Citat:
Ursprungligen postat av
Rewston
Hej!
Jag kör lastbil om dagarna, jobbar i snitt ca 170-200 timmar i månaden.
En normal arbetsdag börjar jag vid klockan 06.00, har 45 minuter rast på dagen och går hem någon gång mellan klockan 16-17.00.
I mitt anställningsavtal står det att jag jobbar:
"heltid normalt i genomsnitt 40 tim per helgfri vecka (motsv 38,25 tim per vecka)
Och i företagets policy om arbetstider står det:
På ### arbetar vi 40 timmars arbetsvecka per helgfri vecka. Tiderna kan variera ifrån dag till dag, våra uppdragsgivare betämmer när vi börjar och slutar.
Har jag rätt att efter jag gjort mina 8 timmar på en dag att säga ifrån mig mer jobb för att jag behöver åka och hämta barnen på dagis?
Det händer väldigt sällan att jag behöver göra det och jobbar så länge som krävs av mig.
Nu är det så att det kommer en dag med mycket jobb samtidigt som jag måste vara hemma till klockan 17.00, vilket betyder att jag måste vara parkerad med lastbilen och åka från jobbet klockan 15.45. Men om jag jobbar så länge som uppdragsgivaren vill så kommer jag åka hem någon gång vid 16.30 eller 17.00
Tillägas är att jag börjar jobba klockan 05.00 den här dagen också.
Låter som när jag var och horade runt mellan olika åkerier för att få fasttid någonstans. Nu blev det aldrig något mer med det efter en snabb tid i yrket just pga dårenskapen med tiderna.
Fick börja 05.00 och vara "klart" till 15.00 tiden. Trodde man, istället fick man ofta ta en lassning inom 2, 3 mil när man började närma sig kontoret. Transportledaren satt och såg vart bilarna var och ropade ut detta, flera gånger var jag hemma kring 17.00+.
Enda positiva var att man skulle vara klar 14.00 fredagar.
Jag är en bit över 40 och jag fixade inte med detta med barn hemma. Jag ser inte hur man som normalt funtad familjefar kan ha detta som yrke.
Det blev långa dagar, det mest frustrerande var när det inte rullade på - varje jävla mög längs vägen så blev hemgången senare.
Testade även andra körningar på andra åkerier så, men det här var inget som jag fastnade för. Faktum är att jag inte ser tjusningen med det här yrket, hur än passionerade vissa på TP

verkar vara...