• 3
  • 4
2022-10-09, 18:27
Medlem
Krocketklubbas avatar
Börja med att läs på om hur det fungerar att investera pengar från en fastighet i en annan så kommer du få en angenäm ahaupplevelse.
Citera
2022-10-09, 18:27
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är det inte stor risk att du åker på en rejäl reavinstskatt iom att du säljer ditt boende med vinst och samtidigt inte köper något dyrare boende och därmed inte kan skjuta upp reavinstskatten ?

Är väl skönt att skatta skiten. Men visst, sitter ju dessutom på 300k jag skjutit upp sedan tidigare, och så ytterligare 100k nu så det blir lite att safta in till skatteverket
Citera
2022-10-09, 18:28
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Börja med att läs på om hur det fungerar att investera pengar från en fastighet i en annan så kommer du få en angenäm ahaupplevelse.

Menar du skattemässigt?
Citera
2022-10-09, 19:16
Medlem
Vad kostar en attraktiv tomt i ditt område? Där jag bor är det runda slängar minst 3 mille för en okej tomt. Ska det vara sjönära blir det en slant till.

Säljer du för 3,4 mille, skattar 400k, mäklarkostnad, betalar av lån på 2 mille, så är det knappt att du har pengar för att betala påkoppling och grävning för VA, än mindre att köpa tomten!

Behåll säger jag!
Citera
2022-10-10, 08:12
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Menar du skattemässigt?

Yes.
Citera
2022-10-10, 08:14
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Gör som du tänkt och sälj, hyr en tid, spara ihop mer pengar och skaffa sen ett hus. Men bygg inte nytt utan köp ett så bra renoveringsobjekt som möjligt med bästa möjliga läge. Det är läget som avgör om det blir en bra affär på lång sikt och det är på lång sikt billigare att renovera än att bygga nytt.

Tyvärr så kan renoveringsobjekt bli en dyr historia.
De är inte alltid särskilt mycket billigare i inköp jämfört med en tomt och sedan ska de renoveras för någon miljon på det.
Och då sitter man med ett renoverat, gammalt hus istället för ett nybyggt nytt hus.
Citera
2022-10-10, 09:10
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Tyvärr så kan renoveringsobjekt bli en dyr historia.
De är inte alltid särskilt mycket billigare i inköp jämfört med en tomt och sedan ska de renoveras för någon miljon på det.
Och då sitter man med ett renoverat, gammalt hus istället för ett nybyggt nytt hus.
Och om tjugo år är det nybyggda inte nybyggt längre
Det jag menar är att läget är viktigare än om huset är nytt eller inte. Beroende på var och hur man vill bo så kan ett gammalt ställe vara mer värt än ett nytt. Inte i reda pengar utan värdet i att bo på rätt ställe.
Citera
2022-10-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Det här är en fråga jag vill bolla, fick en idé.

Köpte in mig i en nybyggd brf i ett radhus 2019, gick in med 1,2 mill, köptes för 2.9m

Enl senast sålda (förra veckan) är vinsttappet från ungefär 3.9 i våras till 3.4 nu.

Det skiter jag i då jag har under 2 i lån. MEN, investeringsmässigt, då jag är kass på börs och besparingar vill jag göra en så bra affär som möjligt på fastigheter.

Så min tanke nu, är att sälja trots värderingstappet, ta vinsten på någon dryg miljon efter skatt, 1,4 kanske, och köpa en attraktiv tomt utan lån till rea.

Då hyr jag så länge, tills priser för att bygga eventuellt går ned( jag har ovärdeligaa kontakter i branschen och gör dessutom mycket själv)

Och så bygger jag en mindre villa, en så energisnål som möjligt då jag är övertygad om att det även i längden kommer vara värdebevarande, som solceller och bergvärme.

Jag vet att det kanske inte finns några proffs här, och inte ens proffsen vet vad som händer framöver. Men att till fullo äga en attraktiv tomt utan lån och hyra just nu kanske inte är så dumt?

Jag är egentligen inte i behov av att flytta, men spånar strategiskt framåt.

Är 3,4Mkr bergsäkert att få? Har du bud? Isåfall sälj direkt - om en månad får du mindre betalt. Hur det ser ut på längre sikt - 1år - eller mer är det svårare att sia om.
Citera
2022-10-11, 05:34
Medlem
Sälj!

Köp 4-5 ”buy2let” lägenheter i Ryssland/Vitryssland istället.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in