2022-10-06, 14:39
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Men det finns ju ingen bild!

Det är förstås en tvådimensionell projektion av fotoner som träffar näthinnan och ger upphov till olika nervsignaler beroende på frekvens och intensitet. Hjärnan sammanställer därefter en "bild" av signalerna, vilket vi tolkar som "verkligheten".
Citera
2022-10-06, 14:41
Medlem
Citat:
Men det finns ju ingen bild!

Nä, men det kanske fortfarande är en stol som står där utan att vi ser den. Den kanske är rätt lika i sig själv när vi blundar.
Citera
2022-10-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Det är förstås en tvådimensionell projektion av fotoner som träffar näthinnan och ger upphov till olika nervsignaler beroende på frekvens och intensitet. Hjärnan sammanställer därefter en "bild" av signalerna, vilket vi tolkar som "verkligheten".

Det är våran verklighet. Och det är också en verklighet. En verklighet som lär ha ett hyfsat samband med den riktiga verkligheten. Det tar stopp om du springer in i en bergvägg. Ser du den så stanna innan. Det är inte bara en tolkning av verkligheten.
Citera
2022-10-06, 14:47
Medlem
neuron-drones avatar
Tänk dig en färgskala med färgerna magenta, lila, blå, grön, gul, röd. Vi tycker det går hela varvet runt. Det är en illusion. Alla utom magenta (rödlila) har en våglängd på en skala som går vertikalt om man säger, det finns inget cirkelformat. Men trots det upplever vi det som att det går runt. Färgen magenta finns inte. Den är påhittad av vår hjärna. En blandning av färgen med kortast och längst våglängd.
Citera
2022-10-06, 14:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Nä, men det kanske fortfarande är en stol som står där utan att vi ser den. Den kanske är rätt lika i sig själv när vi blundar.

Det är rimligt att anta att din bild av stolen har sin objektiva motsvarighet i de excitationer i kvantfältet som ger upphov till din bild av stolen. Men dessa excitationer ser ju i sig inte ut på något sätt.
Se är att förnimma. Universum har inget utseende när vi blundar.
Citera
2022-10-06, 15:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tänk dig en färgskala med färgerna magenta, lila, blå, grön, gul, röd. Vi tycker det går hela varvet runt. Det är en illusion. Alla utom magenta (rödlila) har en våglängd på en skala som går vertikalt om man säger, det finns inget cirkelformat. Men trots det upplever vi det som att det går runt. Färgen magenta finns inte. Den är påhittad av vår hjärna. En blandning av färgen med kortast och längst våglängd.

Jag hade för mig att cirkelformen berodde på att den utgör en oktav.
Har du nån källa på det där? Inte för att jag ifrågasätter det utan för att jag är genuint intresserad av det.
Citera
2022-10-06, 15:19
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Jag hade för mig att cirkelformen berodde på att den utgör en oktav.
Har du nån källa på det där? Inte för att jag ifrågasätter det utan för att jag är genuint intresserad av det.

Hur menar du? Oktav?

Magenta är självklart en färg, även om den inte har sin egen våglängd.

https://www.biotele.com/magenta.html
Citera
2022-10-06, 15:57
Medlem
Citat:
Det är rimligt att anta att din bild av stolen har sin objektiva motsvarighet i de excitationer i kvantfältet som ger upphov till din bild av stolen. Men dessa excitationer ser ju i sig inte ut på något sätt.
Se är att förnimma. Universum har inget utseende när vi blundar.

Varför måste du ner på kvantnivå? Allt det underliggande har väl bildat en stol.

Vi kan se stolen på olika sätt och allt är verkligheten. Olika perspektiv. Såg du alla atomer och tjossan istället så såg du väl inte stolen som de bildat.
Citera
2022-10-06, 16:01
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Såg du alla atomer och tjossan istället så såg du väl inte stolen som de bildat.

Men det du "ser" har inte nödvändigtvis en motsvarande representation i verkligheten, utan kan lika gärna vara ren information på ytan av ett hologram. Den tredimensionella verklighet vi föreställer oss är då en illusion, på samma sätt som färger och doften av hallon.
Citera
2022-10-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Men det du "ser" har inte nödvändigtvis en motsvarande representation i verkligheten, utan kan lika gärna vara ren information på ytan av ett hologram. Den tredimensionella verklighet vi föreställer oss är då en illusion, på samma sätt som färger och doften av hallon.

Nä, inte nödvändigtvis.
Citera
2022-10-06, 16:38
Medlem
Citat:
Lukt är väl bara en upplevelse, ingenting kan lukta i sig självt. Det är molekyler som hjärnan gör till en luktupplevelse.

Smak lär knappast heller finnas annat än som en upplevelse. Inget kan smaka någonting i sig självt.

Känsel måste också bara vara en upplevelse. En isbjörn tycker inte det är kallt i östersjön.

Hörsel är väl också nästan självklart någonting som är en upplevelse. Det är tyst därute, det är bara hjärnan som omvandlar vågor till ett ljud. Det låter inget i skogen när ett träd faller.

Allt är en illusion. Vet vi det? Borde inte att "vi vet det" i så fall också vara en illusion, om allt är en illusion?

Kanske är synen ändå det som bäst återspeglar en verklighet? Även om olika arter ser olika så är det ändå en slags återspegling som stämmer hyfsat överens med det som är där ute även om det är mycket vi inte kan se.

Jag menar en sten ser inte direkt ut som en gardin. Vi är lite rätt ute där, kanske?
Syn är ju bara reflektioner i ljus eftersom "inget" kan synas av sig självt. Så du resonerar om lukt :P

Isbjörnen har rätt mycket fett och sen en grym päls på det för att klara klimatet. Dvs anpassad att leva där. Så det handlar inte bara om en "upplevelse". Sen har vi olika känselsensorer eller vad vi ska kalla det och upplever så klart inte exakt samma. Men det gäller alla våra sinnen, för två personer som tittar på samma sak kommer uppleva och minnas den olika. T ex vittnen som inte minns färgen på en jacka t ex vid ett brott.

Många inbillar sig säkert att synen gör sig mest rättvis men tror en kombination av alla sinnen gör sig mest rättvis. T ex så smakar vi nästan inget om vi håller för näsan när vi äter då jag tror 90% av smaken sitter i näsan som fångar molekyler. En fin nyutslagen blomma ser vacker ut men det påverkas ofta av vädret (känseln) samt hur det luktar och även vilka ljud som finns i närheten. Ett jäkla tjutande likt tinnitus x500 så ser nog ingen blomma fin ut t ex.

"Vi ve det" är ju ingen sanning i sig som du är inne på. I dag tror vi oss veta hur något är men i framtiden kommer mycket av detta ändrats till något nytt som vi tror är det korrekta i hur något är.

Ifall allt är illusioner vet jag inte men det är ju likväl över vårt förstånd. Jag tror på Gud så får utgå från att han skapat allt. Ett enormt intelligent system från minsta atomer, dna till planeter, solsystem och oändlighet som har perfekta fysiska lagar. Så både vi och allt som vi får som intryck finns i den meningen även om vi nu bara är andliga varelser som finns i "en datorvärld". Går ju aldrig i detta livet komma fram till en absolut sanning där.

Stenen liknar inte gardinen eftersom ljuset som reflekteras är helt olika på dessa två objekt. Men i totalt mörker skulle vi inte se någon skillnad på en sten eller gardin.
Citera
2022-10-06, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Att skära sig på en kniv känns jävligt verkligt

finns väl de som både blivit skjutna eller fått en kniv i magen eller ryggen som inte märkt nått
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in