• 4
  • 5
2022-10-07, 16:53
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Fast vi delar samma verklighet, därmed är det meningsfullt att säga: om S stod så och så vid den tidpunkten och betraktade O, så skulle S ha den och den upplevelsen av O.

Tror också att Pomfritttillkorven kan ha menat att det beror på vilken abstraktionsnivå man utgår ifrån.
Vattnet är blött när man doppar tårna i sjön, medan vattenmolekylerna är snustorra fast de simmar omkring i vattnet hela dagarna
Citera
2022-10-07, 17:00
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Fast vi delar samma verklighet, därmed är det meningsfullt att säga: om S stod så och så vid den tidpunkten och betraktade O, så skulle S ha den och den upplevelsen av O.

S1 = groda (dikrom GB)
S2 = människa (trikrom RGB 20/20)
S3 = örn (trikrom RGB 20/5)
O = rörligt föremål

S1 ser ett mönster som vi skulle betrakta som pixlat i svartvitt, och slänger ut tungan på mågå för att förhoppningsvis fånga en fluga.

S2 ser ett suddigt föremål som passerar framför grodans synfält, men akn inte närmare bestämma föremålet.

S3 ser en kolibri i perfekt skärpa.
Citera
2022-10-08, 17:30
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
S1 = groda (dikrom GB)
S2 = människa (trikrom RGB 20/20)
S3 = örn (trikrom RGB 20/5)
O = rörligt föremål

S1 ser ett mönster som vi skulle betrakta som pixlat i svartvitt, och slänger ut tungan på mågå för att förhoppningsvis fånga en fluga.

S2 ser ett suddigt föremål som passerar framför grodans synfält, men akn inte närmare bestämma föremålet.

S3 ser en kolibri i perfekt skärpa.
Visst men vore det fortfarande inte villkorsbundet. Typ: om det och det villkoret är uppfyllda så skulle våra förnimmelser vara identiska. Exempelvis då ”en människa med den kvaliteten hos synförmågan skulle se det och det”
Citera
2022-10-13, 01:19
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Syn är ju bara reflektioner i ljus eftersom "inget" kan synas av sig självt. Så du resonerar om lukt :P

Isbjörnen har rätt mycket fett och sen en grym päls på det för att klara klimatet. Dvs anpassad att leva där. Så det handlar inte bara om en "upplevelse". Sen har vi olika känselsensorer eller vad vi ska kalla det och upplever så klart inte exakt samma. Men det gäller alla våra sinnen, för två personer som tittar på samma sak kommer uppleva och minnas den olika. T ex vittnen som inte minns färgen på en jacka t ex vid ett brott.

Många inbillar sig säkert att synen gör sig mest rättvis men tror en kombination av alla sinnen gör sig mest rättvis. T ex så smakar vi nästan inget om vi håller för näsan när vi äter då jag tror 90% av smaken sitter i näsan som fångar molekyler. En fin nyutslagen blomma ser vacker ut men det påverkas ofta av vädret (känseln) samt hur det luktar och även vilka ljud som finns i närheten. Ett jäkla tjutande likt tinnitus x500 så ser nog ingen blomma fin ut t ex.

"Vi ve det" är ju ingen sanning i sig som du är inne på. I dag tror vi oss veta hur något är men i framtiden kommer mycket av detta ändrats till något nytt som vi tror är det korrekta i hur något är.

Ifall allt är illusioner vet jag inte men det är ju likväl över vårt förstånd. Jag tror på Gud så får utgå från att han skapat allt. Ett enormt intelligent system från minsta atomer, dna till planeter, solsystem och oändlighet som har perfekta fysiska lagar. Så både vi och allt som vi får som intryck finns i den meningen även om vi nu bara är andliga varelser som finns i "en datorvärld". Går ju aldrig i detta livet komma fram till en absolut sanning där.

Stenen liknar inte gardinen eftersom ljuset som reflekteras är helt olika på dessa två objekt. Men i totalt mörker skulle vi inte se någon skillnad på en sten eller gardin.

Jag tror på gud jag med men inte som en person. Jag tror mer som ett sammanhang med univsersum, cosmos, svarthål, en bättre klarhet och jag tror det finns mer typer av versioner av universum som vi kanske aldrig får reda på eftersom det kräver vi människan måste utveckla vår evolution ännu högre upp på "pyramiden". Men det kommer aldrig hända snart eftersom vi har fortfarande länder där det är fattigt, rika svin som eliten, diktaturer fortfarande, terroristen. Anledningen till varför vi ser olika, svart,vit,gul är anledningen för en inre resa som vi alla måste ta. En inre DNA kod som förs vidare som ett information centrum. Om vi nu tänka sig gå under måste vi på nåt sätt föra vidare av våra erfarenheter och visdomar (därför finns det massa pyramider) kvar på vår lands mark för det är som ett information center från förra avancerat civilisation. Vi alla människor som lever i jorden har en samma inre "resa" som vi kanske har glömt bort eller inte upptäckt än. Den resa är till förena mänskliga rasen som jämnlika värden. Vi har en väldig svår uppgift och en lång väg att nå dit
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in