2022-10-04, 22:49
Bannlyst
Fattar inte riktigt hur det ligger till. Har jag rätt i att man bara betalar den ränta från att man mottagit lånet och tills att man har gett tillbaka pengarna?

T.ex, om jag lånar pengar en måndag, och ger tillbaka pengarna på tisdag, betalar jag bara ränta för en dag då? Eller måste jag betala tillbaka HELA räntekostnaden för lånet?

Vore schyst om någon kunde förklara det här!
Citera
2022-10-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Fattar inte riktigt hur det ligger till. Har jag rätt i att man bara betalar den ränta från att man mottagit lånet och tills att man har gett tillbaka pengarna?

T.ex, om jag lånar pengar en måndag, och ger tillbaka pengarna på tisdag, betalar jag bara ränta för en dag då? Eller måste jag betala tillbaka HELA den totala räntekostnaden för lånet?

Vore schyst om någon kunde förklara det här!
Ja, du betalar bara upplupen ränta på lånet den perioden du haft lånet. Såvida det inte är bundet, då kan ränteskillnadsersättning tillkomma.
Citera
2022-10-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Ja, du betalar bara upplupen ränta på lånet den perioden du haft lånet. Såvida det inte är bundet, då kan ränteskillnadsersättning tillkomma.
Gäller inte när du utnyttjar din ångerrätt. Då löser du inte lånet i förtid. Du ångrar lånet men behöver betala ränta för de dagar du haft pengarna, men slipper betala andra avgifter som tillkommit när lånet tecknades.
Citera
2022-10-04, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Tack för det. Ja för det lät lite extremt om man skulle behöva betala tillbaka räntan fastän man har gett tillbaka pengarna!
Citera
2022-10-04, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Gäller inte när du utnyttjar din ångerrätt. Då löser du inte lånet i förtid. Du ångrar lånet men behöver betala ränta för de dagar du haft pengarna, men slipper betala andra avgifter som tillkommit när lånet tecknades.
Bra, jag tolkade det ett tag som att man lärde betala tillbaka hela räntebeloppet också. Det vore ju sjukt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in