2024-09-11, 16:34
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Jag håller faktiskt med. Hon skulle ha gjort det på ett snyggare sätt bara.
Sant, är man på den nivån och med den lönen borde man verkligen kunna sköta saker och ting på ett snyggare sätt.
Citera
2024-09-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Säkert bara för att hon är kvinna. Patriarkatet levererar.

Precis. Hade det varit en man så hade det blivit det dubbla straffet.
Citera
2024-09-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Precis. Hade det varit en man så hade det blivit det dubbla straffet.
Ge ett exempel på motsvarande brott en man har straffats för i Sverige, tack.
Citera
2024-09-11, 19:28
Medlem
OM man nu tänker högt här är detta sk " Bollar att Jobba Med "
För finansinspektionen
R*vhålet är Riksbankschef

Erik Thedéen är sedan 2015 generaldirektör på Finansinspektionen och har en lång och gedigen yrkesbakgrund från den finansiella sektorn i Sverige och internationellt. Han är utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

Pekar åt en felaktig utnämning

https://www.fi.se/sv/bank/

Bank
Banker och kreditmarknadsföretag förmedlar betalningar och gör det möjligt att spara och investera. FI:s tillsyn handlar i grunden om riskhantering, styrning och kontroll samt att det finns ett gott konsumentskydd. Här finns även information som gäller kreditgivning till konsumenter och inlåning.

Nu säger ju Hovrätten typ att ( kan ha fel ) men Stora summor från Riskländer rätt ner i Swedbanks Bokslut .Man kan inte spela ovetande om det kommer stora transaktioner från Colombia eller Oligark Ryssland .när Pensionärs Märta kommer med 10 -15 papp får dessa Konkfiskerade

Läs Domen nu era Nollor -..beordra Huvuden Rulla -.Arbetslinjen

Thedéen kanske var köpt . .??? för Oligark Pengar Då skall han ha sparken inte ett nytt jobb med skenande Inflation Köpt en gång till av Partiet Backar vi Bandet ..

En rejäl utredning nu fact finding kanske Thedéen Åker .. Det vet man ju inte vad dessa tvättade pengar använts till -Köpa Artillerigranater i Nordkorea ..Det är ju lite skakigt.. i dessa dagar
Citera
2024-09-12, 11:08
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Händer titt som tätt.

En 45-årig före detta chef på Handelsbanken döms till 2,5 års fängelse efter att ha fällts i Nacka tingsrätt för trolöshet mot huvudman. Mannen stod åtalad för att ha lurat till sig drygt 105 miljoner kronor av arbetsgivaren genom att sätta upp lån på personer medan pengarna betalades till andra. 26 juni 2013

Bankdirektören satt på dubbla stolar. Mörkade i rätten. Företaget fick svåra ekonomiska problem, gick i konkurs och VD dömdes till fängelse för grova ekobrott. 1 mars 2023

Nordea-chef döms även i hovrätten för grova insiderbrott
23 dec. 2022 — Det är nu ett och ett halvt år sedan både Nordea-chefen och hans barndomsvän dömdes till två års fängelse för flera fall av grova insiderbrott.

Det finns fler...

Hej! Jodå, du har helt rätt, men jag tror att du missar min poäng litet grann. De exempel du lämnar är ju på olika bankchefer som har skojat till sig pengar från sin arbetsgivare, banken, eller som har utnyttjat insiderinformation de fått i arbetet för att sko sig själva. Sådana historier dyker ju med jämna mellanrum upp i alla branscher, många blir ju frestade att förskingra när de har hand om andras pengar.

Det som jag syftar på och vidhåller är närmast sensationellt, är att en verklig höjdare, den dåvarande toppchefen i banken, döms för svindlerier som riktat sig mot allmänheten i bred bemärkelse. Det är alltså fråga om vilseledande av både allmänheten och (de flesta) aktieägarna. Liknande domar kan jag inte komma ihåg att jag hört talas om här i landet sedan ett par bankkrascher på 1920-talet, när några direktörer fick krypa in för svindlerier de gjort med den intet ont anande allmänhetens insatta pengar.

Jag vidhåller därför att detta är en mycket remarkabel händelse.
Citera
2024-09-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Är hon lite dum?
Att blåljuga i det läget då hon gjorde det!?
Alla andra fattade att det var kört och höll sig undan.
Naiv? Dum? Mytoman?

Jag kan inte se en annan anledning än att just hålla upp kursen på aktien så länge som möjligt.

Och varför det då är nästa och den mer intressanta frågan....

Hennes agerande ledde till att:
1. Kursen inte störtdök ännu brantare än vad den gjorde
2. Det skapade/behöll en köpvilja av investerare som fick intrycket att kursfallet mest var baserat på panik. Det var ju inte alls så farligt sa ju bankens VD i klartext gång på gång....
3. Det kanske höll mindre insatta från att blanka aktien medan de som verkligen visste kunde tjäna enorma pengar på det.
Citera
2024-09-12, 12:29
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Jag kan inte se en annan anledning än att just hålla upp kursen på aktien så länge som möjligt.

Och varför det då är nästa och den mer intressanta frågan....

Hennes agerande ledde till att:
1. Kursen inte störtdök ännu brantare än vad den gjorde
2. Det skapade/behöll en köpvilja av investerare som fick intrycket att kursfallet mest var baserat på panik. Det var ju inte alls så farligt sa ju bankens VD i klartext gång på gång....
3. Det kanske höll mindre insatta från att blanka aktien medan de som verkligen visste kunde tjäna enorma pengar på det.
Bra för Swedbank, men en katastrof för henne själv.
Offrade hon sig för jobbet?
Nu borde hon ångrat detta.
Citera
2024-09-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bra för Swedbank, men en katastrof för henne själv.
Offrade hon sig för jobbet?
Nu borde hon ångrat detta.
Det märkliga är att det egentligen är struntsamma för själva bolaget Swedbank om deras aktie går upp till 300 kronor eller ner till 100 kronor. De är inte beroende av det på något sätt om de inte tänker göra en nyemission. Det är deras ägare som säljer med förlust som påverkas. Så vad ville hon åstadkomma med det?
Citera
2024-09-12, 14:33
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det märkliga är att det egentligen är struntsamma för själva bolaget Swedbank om deras aktie går upp till 300 kronor eller ner till 100 kronor. De är inte beroende av det på något sätt om de inte tänker göra en nyemission. Det är deras ägare som säljer med förlust som påverkas. Så vad ville hon åstadkomma med det?
Finns nog flera motiv bakom detta bland annat så ser det inte så bra ut på CV't att kursen dyker under sitt vd-skap.
Har någon kollat upp om det var någon insider som sålde aktier under den berörda tiden?
Citera
2024-09-12, 14:54
Medlem
Rasputin420s avatar
Fick subban fängelse eller blev det fotboja?
Citera
2024-09-12, 14:59
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin420
Fängelse som sagt.

Hennes motiv är oklara. Jag tippar att hon ville framstå som klanderfri och duktig.
Citera
2024-09-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin420

Fotboja blir väl bara upp till max
6 månaders straff.
Så var det förut.

Härligt att häxan ska få
skaka lite galler.

Tar på psyket när en som känner
sig för för fin åker på ett fängelsestraff.
Den är svår att snacka bort
på middagsbjudningen
i paradvåningen….😜
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in