2006-07-07, 11:20
Medlem
Ville inte bli offtopic i http://www.flashback.org/showthread.php?t=342924
men jag tycker det här är ganska intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av lindell
Bibeln är inspirerad av Gud Ande. Därför är den tillförlitlig.
Därför bör vi ju också ta reda på, vad Gud vill ha sagt till oss genom denna bok. Den beskriver också många händelser, som har skett, när människorna inte har följt Guds vilja. Dessa är till varning för oss.
Mera om Guds väsen och handlande i GT.

Du hävdar att bibeln helt enklet är GUDs ord, nerskriven efter GUDs vilja helt enkelt

Citat:
Typiska exempel hur man bollar med bibelcitat utan att tänka närmare efter.

Direkta svar på dessa frågor finns i:
http://www.lindellnet.net/lag.html
Där finns mycket om principerna hur vi skall förhålla oss till Mose lag.

ENligt tidigar så sa du att bibeln var GUDs ord, ändå så tolkar du ändå fritt. Får vem som helst som läser bibeln tolka fritt eller är det bara du som har den rätten? Om jag nu tolkar som att man ska följa alla bud och du att man ska anpassa dom efter dagens samhälle? Vem avgör då vem som har rätt. Hur vet du att det är GUDs vilja att vi ska fälja just din tolkning? För en tolkning är just va det är?

Citat:
Sedan kommer den viktiga frågan: Kan vi lita på Bibeln? Hela tiden påstås det ju, att den är full av motsägelser och fel. Man kanske påstår, att den gäller för förhållandena 2-3000 år sedan men inte i vår ”moderna och upplysta” tid.
Jag har skrivit, att huvudparten av dessa motsägelser och fel finns i människors tankevärld, inte i Bibeln. Mycket kan vara svårförstått, men mest är det fråga om, att man inte beaktar helhetsbilden utan tolkar saker ur sina egna utgångslägen. M.a.o. man försöker få sina egna själviska tankar att vara i samklang med Bibeln. Detta misslyckas nästan alltid. Därför krävs det stor öppenhet och ärlighet vid bibelläsning.
Det skulle här föra alltför långt att redogöra, varför jag anser att Bibeln är tillförlitlig. Jag hänvisar därför till avsnittet ”BIBELN” i länken http://www.lindellnet.net/kristentro.htm.

Här fördömer du ändå tolkningar? Ändå är det egen tolkningar du gör på din hemsida?

VIdare skriver du: "Fastän dessa villkor inte gäller nya förbundet, kan vi lära oss något väsentlig om de strävanden, som ligger bakom. Vi kan tillägna oss dessa tankar och tillämpa dem på lämpligt sätt, vilket författarna i Nya testamentet ofta gjorde."

Så själv "känslan" i gamal testamentet är forfrande rätt? Det är ju fortfarande en grym GUD som dödar urskiljningslöst efter eget lynne? Eller har GUD också förändras efter det nya samhällets värderingar?
Citera
2006-07-07, 12:50
Medlem
lindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajos
Ville inte bli offtopic i http://www.flashback.org/showthread.php?t=342924
men jag tycker det här är ganska intressant.

Du hävdar att bibeln helt enklet är GUDs ord, nerskriven efter GUDs vilja helt enkelt

ENligt tidigar så sa du att bibeln var GUDs ord, ändå så tolkar du ändå fritt. Får vem som helst som läser bibeln tolka fritt eller är det bara du som har den rätten? Om jag nu tolkar som att man ska följa alla bud och du att man ska anpassa dom efter dagens samhälle? Vem avgör då vem som har rätt. Hur vet du att det är GUDs vilja att vi ska fälja just din tolkning? För en tolkning är just va det är?

Här fördömer du ändå tolkningar? Ändå är det egen tolkningar du gör på din hemsida?

VIdare skriver du: "Fastän dessa villkor inte gäller nya förbundet, kan vi lära oss något väsentlig om de strävanden, som ligger bakom. Vi kan tillägna oss dessa tankar och tillämpa dem på lämpligt sätt, vilket författarna i Nya testamentet ofta gjorde."

Så själv "känslan" i gamal testamentet är forfrande rätt? Det är ju fortfarande en grym GUD som dödar urskiljningslöst efter eget lynne? Eller har GUD också förändras efter det nya samhällets värderingar?

