2022-10-03, 18:50
Medlem
Rewstons avatar
Hej!
Jag kör lastbil om dagarna, jobbar i snitt ca 170-200 timmar i månaden.
En normal arbetsdag börjar jag vid klockan 06.00, har 45 minuter rast på dagen och går hem någon gång mellan klockan 16-17.00.
I mitt anställningsavtal står det att jag jobbar:
"heltid normalt i genomsnitt 40 tim per helgfri vecka (motsv 38,25 tim per vecka)
Och i företagets policy om arbetstider står det:
På ### arbetar vi 40 timmars arbetsvecka per helgfri vecka. Tiderna kan variera ifrån dag till dag, våra uppdragsgivare betämmer när vi börjar och slutar.
Har jag rätt att efter jag gjort mina 8 timmar på en dag att säga ifrån mig mer jobb för att jag behöver åka och hämta barnen på dagis?
Det händer väldigt sällan att jag behöver göra det och jobbar så länge som krävs av mig.

Nu är det så att det kommer en dag med mycket jobb samtidigt som jag måste vara hemma till klockan 17.00, vilket betyder att jag måste vara parkerad med lastbilen och åka från jobbet klockan 15.45. Men om jag jobbar så länge som uppdragsgivaren vill så kommer jag åka hem någon gång vid 16.30 eller 17.00
Tillägas är att jag börjar jobba klockan 05.00 den här dagen också.
Citera
2022-10-03, 18:52
Avstängd
grungewhores avatar
Enligt lag ska jobb vara förenligt med familjeliv. Vad säger facket?
Citera
2022-10-03, 19:00
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
I samhället kommer varenda jävel försöka köra över dig. Dags att stå på dig lite, testa att kontakta facket. Hoppas dock att facket på ditt jobb är på din sida, ibland kan ju fackliga representanter vara korrupta äckel som låter sig mutas av arbetsgivaren.
Citera
2022-10-03, 19:00
Medlem
Rewstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Enligt lag ska jobb vara förenligt med familjeliv. Vad säger facket?
Jag vet inte, jag är inte med i facket, bara a-kassa

Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah
I samhället kommer varenda jävel försöka köra över dig. Dags att stå på dig lite, testa att kontakta facket. Hoppas dock att facket på ditt jobb är på din sida, ibland kan ju fackliga representanter vara korrupta äckel som låter sig mutas av arbetsgivaren.
Vi har ingen på mitt jobb som har tagit på sig att vara facklig representant
Men vi har kollektivavtal
Senast redigerad av Rewston 2022-10-03 kl. 19:05.
Citera
2022-10-03, 19:08
Medlem
kneegrowhitlahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewston

Dags att bli facklig representant då, det kommer ge dig enorma fördelar om du kan stå på dig lite, du kommer få ledigt för att gå på kurser osv.
Citera
2022-10-03, 19:19
Medlem
Många arbetsgivare vill att man ska vara helt livegen och bara ställa upp dygnet runt. Min rekommendation är att du ringer facket.
Citera
2022-10-03, 19:20
Medlem
sebastian66s avatar
Eftersom jag själv har jobbat som lastbilschaufför kanske jag kan svara. Det bästa är att du kan kommunicera med din arbetsgivare och din chef. Det känns som att där ligger roten till alla problem. Börja i den änden innan du frågar på Flashback. I regel kan det vara svårt för en lastbilschaufför att ta ledigt mitt på dagen eller eftermiddagen om man ligger ute på vägarna. Om du kör på hemmaplan och slutar normala tider kan man komma överens om såna här saker. Det känns inte som att detta kan bli några konstigheter om du sköter ditt arbete. De flesta arbetsgivare brukar ha överseende för sådana saker. Det innebär att det bästa rådet är prata med din arbetsgivare. Är det så att detta inte löser sig måste du ta kontakt med facket för att få hjälp. Även om du inte är med i facket kanske du får gå med i facket.
Citera
2022-10-03, 19:22
Medlem
Homoaktivists avatar
Varför är alla svenskar så bajsnödiga och böjer sig för kapitalistkuken?

