2025-07-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Jag trodde inte på kärnvapenkrig då båda parter(Kina var typ ett uland fortfarande) hade för mycket kärnvapen. Däremot tycker jag att ett riktigt världskrig med konventionella vapen och möjligen taktiska kärnvapen var en större risk då.
Ryssen i form av Sovjetunion var problemet då som nu. Kanske mest dock under Stalin.
Idag tycker jag att risken för att kärnvapen kommer användas ökat, men risken för världskrig minskat.
Länder som Iran och kanske Nordkorea verkar vara de största hoten.

Den stora skillnaden mellan nu och då, det är Kina.
Idag är Ryssland en underordnad makt i jämförelse med Kina.
Dessutom har Kina en produktionsförmåga på nästan allting som är större än både USA och EU, även om man räknar per skalle.
Och Ryssland skulle aldrig klara sig utan sina mycket nära och goda kontakter med kineserna.
Citera
2025-07-03, 22:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Med andra ord om jag tolkar dig rätt så var vi tryggare när vi var neutrala.
Plus att vi hade en stark armé som inte kostade oss mer än 3% av BNP.
Den gamla goda tiden under det kalla kriget.
"... vilket möjligen ändå kan ha ingjutit en falsk känsla av säkerhet"
som jag skrev. Officiellt var vi neutrala, men i t ex lumpen var det ju inte tal om något annat än att hotet kom från öst, och så hade vi ju en massa samarbete "under täcket" med bl a USA.
Citera
2025-07-04, 10:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
"... vilket möjligen ändå kan ha ingjutit en falsk känsla av säkerhet"
som jag skrev. Officiellt var vi neutrala, men i t ex lumpen var det ju inte tal om något annat än att hotet kom från öst, och så hade vi ju en massa samarbete "under täcket" med bl a USA.
Jo men det talades aldrig om att vi trodde att vi skulle bli invaderade här och nu.
Däremot fanns det en utbredd oro i Sverige och i Europa för ett eventuellt kärnvapenkrig. Stora fredsdemos förekom under 1980-talet.
Idag verkar inga politiker oroa sig för kärnvapenkrig utan istället är det typ invasion som gäller.
Det verkar som att man utgår från att kriget i Ukraina bara är ett första steg för Putin trots att han ständigt upprepar motsatsen. Och trots att den ryska ekonomin är under isen och miljontals ryska soldater stupat. Ganska motsägelsefullt scenario.
Citera
2025-07-08, 03:10
Medlem
Naturligtvis var ingenting egentligen bättre; vi var samma, rätt obetydliga bricka i spelet mellan stormakterna då som vi är nu.

Att det i efterhand känns som att allt var bättre då kan möjligen förklaras av det enkla faktum att då var jag ung!
Citera
2025-07-08, 11:36
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Själv växte jag upp efter Sovjetunionens fall så är för ung för att veta hur det var, men ni boomers som är gamla nog att minnas hur det var på 70-80-talet, hur allvarligt känns dagens kärnvapenhot egentligen jämfört med hur det var under senare delen av kalla kriget?

Upplevs hoten idag ingenting jämfört med hur det var förr? Är detta öst vs väst-klimat lite nostalgiskt på nåt sätt?

Jag kan tänka mig att man blir rejält avtrubbad när man lever mer eller mindre under ständigt kärnvapen/tredje världskrig hot om det pågår i flera decennier som under kalla kriget, stämmer det eller är man mer eller mindre ständigt oroad? Att folk byggde bombskydd av sina garage och källare var tydligen vanligt förekommande på 90-talet och tidigare då staten gav ersättning för det, vilket fram tills nyligen skulle ha låtit ganska bisarrt för min generation som knappt är uppvuxen med rådande värnplikt i landet. Är vi på väg tillbaka mot en sån tid igen tro? Där vi får lära oss leva med ständigt krigshot.

Kalla kriget tiden var rena paradiset jämfört med nu. Hotet från Sovjet fanns där hela tiden men det var som sagt ett kallt krig och varket väst eller Sovjet ville egentligen kriga och det var inte heller meningen enligt globalisterna att det skulle bli krig. Sovjet enligt globalisterna själva var ett enda stort socialt experiment och Sverige hade turen att vara utanför det. Politikerna var inte heller så blindgalna som de är idag, de kanske hade samma mål med de var mer lågmälda. Idag är politikerna totala Bolsheviker som helt öppet stödjer gängkriminalitet, mer förstörelse av samhället.

