2022-10-06, 19:24
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m98
Läste nu att du fick blödningar av kortison. Iaf är det värt att testa Dymista. Kolla med läkare annars vad som kan finnas för dig. Ja, testa övriga förslag också.

Kortison ger en ökad blödningsbenägenhet.
Citera
2022-10-06, 19:27
Medlem
Spännande, inte varje dag man hör någon som också lider av detta. Kronisk Rinit är det.

Jag har haft samma skit i ungefär 13 år nu. Ståendes ok, ligger man ner då blir alltid ena borren täppt och sen vänder man på sig så rullas det över till andra, eller hur?

Skillnaden är att jag aldrig kört nässpräy, för det ska bara göra saken värre.
Otaliga gånger har jag varit på vårdcentralen och bränt nässmusslorna som det tydligen kallas, dom bränner alltså bort så att näsgångarna vidgas, men det är ingen lösning utan det går bara att göra 10-20% på vardera, men det blir ganska mycket 'extra luft' om du hajjar vad jag menar. För skojs skull så kan du lägga dig ner en stund, så att ena borren blir täppt, gå till spegeln och lys med mobilen upp och kolla. Det bör vara en stor röd grej uppe i gången som blockerar flödet. Inte en polyp, det sväller upp.

Det var 2 år sedan jag brände och som personen förklarade för mig så är det inte för alltid utan det höll i några månader och idag tillbaka till standard täppt, alltid. Det finns inget botemedel för oss ännu, men det forskas i något som kalls för KOS och det har fått bra feedback från folk som gått igenom den behandlingen.

Hoppas att jag någon gång kommer att få andas fritt igen. Läs mer här
https://www.biostock.se/2021/08/ital...ls-behandling/
Senast redigerad av MaxDamage 2022-10-06 kl. 19:30.
Citera
2022-10-06, 19:31
Medlem
Jag var också beroende av nässpray i flera år, men sedan försvann det på några dagar när jag blev ordentligt sjuk och fick antibiotika... vet inte om den hade någon inverkan för från att ha varit extremt beroende av nässpray så var helt borta på några dagar. Numera verkar jag ha blivit allergisk(?) mot Nasin, jag fräser och nyser som satan i säkert en kvart efter ett tryck.
Citera
2022-10-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
Missbrukade nässpray i ca 5 år, köpte väl ny flaska var 2a eller ibland var 3e dag.
Slutade i ett år förut men använde cortisonspray vilket gjorde att jag fick näsblod hela tiden och nästäppan blev aldrig bättre och började använda nässpray igen.

Nu var det ett år igen sedan jag slutade men kör utan något som helst nu, vardagarna är helt okej men när jag ska sova (ligger ner) så blir jag alltid täppt i 1 näsborre vilket gör att min sömnkvalité blir skit, jag har problem med ångest och mycket skit som händer i livet just nu med och att dessutom behöva handskas med att inte kunna andas ordentligt på nätterna gör att det känns lite överväldigande

Det sjuka är, ibland är jag JÄTTE täppt och ibland inget alls (när jag ligger ner) och jag har provat äta och inte äta vissa saker innan läggdags men det har inte vart någon skillnad, största skillnaden verkar vara ifall jag mediterat eller bara har en bättre kväll där jag mår lite bättre så känns det som att nästäppan inte är lika illa, kan psyket påverka nästäppa?

Det känns bara som att 1 år utan att röra näsan med något så borde den läkt nu, har inga alergier eller något sånt

Tror du inte det kan vara bihålorna som spökar?
Citera
2022-10-06, 20:19
Medlem
jugbandbluess avatar
kan vara septumdeviation.. värt att be att få det kollat. isf hjälper oftast en operation
Citera
2022-10-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpapichulo
Missbrukade nässpray i ca 5 år, köpte väl ny flaska var 2a eller ibland var 3e dag.
Slutade i ett år förut men använde cortisonspray vilket gjorde att jag fick näsblod hela tiden och nästäppan blev aldrig bättre och började använda nässpray igen.

