2022-10-05, 20:52
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag funderar på att strö ut lite gräsmattefrön i en redan existerande gräsmatta som är torftig på sina håll för att därmed få den kraftigare.

-Vilka är de bästa gräsmattefröerna att slå rot i en torftig miljö?
-Vart kan man köpa bra gräsfrön?
-Vilken tid på året är det bäst att strö ut fröerna?

Tillägg:
**Kan moderator flytta till trädgård, växter och odling, ber om ursäkt missade det.**
Senast redigerad av Pinoputchin 2022-10-05 kl. 21:14.
Citera
2022-10-06, 00:54
Medlem
Fröer kan du köpa på tex plantagen

Rekommenderar typ Nelson garden eller Weibulls.

Beroende på vart du bor men typ maj när gräsmattan är lite torr. Sen ska det vattnas varje kväll.

Förslagsvis så luftar du gräsmattan innan du slänger dit fröerna. Med typ en sånär.

https://www.gardenstore.se/grasmatta-tarmo-luftare
Citera
2022-10-06, 09:50
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Fröer kan du köpa på tex plantagen

Rekommenderar typ Nelson garden eller Weibulls.

Beroende på vart du bor men typ maj när gräsmattan är lite torr. Sen ska det vattnas varje kväll.

Förslagsvis så luftar du gräsmattan innan du slänger dit fröerna. Med typ en sånär.

https://www.gardenstore.se/grasmatta-tarmo-luftare

Vad händer om man lägger ut fröerna i september, kanske det kan komma gräs senare då? (det regnar ju mycket bor i södra Sverige så det ta tid inann det blir kallt)
Citera
2022-10-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Vad händer om man lägger ut fröerna i september, kanske det kan komma gräs senare då? (det regnar ju mycket bor i södra Sverige så det ta tid inann det blir kallt)

Om du bor i södra Sverige kan du absolut göra det. Så länge det inte är över 5 minusgrader inom 1,5 månad så bör det inte vara några problem. När jag tänker efter så sådde vi på hösten typ mitten på augusti. 🤔
Senast redigerad av Bekannelse 2022-10-06 kl. 10:04.
Citera
2022-10-06, 10:10
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Om du bor i södra Sverige kan du absolut göra det. Så länge det inte är över 5 minusgrader inom 1,5 månad så bör det inte vara några problem. När jag tänker efter så sådde vi på hösten typ mitten på augusti. 🤔
Ja jag tänkte det, eftersom det regnar mycket på hösten och gräsmattor forstätter att växa, då har man ju en del vattning gratis.
Citera
2022-10-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ja jag tänkte det, eftersom det regnar mycket på hösten och gräsmattor forstätter att växa, då har man ju en del vattning gratis.

Precis. Lycka till. Rekommenderar verkligen att du luftar som sagt.
Citera
2022-10-07, 05:04
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Trädgård, växter och odling
/Moderator
Citera
2022-10-12, 18:06
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Precis. Lycka till. Rekommenderar verkligen att du luftar som sagt.

Ja det skall jag göra.

Jag hade strött lite gräsfrön helt ramdom på ett ställe och det växte faktiskt grönare gräs på de avsnitten.
Citera
2022-10-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ja det skall jag göra.

Jag hade strött lite gräsfrön helt ramdom på ett ställe och det växte faktiskt grönare gräs på de avsnitten.

Fan vad roligt bra som fan ju. Vad köpte du för fröer? Skicka gärna bild i tråden till våren när det blir färdigt.
Citera
2022-10-12, 18:12
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Fan vad roligt bra som fan ju. Vad köpte du för fröer? Skicka gärna bild i tråden till våren när det blir färdigt.
Det var fröer för villagräsmatta. Jag rensade bort blåeld och det blev lite kalt där och då kom det upp vackert grön gräsmatta och tyvärr blåeld också, GRR
Citera
2022-10-12, 18:21
Medlem
Psykonaut-s avatar
Man kan antingen köpa de bästa frö från tillverkaren direkt:
https://skanefro.se

Eller köpa valfritt märke på bygghandeln som innehåller andrahandssorteringen som de köper in i bulk från Skånefrö.
Jag har kört lastbil och vi hämtade 30t om dagen i olika förpackningar från dem, så jag såg vilka köparna var.
Citera
2022-10-12, 19:43
Medlem
Citat:
Det var fröer för villagräsmatta. Jag rensade bort blåeld och det blev lite kalt där och då kom det upp vackert grön gräsmatta och tyvärr blåeld också, GRR

Förhoppningsvis dör blåelden under vintern. Annars plocka upp den med rötterna i sommar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in