Idag är det helt annorlunda, globalisterna håller på att införa den sovjetiska modellen i väst med tom ytterligare totalitära saker som t.ex. digitalt ID, tvågsvaccinationer, social credit score osv.

Jag var noll rädd under kalla kriget, men idag är det kört för er för om de lyckas införa kommunism här kommer ni förmodligen bli avrättade (globalisternas mål om 80% populationsreduktion).
Citera
2025-07-08, 12:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Antalet incidenter i Sveriges närområde var betydligt större under kalla kriget än vad det är indagsläget, även om antalet incidenter stiger nu. Då handlade det rätt mycket om att testa gränser, mopsa sig mot varandra och provocera motståndaren så att man fick tillfälle att samla in diverse information.

Warszawapaktsländerna var mycket aktiva med att, på många olika sätt (polska tabelförsäljare, TIR-lastbilar, ”turister”, infiltration bland militärer och politiker etc) samla in information, påverka samhällsdebatten etc.

Sovjet hade mycket detaljerade planer på olika former av anfallskrig mot västeuropa, med kärnvapen. Målet var att snabbt lägga under sig Västtyskland, Danmark m fl västländer.

Då och då inträffade allvarligare incidenter, men många kom aldrig till allmänhetens kännedom.

Ledarskapet i Moskva bestod inte alltid av välbalanserade personer med fred för ögonen. Den eviga ryska expansionslusten saknades inte i Kreml under Sovjettiden.

Kort sagt så var det en osäker och litet orolig epok. Det var oerhört svårt att förutspå vad ryssarna skulle kunna ta sig till.

Efter Sovjets fall uppstod ett bedrägligt lugn, men nu börjar vi tyvärr komma tillbaka till samma nivå som rådde under kalla kriget. Ett starkt svenskt försvar är vår bästa försäkring.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-07-08 kl. 12:46.
Citera
2025-07-08, 13:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Håller med.
Framförallt var det ingen i Nato som skickade eller finansierade missiler på Sovjetunionen oavsett vad sovjeterna hittade på för otyg. Då hade det blivit WW3.
Idag verkar det vara business as usual att bomba städer i Ryssland. Nato tror inte att det leder till kärnvapenkrig. Istället tänker man upprusta Nato så att vi om 5 år kan besegra ryssarna på konventionellt sätt. Vi talar öppet om våra planer.
]Under kalla krigets dagar hade detta varit otänkbart.
Vi är alltså inte räddare idag utan vi tänker istället att vi snart är kapabla till att kunna besegra Ryssland.

Hört talas om att högmod går före fall? Rysk vapenproduktion är 4 gånger högre än hela Europa och USA sammantaget. Ryssarna har nu tack vare korrupta landsförrädare åratals erfarenhet av strid mot +400.000 NATO-utrustad/utbildade soldater. Vad har väst för erfarenhet av strid i modern tid? Strid mot bönder utan någon riktig modern träning i krigskonst i MÖ som fått hela sin infrastruktur sönderbombad först? Ryssarna har män utan PK-uppfostran/uppväxt och vi har ömtåliga flator och curling-pojkar som hela livet fått lära sig att "känna efter" - Snowflake-generation.

Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Kan bara instämma, idag väntar vi på ww3 som känns ofrånkomligt eftersom fred aldrig varar länge. Besökte Sovjet några gånger och på en buss började en officer prata med mig. Mir sa han och jag svarade Da. I DDR körde jag nattetid rakt in i en militärövning och blev förhörd men efter en timme kom en äldre gubbe fram och sa: Schweden sehr gut. Idag är galningen Putin ett värre hot än Sovjet var. Det kommer att smälla snart när Ukraina inte klarar att rädda sin suveränitet.

Har du lyssnat på de tal som Putin håller? Han säger vettigare saker än vad våra politiker gör. Det är fullkomligt bisarrt att konstatera det. Det stora hotet är hur korrupta landsförrädare i väst beter sig och svenska politiker förefaller vara bland de värsta av alla.

Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det enda vi brydde oss om var att supa, ragga och spela poker.
Det kalla kriget brydde vi oss inte om över huvud taget.