Nu var det ett år igen sedan jag slutade men kör utan något som helst nu, vardagarna är helt okej men när jag ska sova (ligger ner) så blir jag alltid täppt i 1 näsborre vilket gör att min sömnkvalité blir skit, jag har problem med ångest och mycket skit som händer i livet just nu med och att dessutom behöva handskas med att inte kunna andas ordentligt på nätterna gör att det känns lite överväldigande

Det sjuka är, ibland är jag JÄTTE täppt och ibland inget alls (när jag ligger ner) och jag har provat äta och inte äta vissa saker innan läggdags men det har inte vart någon skillnad, största skillnaden verkar vara ifall jag mediterat eller bara har en bättre kväll där jag mår lite bättre så känns det som att nästäppan inte är lika illa, kan psyket påverka nästäppa?

Det känns bara som att 1 år utan att röra näsan med något så borde den läkt nu, har inga alergier eller något sånt

Har du kollat så du ej har allergi eller att de inte är dammigt i din omgivning? Kan va de som spökar med näsan
Citera
2022-10-06, 20:49
Medlem
bjarnesembs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Va fan har man för psykisk åkomma om man börjar missbruka nässpray?
Det är lättare att att drypa dit på än du anar.😅
Man blir tvärtäppt i näsan utan nässpray om man tagit ett tag (4-5 dagar räcker för mig). Det är jobbigt som bara fan och väldigt lätt gjort att bara köra på med det då.
Citera
2022-10-06, 20:59
Medlem
Samma som 1/4 av befolkningen.
Nära till missbruk/dopamin.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Va fan har man för psykisk åkomma om man börjar missbruka nässpray?
Citera
2022-10-06, 21:03
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Samma problem, är nässpraysmissbrukare sedan säkert 10 år tillbaka.

Så fort jag ligger ner och ska sova blir jag så satans täppt att jag inte kan andas, OM man till slut lyckas somna trots allt, så andas med munnen hela natten och vaknar upp helt torr i halsen och ont i bihålorna av täppan.
Oftast 100% täppt i den näsborren man ligger på, såklart. Så ska de säkert vara. Problemet är att andra näsborren ger mig ungefär såpass lite luft att man nästan kan höra hur borren visslar.

Att vara förkyld är förjävligt. Låter då direkt som Fran Drescher och får känna på hur det är att ha kol ungefär

Har säkert polyper och allt möjligt, ingen aning. Läkarna skiter i att utreda orsaken. Dom skäller bara ut en angående nässpraysanvändandet och tipsar om nån pissdålig koksaltspray.

Jag har gett upp. Fortsätter med otrivin.
Citera
2022-10-06, 21:09
Medlem
Se över din andning.Vad jag förstått så har kroppen en mekanism som gör att vid onaturlig/för häftig inandning via munnen istället för näsan så blockeras näsan naturligt s,k självreglering. Det skapas en obalans mellan syre och koldioxid när du andas in för mycket syre. Finns flera böcker om det här. Kolla upp buteyko breathing på tuben. Se till att andas så mycket som möjligt via näsan. Håll munnen stängd så länge den inte används. Andning via näsan skapar automatiskt en lugn och naturlig andning. Finns även något som kallas sleep tape/munplåster. Ska göra underverk för sömnen samt eliminerar snarkning.
Senast redigerad av diebratdie 2022-10-06 kl. 21:13.
Citera
2022-10-06, 21:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
1. Sluta omedelbart med alla vidgande nässprayer
2. Skaffa en Oljenässpray (Nozoil) och använd ett par veckor för att läka dina slemhinnor
3. Tejpa för munnen när du sover med t ex sporttejp
Citera
2022-10-06, 21:49
Medlem
Har haft liknande problem. Missbrukade nässpray ett par månader efter en rejäl förkylning och efter det blev näsan helt blockerad vid återkommande tillfällen. Kunde inte andas in minsta lilla. Så jävla jobbigt var det, ett helvete att försöka sova och man mår skit. Mitt tips är att försöka ta dig från spray helt och hållet, det är ett fördärv. Se till att få rinexin utskrivet som du kan ta vid behov (piller som är avsvällande).
Har förövrigt googlat mig till att upprepade luftvägsinfektioner, sinuiter, är ett symtom på utmattningssyndrom. Så det kan absolut påverkas av psyket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in