• 1
  • 2
2006-08-02, 19:50
Medlem
Mexigogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Jag kör själv med råtobak och tillsätter endast lite cognac och honung...det blir mycket gott och billigt.
Problemet med bra kemikaliefri tobak är att den är så god och går ner så smidigt utan att man känner sig rosslig att det lätt blir så att man ökar sitt intag

Det lät ovanligt, hur bär man sig åt för att tilsätta honung i tobaken? Känns som ett helvete att få ner det i en tobakspåse.

Edit
Citera
2006-08-02, 22:29
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexigogen
Det lät ovanligt, hur bär man sig åt för att tilsätta honung i tobaken? Känns som ett helvete att få ner det i en tobakspåse.
Edit
Råtobaken är torkade obehandlade blad och måste fuktas och helst smaksättas för att bli god att röka.
Så man löser helt enkelt upp honungen med de andra smaktillsatser man vill ha i lite vatten och låter tobaken ligga och dra åt sig det hela och sedan skär man den och låter den torka lite lagom innan den är klar att röka.

Mer info kan du hitta på http://www.cuthof.se/beredning.html
Citera
2006-08-04, 18:59
Medlem
Mexigogens avatar
Citat:
Råtobaken är torkade obehandlade blad och måste fuktas och helst smaksättas för att bli god att röka.
Så man löser helt enkelt upp honungen med de andra smaktillsatser man vill ha i lite vatten och låter tobaken ligga och dra åt sig det hela och sedan skär man den och låter den torka lite lagom innan den är klar att röka.

Mer info kan du hitta på http://www.cuthof.se/beredning.html

OT: Såg mycket interessant ut det där kanske skulle köpa sig lite råtobak och testa göra en sats själv.
Citera
2006-08-04, 19:06
Medlem
Patriarch Ks avatar
Prova att rulla med piptobak, det har jag gjort. Vad jag vet tas nikotinet i den tobaken upp i munhålorna i stället för i lungorna. Det är i alla fall så med cigarrer/cigariller, men har för mig att det är det med piptobak med. Tror knappast att den är lika kemiskt behandlat som cigaretter.

Finns utsökt piptobak på brobergs så den annars sliskiga äckliga cancer-cigaretten blir en ljuvlig smaklig mys-pinne
Citera
2010-08-29, 13:01
Medlem
Citat:
Jag tycker helt klart att mina luftvägar känns klart bättre om jag håller mig till hemrullat.
Jag kör dock normalt inte med tex. John Silver som självfallet har lika mycket kemikalier tillsatta som vanliga cigg.
Det har hänt att jag köpt ett paket då jag inte haft ett val men haft svårt att röka upp det då det känts så förödande för halsen.

Det är lätt att säga att all tobak är skit, men mig veterligen finns det inga studier som jämför riskerna med att röka vanliga cigg som har flera hundra olika kemikalier tillsatta och ren tobak.
Att indianer inte hade problem med lungcancer kan förstås ha med sättet de brukade på snarare än att de inte hade massa kemikalier i tobaken.

Ett par i sammanhanget intressanta förskningsresultat jag har hört talas om dock är att mer tjära tydligen skall skydda lungorna mot andra mer skadliga ämnen i röken och att hos de som röker utan filter och utvecklar lungcancer skall vara lättare att framgångsrikt ta bort tumörer då de är mindre spridda.
Det är dock endast något jag hört talas om så vem som gjort undersökningarna och några länkar har jag ej så om det stämmer kan jag inte svära på.

Om du vill ha ren tobak och minimera intaget av bevisat canceriogena kemikaliska tillsatser så skulle jag rekommendera att då antingen beställer "American Spirit" eller "Manitou" från tyska näthandlare.
De är märken som inte använder tillsatser.
Unvik även tjocka papper med tillsatta brinnsalter som tex. John Silver.

Jag kör själv med råtobak och tillsätter endast lite cognac och honung...det blir mycket gott och billigt.
Problemet med bra kemikaliefri tobak är att den är så god och går ner så smidigt utan att man känner sig rosslig att det lätt blir så att man ökar sitt intag
http://cebp.aacrjournals.org/content/10/11/1193.full

Japsar röker mer än amerikaner men utsätts för mindre sjukdomar/lungcancer osv. Något JÄVLIGT intressant man visade var att japaner som flyttade till USA började få lungproblem, m.a.o. kan det vara något i luften (mer avgaser, radioaktiva isotoper, chemtrails? ') som - utöver ciggen - orsakar skit.

Det fetstilade stämmer verkligen. Efter att man rökt egenrullad och organisk tobak så är vanliga ciggmärken för rökning som vad McDonalds är för hamburgerkött
Citera
2010-08-29, 13:37
Medlem
OdCaBos avatar
Finns det någonstans med ett större sortiment av rulltobak? Gärna i Stockholm. Hittar ingenting, inte ens på nätet. Kan man köpa en massa sorters piptobak måste väl ändå rulltobak också finnas?

Har gått så långt att jag börjat fråga i tobaksbutiker om de känner till något, men inte ens de spår jag fått där har lett någonstans... "Bara turister som köper" får man veta.

Är det kanske så att vi svenskar röker minst rulltobak av alla folk? Låter som ett skämt kanske, men jag är allvarlig.

För att återgå till frågeställningen så är nog rulltobak generellt sett hälsosammare ja. Den håller generellt sett en högre kvalitet, och är den ekologisk så är det nästan tveklöst så. Har ingen källa nu men de flesta av vanliga cigaretters hälsorisker ska faktiskt komma från sånt som egentligen inte hör hemma i tobaken.
Citera
2011-07-15, 17:51
Medlem
b3ij3rs avatar
Kalmar nyckel is dah shit
Citera
2011-09-12, 02:37
Medlem
GreenStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Japsar röker mer än amerikaner men utsätts för mindre sjukdomar/lungcancer osv. Något JÄVLIGT intressant man visade var att japaner som flyttade till USA började få lungproblem, m.a.o. kan det vara något i luften (mer avgaser, radioaktiva isotoper, chemtrails? ') som - utöver ciggen - orsakar skit.

Vad jag har hört/läst så beror det på att japanarnas kost innhåller väldigt mycket fisk & ämnen i fisken verkar som ett skydd mot de skadliga ämnen som finns i tobaksröken.... & att detta är skälet till varför japanare inte alls har lika mycket tobaks relaterad cancer som ex vi har i Sverige eller vad amerikanarna har.
Citera
2011-09-13, 23:50
Medlem
trebocks avatar
Beror nog helt på vilken tobak du använder dig av. Vissa rulltobakssorter är säkert bättre än den tobak som kommer i färdiga cigg och vice versa. Men en sak är säker, det är alltid mysigt att ligga i sängen och halvslött se på 6:an och rulla en fin cigg för att sedan gå ut på balkongen och röka den!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in