• 9
  • 10
2023-01-19, 11:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Ligger du kvar med den här positionen nu ?

Jadå, och aktieportföljen har repat sig och stigit runt 10% sedan dess.

Ett förtydligande kan dock vara på sin plats:

Med 70% belåning menade jag att jag utnyttjat 70% av det belopp som jag kan låna till 0,99% ränta, belåniningen är väsentligt lägre än 70% av portföljens värde.
Citera
2023-01-19, 11:32
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Har "allt" sparande på börsen och sedan har jag belånat sktieportföljen till 70% med en ränta på 0,99% och använt de pengarna för att amortera ner bolånet.

Fler kanske borde göra så för att få en lägre faktisk månadskostnad?

Med vilken bank använde du för att få belåna portföljen som säkerhet mot kontant utbetalning?

Ava har ju bara för vidare aktieköp, samma med swedbank när jag försökt mig på samma manöver.
Citera
2023-01-19, 11:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Med vilken bank använde du för att få belåna portföljen som säkerhet mot kontant utbetalning?

Ava har ju bara för vidare aktieköp, samma med swedbank när jag försökt mig på samma manöver.

Avanza, det är bara att göra en överföring mellan bolånekontot och aktiekontot där krediten finns.
I praktiken så kan man använda krediten till vad man vill, Avanza kan ju inte bestämma vilka pengar som är vad på kontot.

Exempel:

Du vill amortera bort ditt bolån på en miljon och för över en miljon från krediten till bolånet, detta påstår Avanza att man inte får göra med det går utmärkt utan att de säger något.

Skulle man inte kunna/få göra på det viset så skulle man ju bara sälja aktier för en miljon netto, betala av en miljon på bolånet och omedelbart köpa tillbaka aktierna man just sålt med hjälp av av krediten, vad skulle skillnaden bli i praktiken?

Krediten ligger ju helt synkad med saldot på aktiekontot/ISKn, när det ramlat in utdelningar år efter år och man köpt och sålt aktier i olika omgångar så går det ju inte att avgöra vilja pengar som är krediten och vilka som är dina egna och det är ju inte så att man inte får ta ut sin utdelning så länge man har belåning/minus på kontot.

Lyckades jag förklara, fråga annars, för jag har ju gjort detta i verkligheten och spar någon tusenlapp netto i månaden på det.
Senast redigerad av Ringhals3 2023-01-19 kl. 12:01.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in