Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
Lukt är väl bara en upplevelse, ingenting kan lukta i sig självt. Det är molekyler som hjärnan gör till en luktupplevelse.
Smak lär knappast heller finnas annat än som en upplevelse. Inget kan smaka någonting i sig självt.
Känsel måste också bara vara en upplevelse. En isbjörn tycker inte det är kallt i östersjön.
Hörsel är väl också nästan självklart någonting som är en upplevelse. Det är tyst därute, det är bara hjärnan som omvandlar vågor till ett ljud. Det låter inget i skogen när ett träd faller.
Allt är en illusion. Vet vi det? Borde inte att "vi vet det" i så fall också vara en illusion, om allt är en illusion?
Kanske är synen ändå det som bäst återspeglar en verklighet? Även om olika arter ser olika så är det ändå en slags återspegling som stämmer hyfsat överens med det som är där ute även om det är mycket vi inte kan se.
Jag menar en sten ser inte direkt ut som en gardin. Vi är lite rätt ute där, kanske?
Syn är ju bara reflektioner i ljus eftersom "inget" kan synas av sig självt. Så du resonerar om lukt :P
Isbjörnen har rätt mycket fett och sen en grym päls på det för att klara klimatet. Dvs anpassad att leva där. Så det handlar inte bara om en "upplevelse". Sen har vi olika känselsensorer eller vad vi ska kalla det och upplever så klart inte exakt samma. Men det gäller alla våra sinnen, för två personer som tittar på samma sak kommer uppleva och minnas den olika. T ex vittnen som inte minns färgen på en jacka t ex vid ett brott.
Många inbillar sig säkert att synen gör sig mest rättvis men tror en kombination av alla sinnen gör sig mest rättvis. T ex så smakar vi nästan inget om vi håller för näsan när vi äter då jag tror 90% av smaken sitter i näsan som fångar molekyler. En fin nyutslagen blomma ser vacker ut men det påverkas ofta av vädret (känseln) samt hur det luktar och även vilka ljud som finns i närheten. Ett jäkla tjutande likt tinnitus x500 så ser nog ingen blomma fin ut t ex.
"Vi ve det" är ju ingen sanning i sig som du är inne på. I dag tror vi oss veta hur något är men i framtiden kommer mycket av detta ändrats till något nytt som vi tror är det korrekta i hur något är.
Ifall allt är illusioner vet jag inte men det är ju likväl över vårt förstånd. Jag tror på Gud så får utgå från att han skapat allt. Ett enormt intelligent system från minsta atomer, dna till planeter, solsystem och oändlighet som har perfekta fysiska lagar. Så både vi och allt som vi får som intryck finns i den meningen även om vi nu bara är andliga varelser som finns i "en datorvärld". Går ju aldrig i detta livet komma fram till en absolut sanning där.
Stenen liknar inte gardinen eftersom ljuset som reflekteras är helt olika på dessa två objekt. Men i totalt mörker skulle vi inte se någon skillnad på en sten eller gardin.