• 4
  • 5
2022-10-04, 11:34
Medlem
Suffleurens avatar
Du skall inte räkna med några som helst samhällsfunktioner när krisen kommer. Du kan inte räkna med el, vatten, internet, telefoner, mataffärer och framför allt inte banker. Frågan är vilken betydelse pengar kommer ha. Min gissning är; sekundär.
Citera
2022-10-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Ni som samlar sedlar, tänk på att de ibland byts ut. Höll på att gå illa för några år sedan. Riksbanken säger att de kan lösa in gamla sedlar men att komma med en redig bunt sedlar utan kvitto eller bra förklaring kommer inte gå bra.

Nu har vi ju nyss bytt sedlar så det ska väl vara lugnt på en stund. Men vid förra bytet hade vi också problem, det plockades fram kontanter ur olika gömmor och vi handlade med dem tills sista datumet. Sedan kom det fram mer pengar och vi skickade dem till Riksbanken, fick då svar att de ville se kvitton, skickade in kopior på mina kontoutdrag där jag hade tagit ut kontanter i automaten och kom upp i nästan den summan som vi skickat in. Fick pengarna utbetalda på kontot.
Citera
2022-10-04, 16:56
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Har du kontanter hemma eller ska man räkna med banken när krisen eller kriget kommer!
Vi har väl ett par tusen i mindre sedlar, mest för att hantera insamlingar och andra aviga situationer.

Några hundra ligger i säkert förvar i plånkan ifall KK skulle strula...
Citera
2022-10-04, 17:56
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Japp, $10 000 i ett kuvert i ett kassaskåp. I värsta fall även klockor och smycken som skulle kunna täcka ett års levnadsomkostnader om man lever magert.

Minst lika viktigt är dock pumphagelgevär, skottsäker väst, gasmask och röd MAGA-keps om skiten verkligen träffar fläkten.

Om du är obeväpnad spelar det ingen roll hur mycket mat och kontanter du bunkrat upp när Ali och hans vänner som inte förberett sig börjar känna hunger.

Har funderat på att växla till USD men vet inte om det hjälper i en kris. Dollarsedlar håller säkert värdet bättre men kan ses som tveksam valuta i ett nödläge. Kan vara bra att ha en mix av kapital.
Citera
2022-10-04, 18:29
Medlem
Har inte en krona hemma och jag tänker att när/om det blir kris på riktigt eller, Gud förbjude, KRIG så har kontanter lite värde. I de lägena blir det nog mer plundring som gäller och ingen kassör som sitter i ett mörklagt ICA och tar betalt och lägger sedlarna i en plåtburk. Gamlingar blir omkullvräkta och fast de har plånböckerna fulla med sedlar för de har ju aldrig skaffat kort....huga så modernt... så är det ingen som bryr sig. Det är vad JAG tror:-)
Citera
2022-10-04, 20:04
Medlem
Beror ju helt vilken typ av kris, behöver inte bli fullt krig och precis allt blir utslaget, uran kan vara en vybetattack som slår ut betalningssystem, ett sabotage/olycka mot elförsörjningen i det området där man bor osv.

Men tror fortfarande det viktigaste är att ha mat/vatten hemma för 1-2 veckor
Citera
2023-01-27, 21:05
Alltid bra med en bunt sedlar utifall att, som läget är nu blir det nog att bunkra upp ytterligare.
Senast redigerad av explorers 2023-01-27 kl. 21:22.
Citera
2023-01-27, 21:25
Medlem
svengörans avatar
Jag har 3000kr väl undangömt om det nu skulle bli så illa att bara kontanter fungera i matbutikerna.
Har 500kr i plånboken om det skulle strula med kreditkortet i butiken när jag är och handlar.

Men framförallt så har jag senaste veckan byggt upp ett litet matlager med pasta, ris, konservburkar så jag klarar mig utan att gå och handla i ca 2-3 veckor.
Tror mitt lilla matlager är mer värt att ha hemma än mina 3000kr även fast jag är väl medveten om att man bör ha både mat och kontanter hemma.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in