Så, vad hävdar jag? Jag skrev ju: "Därför bör vi ju också ta reda på, vad Gud vill ha sagt till oss genom denna bok. Den beskriver också många händelser, som har skett, när människorna inte har följt Guds vilja. Dessa är till varning för oss." Bibeln innehåller många berättelser, vilka på grund av människors själviska sinnelag absolut inte är i enlighet med Guds vilja. Men VI kan lära oss någonting av dessa berättelser. Kanske därför finns de där.

Vad menar du med tolkningar? Visst måste var och en läsa och tolka Bibeln själv. Men tolkningen måste ske enligt de principer, som är i enlighet med Bibelns egen undervisning. Om vi försöker tolka Bibelns budskap enligt våra från annat håll erhållna förutfattade meningar, tror jag att det uppstår massor med missförstånd. (Detta gäller i allmänhet vid läsning av böcker.)
Tolkning av enskilda saker i Bibeln måste vara i överensstämmelse med övrig undervisning i Bibeln. Om vi för in egna tankar i någon vers i Bibeln, hamnar vi lätt i konflikt med andra delar. (Uppstår dessa ofta nämnda motstridigheter.)
Bibeltolkning är inte alltid så enkelt oftast beroende på våra bristfälliga kunskaper
Kanske nyttig information om dessa principer finns i länken:
"Hur kan jag läsa och förstå min Bibel" http://www.lindellnet.net/bibeltolk.htm
Försök orka läsa igenom!

Beträffande din fråga om efterföljandet av buden i Mose lag måste jag hänvisa till den givna länken.
De viktiga avsnitt, vilka gäller oss kristna finns upprepade i Nya testamentet.
Moselagarna var ju också bl.a. Israels samhällslagar. I våra länder har vi ju egna lagsamlingar i samhällets angelägenheter.

Hurudan är Gud i Gamla testamentet? Jag hänvisar till länken http://www.lindellnet.net/gudigt.htm och de synpunkter, som jag där framfört.
Jag kan senare återkomma till ytterligare frågor.
Citera
2006-07-07, 13:44
Medlem
Vad jag menar är:

Hur kom du fram till det som står här http://www.lindellnet.net/bibeltolk.htm?
Hur vet du att det är så den ska tolkas? Står det nånstans i bibeln hur den ska tolkas eller läste du det nånanstans ? Hur vet du att GUD vill att man ska tolka bibeln som det står här http://www.lindellnet.net/bibeltolk.htm?

Jag har bara skummat igenom texten för jag sitter på jobbet så jag kanske missade nåt.
Citera
2006-07-07, 16:47
Medlem
lindells avatar
Citat:
Vad jag menar är:

Hur kom du fram till det som står här http://www.lindellnet.net/bibeltolk.htm?
Hur vet du att det är så den ska tolkas? Står det nånstans i bibeln hur den ska tolkas eller läste du det nånanstans ? Hur vet du att GUD vill att man ska tolka bibeln som det står här http://www.lindellnet.net/bibeltolk.htm?

Kanske det i vår diskussion har lagts för mycket betoning på ordet "tolkning".
Bibeln skall i första hand inte "tolkas". Den skall läsas med öppet sinnelag. Vi bör utan gamla fördomar fråga oss: Vad ger denna text åt mig? Allt kanske inte öppnar sig genast.

Jag har ett praktiskt råd. Läs t.ex. Johannes evangelium om Jesu ord och gärningar. Låt texten smälta in i ditt medvetande. Förr eller senare märker du, att någonting nytt börjar spira fram och du får svar på dina frågor.
Citera
2006-07-08, 16:59
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Kanske det i vår diskussion har lagts för mycket betoning på ordet "tolkning".
Bibeln skall i första hand inte "tolkas". Den skall läsas med öppet sinnelag. Vi bör utan gamla fördomar fråga oss: Vad ger denna text åt mig? Allt kanske inte öppnar sig genast.

