2022-10-04, 22:48
Medlem
MrFolds avatar
Jag har främst minnen som någorlunda medveten människa från Kalla krigets sista 10-12 år. Det pratades och skrevs mycket om kärnvapen. Tidningarna skrev om barn som var rädda och grät för att det skulle bli krig. Själv kände jag mig inte så påverkad av det. Tror att min pappa pedagogiskt hade förklarat Kalla kriget och terrorbalansen och jag godtog det. Även när jag blev ung vuxen var jag inte så oroad av det. Däremot tyckte jag det var väldigt deprimerande med förtrycket i öst och minns fortfarande väl en semesterresa med familjen till ett östland när jag var 13.

Har däremot fått berättat för mig av nära anhöriga som var med hur rädda de och många andra var under Kubakrisen. Inte utan anledning. Men 70- och 80-talen präglades ändå av relativ stabilitet även om det var väldigt djupfryst i relationerna Sovjet-USA en stor del av tiden.

Man kände också att Sovjet inte styrdes av en ensam maktgalning. Av det skälet är jag mer orolig nu, även om det inte är att hela civilisationen ska gå under det finns skäl att oroa sig för. Jag är väldigt osäker på Putins psykiska status och grad av irrationalitet. Liksom vad han kan få igenom för order i ett desperat sista försök att vända krigslyckan. Men hoppas på det bästa och är jävligt glad över utvecklingen i Ukraina just nu och allt pisk som ryssarna får där.
Citera
2022-10-04, 22:49
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Mina föräldrar berättade att de hade en granne som gjorde det. Om jag uppfattat det korrekt, så fick man fram till 90-talet nån gång ersättning från staten ifall man valde att bygga skyddsrum på sin egendom, förutsatt att man låter grannskapet ta del av det. Många valde tydligen att utnyttja det genom att göra ett funktionellt garage vid sin egendom på "rea" som även kunde agera som skyddsrum.
Aldrig hört talas om. Men visst, jag hade annat att göra på den tiden :-)
Citera
2022-10-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du kanske inte riktigt läste vad jag skrev?

Det var bara östeuropa som det var svårt att ta sig till. Hur många åker dit ens i dag när det är öppet? Eller var innan Ukraina.
Östeuropa har enormt med turister. Tjeckien och Ungern är med sina två huvudstäder väldigt besökta.
Citera
2022-10-04, 22:52
Medlem
Citat:
Du kanske inte riktigt läste vad jag skrev?

Det var bara östeuropa som det var svårt att ta sig till. Hur många åker dit ens i dag när det är öppet? Eller var innan Ukraina.

Ytterligare en sak som försvårade utlandsresor före 1989, var att hela luftrummet ovanför Warsawa-pakten, huvudsakligen var stängt för västerländska flygbolag.

Betydde att alla flyg mellan tex Nordeuropa och Östasien, var tvungna att flyga via Alaska.

Gjorde att flygningar till Östasien blev extremt dyra. Och därför åkte väldigt få nordeuropéer till Östasien.

Detta förklarar bla att Thailandsresor blev så extremt populära bland nordeuropéer, från 1990-talet och framåt, efter det att Warsawa-pakten kollapsade. Väldigt få nordeuropéer, hade någonsin haft möjlighet att åka dit tidigare.
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2022-10-04 kl. 22:54.
Citera
2022-10-04, 22:53
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Vad som var mest påtagligt med att leva i Sverige då, jämfört med att leva i Sverige idag, är att man kände sig väldigt isolerad, för Sverige var omgivet, både österut och söderut, av länder man nästan aldrig kunde besöka, och inte hade någon kontakt med.

Åkte folk utomlands, så åkte på på sin höjd till Frankrike, eller Italien. Sällan längre än så. Allt österut var helt stängt. Ingen åkte dit.

Kolla på kartan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wars...urtain_map.svg

Å andra sidan är det väl lite så än idag med? Visst Sunny beach i Bulgarien och nån enstaka badsemester i Albanien kanske men annars hör man väl inte talas om folk som reser runt i östeuropa särskilt mycket?

Men visst, förstår att det ändå är en annan grej. Kallades väl "järnridå" av en anledning.
Citera
2022-10-04, 23:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Östeuropa har enormt med turister. Tjeckien och Ungern är med sina två huvudstäder väldigt besökta.
Jo, till Tjeckien kunde man inte åka, men desto fler reste till andra städer och länder, utan restriktioner.

Charter var ganska nytt då, så ställen som Mallorca och Teneriffa var tillräckligt exotiska.
Citera
2022-10-04, 23:01
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Aldrig hört talas om. Men visst, jag hade annat att göra på den tiden :-)

Googlade lite snabbt och verkar som att det var aktuellt under 80-talet främst:

Citat:
Under en period på 1980-talet kunde fastighetsägare söka statligt bidrag för merkostnaden att iordningställa skyddsrum i anslutning till bostaden. Under denna period byggdes också ett antal skyddsrum, bland annat i villor. Men när bidraget avvecklades slutade man i princip att bygga skyddsrum.

Citat:
I villor finns skyddsrummen vanligtvis inbyggda i källare eller garage.

https://www.byggahus.se/bygga/bygga-...n#n7229-sida-4
Senast redigerad av Nordoxen 2022-10-04 kl. 23:04.
Citera
Medlem
Citat:
Å andra sidan är det väl lite så än idag med? Visst Sunny beach i Bulgarien och nån enstaka badsemester i Albanien kanske men annars hör man väl inte talas om folk som reser runt i östeuropa särskilt mycket?

Men visst, förstår att det ändå är en annan grej. Kallades väl "järnridå" av en anledning.
En kunde åka dit men det var inte säkert att en kunde åka tillbaka till väst. Det var lite mer sport i den semestern.
Citera
Medlem
Under den senare tiden av det kalla kriget var jag militär inom spaning. Ryssland utgör inget militärt hot mot Sverige idag om man jämför med det kalla kriget . _ _ .. ._.
Citera
Medlem
Citat:
badsemester i Albanien.

Intressant. Värt att besöka? Kanske hade varit spännande.

Citat:

Det var en märklig situation. Bakom järnridån fanns slutna samhällen, stängda länder.

Den känsla vi hade då, liknar den känsla som människor i Sydkorea idag har, när de ser på Nordkorea.

På andra sidan järnridån fanns människor som liknade oss utseendemässigt, men levde i en helt annan värld. De fick aldrig besöka oss, och vi fick aldrig besöka dem.
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2022-10-04 kl. 23:04.
Citera
2022-10-04, 23:02
Förr var det ju i stort sett bara USA och Sovjetunionen som man tänkte kunde starta ett kärnvapenkrig men idag finns ju Nord Korea, Kina, Iran, Israel och typ Indien vs Pakistan och kanske nån terrororganisation(?) som också kan tänkas kunna tända krut dunken.
Citera
2022-10-04, 23:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Googlade lite snabbt och verkar som att det var aktuellt under 80-talet främst:

https://www.byggahus.se/bygga/bygga-...n#n7229-sida-4
Där ser man. Frågan är hur vanligt det var. Jag har aldrig varit inne i någon villa med skyddsrum :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in