2022-10-04, 10:22
Medlem
Jo jag har en undran som nån av er kanske känner till.

Om vi säger som så att en mamma äger ett hus. Nu vill hon att hennes barn skall få dela på halva huset. Dottern som bor i mammans hus vill köpa halva huset (nedervåningen) där hon bor. Mamman bor på övervåningen och skall bo kvar.

Sonen ifråga gör inget anspråk på huset. Då måste Dottern köpa ut Sonen ifråga.

För att komma till frågan. Vad får sonen betala för skatt på pengarna när dottern köper ut honom?

Nu vet jag inte riktigt värdet på bostaden men låt säga 4 miljoner.

Tack på förhand.
Citera
2022-10-04, 10:57
Medlem
NollFemNollFems avatar
Gåvoskatten (och arvsskatten) är avskaffad.
Skatt på ev. vinst kan bli aktuellt beroende på hur affären går till.

Det är viktigt att familjen reder ut huruvida det är ett förskott på arv eller en gåva (samt ev. uppgörelse mellan alla parter) så att det ej uppstår tvist bland arvingarna längre fram.
Citera
2022-10-04, 11:19
Medlem
Dottern köper huset av modern. Modern betalar reavinstskatt.
"Köpa ut" sonen blir en senare fråga efter att moderna avlidit.

"Förskott på arv" kanske kan användas, men där krävs nog lite juridisk hjälp, vem vet om modern redan festat upp alla pengar när hon avlider....?
Citera
2022-10-04, 11:53
Medlem
AntonAusTirols avatar
Potentiellt att bli strul. Kan mycket väl bli att dottern får halva moderns kvarvarande del (25% av fastigheten) och halva pengen hon köpte sin del av fastigheten för (om hon har kvar kosing när hon checkar in)
Senast redigerad av AntonAusTirol 2022-10-04 kl. 11:58.
Citera
2022-10-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marols79

Om vi säger som så att en mamma äger ett hus. Nu vill hon att hennes barn skall få dela på halva huset. Dottern som bor i mammans hus vill köpa halva huset (nedervåningen) där hon bor. Mamman bor på övervåningen och skall bo kvar.

För att komma till frågan. Vad får sonen betala för skatt på pengarna när dottern köper ut honom?

Tack på förhand.

Du gör frågan mer komplex än den är, du vill bara veta hur mycket man skattar vid försäljning av en ärvd fastighet och svaret är lika mycket som din mor hade gjort.
Citera
2022-10-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marols79

Tack på förhand.

Dottern ska inte lösa ut Sonen för hälften av 4 MSEK utan för en mindre summa.

Detta beror på att när Dottern tar över huset finns det en latent reavinstskatt i det.

Om du vill grotta ner dig i det gör det nedan:

Då måste man göra en fingerad försäljning för att beräkna utlösenpriset av sonen. Vad som ska ingå kan man diskutera:

Beräkning reavinst
+Marknadsvärde
- Inköpspris
- Förbättringar, underhåll och reparationer
- Försäljningsutgifter
Reavinst

Beräkning utlösenpris
+Marknadsvärde
- Reavinstskatt
- Försäljningsutgifter
- Bolån
Totalt kvar i handen

Är det en person (Dottern) som ska lösa ut en annan (Sonen) blir det alltså halva beloppet kvar i handen som gäller som utlösen vilket alltså blir mindre än 4"/2 om huset köptes billigare 4".

Ovanstående beräkningar visar alltså vilka pengar som blivit kvar om huset sålts ute på marknaden och som sedan delas på 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in