Mer eller mindre varje dag såg jag stridsflygplan, militärfordon, örlogsfartyg eller officerare/värnpliktiga. Var aldrig rädd att något skulle urarta eller bli våldsamt. Visst, U137 medförde en spänning men för det mesta gick man inte runt och tänkte på det. Istället var det skratt, bus, skola och positiv framtidstro. Växte upp under ABBA, Björn Borg, Ingemar Stenmark, Ronnie Petterson, Tre Kronor osv. 70-talets sosse-sverige ersattes av 80-talets yuppie-sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Jag trodde inte på kärnvapenkrig då båda parter(Kina var typ ett uland fortfarande) hade för mycket kärnvapen. Däremot tycker jag att ett riktigt världskrig med konventionella vapen och möjligen taktiska kärnvapen var en större risk då.

Ryssen i form av Sovjetunion var problemet då som nu. Kanske mest dock under Stalin.

Idag tycker jag att risken för att kärnvapen kommer användas ökat, men risken för världskrig minskat.

Länder som Iran och kanske Nordkorea verkar vara de största hoten.

Stalin dog 1953...

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Kalla kriget tiden var rena paradiset jämfört med nu. Hotet från Sovjet fanns där hela tiden men det var som sagt ett kallt krig och varket väst eller Sovjet ville egentligen kriga och det var inte heller meningen enligt globalisterna att det skulle bli krig. Sovjet enligt globalisterna själva var ett enda stort socialt experiment och Sverige hade turen att vara utanför det. Politikerna var inte heller så blindgalna som de är idag, de kanske hade samma mål med de var mer lågmälda. Idag är politikerna totala Bolsheviker som helt öppet stödjer gängkriminalitet, mer förstörelse av samhället.

Idag är det helt annorlunda, globalisterna håller på att införa den sovjetiska modellen i väst med tom ytterligare totalitära saker som t.ex. digitalt ID, tvågsvaccinationer, social credit score osv.

Jag var noll rädd under kalla kriget, men idag är det kört för er för om de lyckas införa kommunism här kommer ni förmodligen bli avrättade (globalisternas mål om 80% populationsreduktion).

Instämmer.

Har du inte lyssnat på Hans Erixon på Swebbtv så kan jag rekommendera det. I slutet av hans sommarprat så kommer han in på den intressanta och högst relevanta frågeställningen om våra politiker verkligen har makt eller om allt bara är en fasad och om den reella makten ligger annorstädes.
https://swebbtv.se/w/fvZniZF25SpheBUkQGCxkT
Citera
2025-07-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
På 80-talet strandade en sovjetisk u-båt med kärnvapen i Karlskrona. Du tycker det är mer allvarligt idag?
Det som är mer allvarligt och farligare idag är hur landet styrs , Sovjetunionen var ett stabilt system med hyfsat fungerande lagar och regler.

centralkommiten kunde avsätta inkompetenta ledare om det spårade ur, det var inte som dagens Ryssland där du har en maffiaboss som styr landet och folk trillar ut genom fönster hela tiden.
Citera
2025-07-15, 00:04
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyaOlsen
Det som är mer allvarligt och farligare idag är hur landet styrs , Sovjetunionen var ett stabilt system med hyfsat fungerande lagar och regler.

centralkommiten kunde avsätta inkompetenta ledare om det spårade ur, det var inte som dagens Ryssland där du har en maffiaboss som styr landet och folk trillar ut genom fönster hela tiden.
Precis som under Stalin. Sovjet var allt annat än stabilt, vilket dess sammanbrott visade
Citera
2025-07-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jag var barn på 80-talet och det som var så påtagligt var att alla levde så intensivt och obekymrat för vi hade alla, samma löfte, NÄR kriget kommer dör vi av bomben, inte om utan just NÄR.

Det där låter inte alls som min barndom på 80-talet. Du råkade inte växa upp med föräldrar aktiva inom Svenska Freds?
Citera
2025-07-15, 18:28
Medlem
Inget särskilt.
Andelen stridsplan som flög var väldigt mycket större.
Frekvensen av störtade plan också. Främst Draken som var svårflugen.
Citera
2025-07-15, 19:12
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Det där låter inte alls som min barndom på 80-talet. Du råkade inte växa upp med föräldrar aktiva inom Svenska Freds?

Nej då, men titta bara på exempelvis Dynastin, Dallas eller för den delen försäljningen av "den döende dandy". Allt snurrade snabbt och pengarna skulle snurra för ingen viste om det fanns en morgondag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in