Citat:
Ursprungligen postat av
expat2021
Ja hade de haft kompetens skulle de inte behövt inkvotering förstås. Men 50% kvinnor i militärtjänst det vill ni inte ha era hycklare. Då ska ni inte försvaras heller.
Du backar ju inte upp ditt påstående. Du skriver att "kvinnor utan kompetens" vill in i företagsledningarna. Seså, backa upp det nu källor.
Inkvotering handlar för övrigt om att ha
rätt kompetens med "fel kön"/"fel hudfärg" osv. och bli inkvoterad trots sin könstillhörighet/trots sin hudfärg etc.
Dvs.: Örjan och Britta är båda kompetenta för rollen som företagsledare, men Örjan kanske har något mer erfarenhet, men i toppen sitter det 100% män. Men man vill försöka få det till iaf. 75% män och 25% kvinnor, så därför inkvoterar man Britta.
Och nej. Jag gillar inte inkvoteringar. Utan anser att man alltid ska välja den person som har rätt kompetens och som man tänker passar bäst i gruppdynamiken bland de övriga anställda. Sedan kan jag förstå tanken att man vill ha "Mångfald" vad gäller: kön, ålder osv. Och jag kan förstå att väldigt kompetenta kvinnor som har rätt kompetens vill komma in i företagsledning, om de vet med sig att de skulle kunna göra ett bra arbete på de posterna.
Och vad gäller militären så är det också så: män och kvinnor med rätt kompetens plockas in om de vill.