2022-10-03, 22:02
Medlem
BekraftadNegers avatar
Fått en del hjälp av arbetslös person som inte får a-kassa eller annat stöd. Har betalat hans räkningar på bil och bostad och lite annat under en längre tid för att hjälpa till under tiden han söker jobb.

Inser att det här kan räknas som avlönat arbete och han har ingen F-skatt så jag kan bli skattskyldig för hans sociala kostnader. Ser Skatteverket betalningsströmmar för pg och bg?
Citera
2022-10-03, 22:04
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Fått en del hjälp av arbetslös person som inte får a-kassa eller annat stöd. Har betalat hans räkningar på bil och bostad och lite annat under en längre tid för att hjälpa till under tiden han söker jobb.

Inser att det här kan räknas som avlönat arbete och han har ingen F-skatt så jag kan bli skattskyldig för hans sociala kostnader. Ser Skatteverket betalningsströmmar för pg och bg?
Inget att oroa sig för betalningsmottagaren är bara tacksam att fakturan är betald
Citera
2022-10-03, 22:09
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Inget att oroa sig för betalningsmottagaren är bara tacksam att fakturan är betald

Det förstår jag men frågan har inget med betalningsmottagaren att göra. Jämför med att göra en banköverföring så kan Skatteverket få upp ögonen. Pg och bg kanske samma sak?
Citera
2022-10-03, 22:15
Medlem
Amazon-mannens avatar
Nej. Skatteverket ser ju bara att det är betalt, de går inte in i enskilda räkningar och ser vilket konto pengarna kommer ifrån och vem som disponerar det..
Citera
2022-10-03, 22:16
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Nej. Skatteverket ser ju bara att det är betalt, de går inte in i enskilda räkningar och ser vilket konto pengarna kommer ifrån och vem som disponerar det..

Ok, det är alltså skillnad mot kontoöverföringar.
Citera
2022-10-03, 22:18
Medlem
Vad har hänt med betalningar - förr såg man alltid var de kom ifrån så man kunde betala tillbaka
allt eller lite om man ville?

När startade dessa hemligheter???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in