Transport är dock en gul fackförening (Jimmy Hoffa vrider sig i graven) men låtsas iaf kämpa för lastbilsbranschen, för att ha ett existensberättigande, så kan vara idé att du går med.
Citera
2022-10-03, 19:39
Medlem
Riddarhusets avatar
Ta upp frågan med din chef och berötta om problemet du har.
problemet var att inte kunna hämta barnet på dagis nån gång i månaden.
Löser inte detta samtal problemet får du fråga facket eller inse att problemet inte var så stort utan mer en principfråga.
Citera
2022-10-03, 21:26
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Hej!
Jag kör lastbil om dagarna, jobbar i snitt ca 170-200 timmar i månaden.
En normal arbetsdag börjar jag vid klockan 06.00, har 45 minuter rast på dagen och går hem någon gång mellan klockan 16-17.00.
I mitt anställningsavtal står det att jag jobbar:
"heltid normalt i genomsnitt 40 tim per helgfri vecka (motsv 38,25 tim per vecka)
Och i företagets policy om arbetstider står det:
På ### arbetar vi 40 timmars arbetsvecka per helgfri vecka. Tiderna kan variera ifrån dag till dag, våra uppdragsgivare betämmer när vi börjar och slutar.
Har jag rätt att efter jag gjort mina 8 timmar på en dag att säga ifrån mig mer jobb för att jag behöver åka och hämta barnen på dagis?
Det händer väldigt sällan att jag behöver göra det och jobbar så länge som krävs av mig.

Nu är det så att det kommer en dag med mycket jobb samtidigt som jag måste vara hemma till klockan 17.00, vilket betyder att jag måste vara parkerad med lastbilen och åka från jobbet klockan 15.45. Men om jag jobbar så länge som uppdragsgivaren vill så kommer jag åka hem någon gång vid 16.30 eller 17.00
Tillägas är att jag börjar jobba klockan 05.00 den här dagen också.

Låter som när jag var och horade runt mellan olika åkerier för att få fasttid någonstans. Nu blev det aldrig något mer med det efter en snabb tid i yrket just pga dårenskapen med tiderna.

Fick börja 05.00 och vara "klart" till 15.00 tiden. Trodde man, istället fick man ofta ta en lassning inom 2, 3 mil när man började närma sig kontoret. Transportledaren satt och såg vart bilarna var och ropade ut detta, flera gånger var jag hemma kring 17.00+.

Enda positiva var att man skulle vara klar 14.00 fredagar.

Jag är en bit över 40 och jag fixade inte med detta med barn hemma. Jag ser inte hur man som normalt funtad familjefar kan ha detta som yrke.

Det blev långa dagar, det mest frustrerande var när det inte rullade på - varje jävla mög längs vägen så blev hemgången senare.

Testade även andra körningar på andra åkerier så, men det här var inget som jag fastnade för. Faktum är att jag inte ser tjusningen med det här yrket, hur än passionerade vissa på TP verkar vara...
Citera
2022-10-04, 00:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Då du inte är med i facket så får du själv läsa dig till vad som står i ert kollektivavtal, men ett schema med två veckors framförhållning torde du ha rätt till så du har möjlighet att planera ditt liv efter jobbet. Övertid kan kommenderas ut och brukar då kosta arbetsgivaren 3-400krextra utöver övertiden vid varje tillfälle i schemaändringstillägg. Så det gäller att bokföra sådant.
200 timmar övertid om år är vanligtvis lagligt. Sedan brukar det bryta mot avtalet.
Har du samhällsbärande tjänst som polis brandman etx. så går du under specialavtal.

Skulle rekomentera dig att gå med i facket och ta en sittning med din representant, även om han jobbar på ett annat åkeri i en annan stad så verkar det behövas för din del.
Citera
2022-10-04, 10:16
Medlem
FetFulElaks avatar
Alltså i grund och botten äger ju din arbetsgivare dig. I de flesta avtal står det att du förväntas ställa upp "om arbetet kräver det" - i klartext betyder det att du ibland måste jobba över (mot ersättning) utan att gnälla. Detta skall dock vara i undantagsfall och inte återkommande (då måste man anställa mer personal). Du kan alltså inte bara "gå hem" när arbetstiden är slut om du har arbetsuppgifter kvar som MÅSTE utföras (du vill väl inte att din läkare lämnar dig under operationen för att tiden är slut? Eller att fritidspersonalen drar och lämnar barnen kvar?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in