Jag har ett praktiskt råd. Läs t.ex. Johannes evangelium om Jesu ord och gärningar. Låt texten smälta in i ditt medvetande. Förr eller senare märker du, att någonting nytt börjar spira fram och du får svar på dina frågor.
Lindell, du är en hippie i ulvakläder. Bibeln är på många sätt en inspirerande skrift, men man kan aldrig tolka Bibeln isolerad i sig själv. Bibeltolkning grundar sig på fyra stadiga grundpelare: Bibel, tradition, erfarenhet och förnuft; "Den kristna trons levande kärna är uppenbarad i Skriften, upplyst av traditionen, levandegjord i personlig erfarenhet och bekräftad av förnuftet". Om man utelämnar dessa grundläggande stödpelare blir Bibeln på sin höjd en ohanterlig ansamling uppenbarelser, levnadsregler och poetisk skrift, som lämnat åt en oerfaren och kunskapslös uttolkare lätt blir ett instrument för självbekräftelse och en vilja att tala i Guds ställe. Det är farligt.
Citera
2006-07-09, 12:07
Medlem
lindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Lindell, du är en hippie i ulvakläder. Bibeln är på många sätt en inspirerande skrift, men man kan aldrig tolka Bibeln isolerad i sig själv. Bibeltolkning grundar sig på fyra stadiga grundpelare: Bibel, tradition, erfarenhet och förnuft; "Den kristna trons levande kärna är uppenbarad i Skriften, upplyst av traditionen, levandegjord i personlig erfarenhet och bekräftad av förnuftet". Om man utelämnar dessa grundläggande stödpelare blir Bibeln på sin höjd en ohanterlig ansamling uppenbarelser, levnadsregler och poetisk skrift, som lämnat åt en oerfaren och kunskapslös uttolkare lätt blir ett instrument för självbekräftelse och en vilja att tala i Guds ställe. Det är farligt.

Det viktigaste vid bibelläsning är ju att bättre lära känna Gud och hans vilja.
Fast de nämnda faktorerna är viktiga, kan vi inte behandla bibelordet som vilken mänsklig text som helst. Jag vill ta fram några bibelverser, som belyser detta:
Jesus sade: Joh.6:63 Det är Anden som ger liv, köttet är inte till någon nytta. De ord som jag har talat till er är Ande och liv.
Vidare 2 Kor:3: 6 Han har gjort oss dugliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv.
1 Kor. 2:10 Ty för oss har Gud uppenbarat det genom sin Ande. Anden utforskar allt, också djupen i Gud. 11 Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds Ande. 12 Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud.

Fast dessa saker kanske är svåra att förstå, kan de inte negligeras.
Citera
2006-07-10, 14:18
Medlem
lindells avatar
Citat:

ENligt tidigar så sa du att bibeln var GUDs ord, ändå så tolkar du ändå fritt. Får vem som helst som läser bibeln tolka fritt eller är det bara du som har den rätten? Om jag nu tolkar som att man ska följa alla bud och du att man ska anpassa dom efter dagens samhälle? Vem avgör då vem som har rätt. Hur vet du att det är GUDs vilja att vi ska följa just din tolkning? För en tolkning är just va det är.

Kanske ännu några ord om detta.
Jag har ofta framhållit, att vi lever i en bildlikt "tredimensional" tillvaro. Vi har det vertikala planet eller förhållandet till Gud. Vi har det vågräta planet eller förhållandet till våra medmänniskor. Dessutom kan vi tala om det inåtvända planet eller förhållandet till oss själva.

Jag har skrivit, att vi borde leva i harmoni i alla tre riktningarna. Då först kan vi leva ett rikt liv, som ger oss innehåll och tillfredsställelse. På dessa spalter har ofta skrivits om ett meningslöst liv. Jag tror, att dessa skribenter har allvarliga brister i någon eller flera av dessa riktningar.

Hur kommer Bibeln och dess tolkningar in i bilden?

När det gäller förhållandet till Gud, har vi människor inte mycket att komma med. Vi kan ju förstås skapa oss egna gudsbilder, men vart kommer vi med dem. Endast via Bibeln kan vi få någon slags uppfattning om Guds väsen och handlande. Vi måste utgå ifrån, att Gud, som har skapat allt, äger en vishet, som vi inte ens närmelsevis kan fatta.

Bibelns entydiga budskap är, att Gud älskar oss människor. Han vill, att vi skall återfå den gemenskap som syndafallet bröt. Detta framkommer i t.ex. Joh. 3:16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. 17 Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.
Detta är det budskap, som vi måste acceptera oberoende av, huru mycket vi förstår dess verkliga innebörd och vidd.
Detta har jag närmare skrivit om på mina sidor.

