2022-10-05, 22:58
Medlem
Hej alla,
Jag har ärvt 200 000 kr av en ensamstående morbror utan egna barn. Jag vill nu göra allvar av min önskan att starta ett eget företag. Den verksamhet jag har tänkt mig är ett mindre skogsföretag där jag ska erbjuda trädfällning, röjning, gallring och slutavverkning på mindre skogsfastigheter. Jag beräknar att jag behöver köpa maskiner för ca 120 000 kr för att komma igång. Om företaget växer i framtiden så har jag några kompisar som har sagt att de vill börja jobba i företaget.

Vilka företagsformer tror ni jag kan välja mellan och vilka för- och nackdelar kan det finnas ?

Tacksam för alla svar .
Citera
2022-10-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.groey
Hej alla,
Jag har ärvt 200 000 kr av en ensamstående morbror utan egna barn. Jag vill nu göra allvar av min önskan att starta ett eget företag. Den verksamhet jag har tänkt mig är ett mindre skogsföretag där jag ska erbjuda trädfällning, röjning, gallring och slutavverkning på mindre skogsfastigheter. Jag beräknar att jag behöver köpa maskiner för ca 120 000 kr för att komma igång. Om företaget växer i framtiden så har jag några kompisar som har sagt att de vill börja jobba i företaget.

Vilka företagsformer tror ni jag kan välja mellan och vilka för- och nackdelar kan det finnas ?

Tacksam för alla svar .
ab
Citera
2022-10-05, 23:29
Medlem
Alltid aktie bolag. Ingen enskild firma.
Citera
2022-10-05, 23:50
Medlem
AB om du är seriös och tror det kommer funka från början.

Enskild firma om du redan har ett jobb och vill dra av förluster på din vanliga lön i början.

Vet inte om det finns någon liknande form av avdrag du kan göra på ett AB.
Citera
2022-10-06, 03:25
Medlem
Christopher.s avatar
Slutavverkning och gallring är jag ytterst tveksam om du får ihop med den budgeten. Röjning definitivt.
Citera
2022-10-06, 08:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej alla,

Tacksam för alla svar .

Du har främst att välja på EF och AB. Jag rekommenderar absolut AB för dig (inget personligt ansvar, bättre skattesits, renare när du separerar bolagets ekonomi från din privata osv).

Hur ska du kunna sköta slutavverkning och gallring med maskiner för 120 papp..? Fällning och röjning, absolut, det löser du ju med den budgeten. Jobbar du idag inom branschen som anställd?
Citera
2022-10-06, 09:54
Moderator
HelgeBuks avatar
Privatekonomi --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2022-10-06, 09:55
Moderator
HelgeBuks avatar
Rubrik ändrad. Tidigare "Arv". /Mod
Citera
2022-10-06, 16:33
Medlem
Citat:
Hej alla,

Tacksam för alla svar .
AB.

Vad ska du köpa för maskiner som du kan ordna för 120k för slutavverkning? Bara två motorsågar och lite skyddsutrustning enklare trädfällning är ca 30k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in