2022-10-04, 19:03
Medlem
Så, jag hade sedan ett par veckor tillbaka en rätt fin bit tri tip (triangelstek) i kylskåpet som jag lyckades glömma bort i vardagsstressen. Hittade den häromdagen och såg till min förskräckelse att köttet hade gått ut varför det blev express-tillagning med begränsad tid för fix: köttet smörjdes in mer salt, svartpeppar och vitlökspulver, fick ligga uppåt en timme innan den bryntes i panna, slogs in i folie och kördes i ugnen tills innertemperatur låg på 58 grader. Det hela gick bra på så vis att köttet kom ut med en trevlig rosa färg inuti (jag föredrar kött rare annars) och smakade helt ok. Här kommer problemet: det blev tyvärr torrt. Det var inte så mycket fett i köttet så det är inte så mycket som ger smak och jag klurar på hur jag bäst ska ta tillvara på köttet nu. Jag har tänkt skiva det till ca 1 cm tjocka biffar/skivor men funderar på om det finns något att göra, nu när köttet redan är tillagat, för att göra det lite roligare. Några tips?
Citera
2022-10-04, 19:11
Medlem
MuntertMongos avatar
Ladda upp med ett gäng Guldkällan till köttet så ska du se att det ordnar sig!
Citera
2022-10-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Ladda upp med ett gäng Guldkällan till köttet så ska du se att det ordnar sig!
tack men jag tänkte kanske något i stil med sås, kryddning eller typ piffa till skyn (som köttet fn. ligger i, i kylskåpet). Men visst kan jag väl unna mig en bärs till biffen också.
Citera
2022-10-04, 19:19
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
tack men jag tänkte kanske något i stil med sås, kryddning eller typ piffa till skyn (som köttet fn. ligger i, i kylskåpet). Men visst kan jag väl unna mig en bärs till biffen också.

Åh fan. Men gör som du tänkt, strimla köttet i skivor. Fräs lite lök, vitlök, svartpeppar och vräk i skyn, smaka av med sötma (socker, honung e.d.) och vinäger (alt. citron eller lime). Koka nudlar. Vräk ihop skiten i skål, toppa med koriander. Å så ett par guldkällan till det, viola!
Citera
2022-10-04, 19:20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
...men funderar på om det finns något att göra, nu när köttet redan är tillagat, för att göra det lite roligare. Några tips?
Strimla och gör en snabb asiatisk gryta.
Citera
2022-10-04, 19:42
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Åh fan. Men gör som du tänkt, strimla köttet i skivor. Fräs lite lök, vitlök, svartpeppar och vräk i skyn, smaka av med sötma (socker, honung e.d.) och vinäger (alt. citron eller lime). Koka nudlar. Vräk ihop skiten i skål, toppa med koriander. Å så ett par guldkällan till det, viola!

Vilken legend du är! Råden i kombination med ditt nick är 10/10, Guldkällan ftw!

On topic. Gör pulled beef? I med dina vanliga pulled beef ingredienser i en ”Le Crueset” style gryta. T.ex. skivad gul lök, muscovadosocker, tomatpure, vitlök, salt+peppar, hela el. krossade tomater, bra vinäger, spiskummin, rostade torkade och färska chili efter smak och tycke. Kör in grytan i ugn på 150-180 gr. C. i ett gäng timmar tills det är falling apart tender. Finfördela med gafflar och komplettera med bbq sås och vinäger efter smak. Men egentligen skulle du haft kött med mer fett i, fast tror denna blir god och ”saftigare” tack vare ingredienserna.

Eller kör den tunt strimlad, stek snabbt i löjligt het panna, addera hackad brynt lök, fyll en uppskuren mjuk ljus ”baguette” med blandningen och toppa med smält lagrad cheddar i en bechamel. Voila, Philly Cheesesteak! Njut med ett par guldkällan till för en fulländad kulinarisk upplevelse.
Citera
2022-10-09, 18:28
Medlem
henrycostahills avatar
Citat:
Så, jag hade sedan ett par veckor tillbaka en rätt fin bit tri tip (triangelstek) i kylskåpet som jag lyckades glömma bort i vardagsstressen. Hittade den häromdagen och såg till min förskräckelse att köttet hade gått ut varför det blev express-tillagning med begränsad tid för fix: köttet smörjdes in mer salt, svartpeppar och vitlökspulver, fick ligga uppåt en timme innan den bryntes i panna, slogs in i folie och kördes i ugnen tills innertemperatur låg på 58 grader. Det hela gick bra på så vis att köttet kom ut med en trevlig rosa färg inuti (jag föredrar kött rare annars) och smakade helt ok. Här kommer problemet: det blev tyvärr torrt. Det var inte så mycket fett i köttet så det är inte så mycket som ger smak och jag klurar på hur jag bäst ska ta tillvara på köttet nu. Jag har tänkt skiva det till ca 1 cm tjocka biffar/skivor men funderar på om det finns något att göra, nu när köttet redan är tillagat, för att göra det lite roligare. Några tips?

Köra bbq-stil med lite bbq-sås, smör och brunt socker in i ugnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in