Eftersom Gud älskar alla människor, innebär detta, att vi borde leva i ett rätt förhållande till våra medmänniskor. Om dessa saker ger Nya testamentet många goda råd (se avsnittet 4.10 i länken nedan).
Här kommer våra problem i i bilden. I vår själviskhet handlar vi ofta emot dessa anvisningar, vi kan inte nå idealen på grund av otaliga faktorer i vår natur, bakgrund, seder och omständigheter i vår livssituation. Detta leder till, att vi är beroende av den nåd, som Gud visar oss genom Jesus Kristus.
Våra egna felsteg omintetgör inte Guds nåd och gemenskap. Men Bibeln uppmanar oss, att söka Guds vilja.

Bibeln beskriver många saker, vilka inte direkt påverkar dessa förhållanden. Om många saker finns olika tolkningar. Dessa är ofta av sekundär betydelse.

På mina sidor har jag försökt ta fram de saker, som är centrala i den kristna tron. Det allra viktigaste är just människans gemenskap med Gud.
I vår värld finns det hundratals miljoner människor, som har funnit denna gemenskap. Evangelium har visat sin kraft, trots att det i många praktiska saker kan finnas olika betoningar
Skeptiker kan inte omintetgöra denna kraft. Det enda som de kan göra är, att Guds förvandlande kraft inte får verka i deras liv. Detta sker, om man förkastar evangelium.

Den kristna tron är inte i första hand ett efterföljande av massor med lagar och förbud. Den kristna tron är en personlig relation till Gud.
Citera
2006-07-11, 06:11
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
När det gäller förhållandet till Gud, har vi människor inte mycket att komma med. Vi kan ju förstås skapa oss egna gudsbilder, men vart kommer vi med dem. Endast via Bibeln kan vi få någon slags uppfattning om Guds väsen och handlande. Vi måste utgå ifrån, att Gud, som har skapat allt, äger en vishet, som vi inte ens närmelsevis kan fatta.
Varför ska jag tro på något som inte går att förstå? Hur skulle bibeln som är skriven av människor få mig att förstå något som inte går att förstå?
Finns det någon förnuftig anledning eller ska du hänvisa till känslor?
Citat:
Skeptiker kan inte omintetgöra denna kraft. Det enda som de kan göra är, att Guds förvandlande kraft inte får verka i deras liv. Detta sker, om man förkastar evangelium.
Nej det går inte att omintetgöra saker som folk inbillar sig. Om jag är blint övertygad om att osynliga älvor dansar på min vind varje natt kommer ingenting kunna övertyga mig om motsatsen. Att kristendom är en bluff förändras inte av att hundratals miljoner människor tror på hokus pokus.
Citera
2006-07-11, 07:34
Medlem
lindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Varför ska jag tro på något som inte går att förstå? Hur skulle bibeln som är skriven av människor få mig att förstå något som inte går att förstå?
Finns det någon förnuftig anledning eller ska du hänvisa till känslor?

Slutsatsen är, att du inte kan tro, att universum har uppstått eller att du lever. Du konstaterar, att det har skett. Men du kan inte förstå det.
En troende konstaterar, att Gud är verklig, men kan inte förklara det med ord så, att NumeroUno & Co förstår det.

Fundera närmare på Gustavssons utläggningar om "obegripliga" saker:
Livsåskådningar http://home.swipnet.se/leifbostrom/Kristen2.htm
Universums existens http://home.swipnet.se/leifbostrom/Kristen.htm
Ondskans problem http://home.swipnet.se/leifbostrom/Kristen3.htm
Jesu identitet http://home.swipnet.se/leifbostrom/Kristen4.htm

Beträffande Bibeln lämnar du en viktig sak bort. Guds Ande har inspirerat dessa mänskliga författare. Se närmare motiveringarna i avsnittet "Bibeln" i länken nedan.
Citera
2006-07-11, 19:50
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Slutsatsen är, att du inte kan tro, att universum har uppstått eller att du lever. Du konstaterar, att det har skett. Men du kan inte förstå det.
En troende konstaterar, att Gud är verklig, men kan inte förklara det med ord så, att NumeroUno & Co förstår det.

Om du drar slutsatser får du gärna argumentera för dem. Jag vet att universum existerar och jag vet att jag lever. Jag tror bara inte på att något övernaturligt mystiskt väsen som ligger utanför mitt förstånd (men har massa åsikter om hur jag ska leva mitt liv) har något med saken att göra.

Och självklart kan en troende inte argumentera för att gud är verklig eftersom det hela handlar om inbillning.

Jag förstår inte varför du ens ger dig in i diskussioner när alla dina resonemang alltid kollapsar till "tro" eller "övergår människans förstånd".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in