2022-10-02, 14:11
Medlem
john-henry-edens avatar
Hejsan

Jag har i 6 år haft problem med förstoppning. Inte på så sätt jag går flera dagar utan att bajsa eller att det är svårt att få ut nånting. Mitt problem är snarare att jag aldrig får ut all avföring. Det återstår alltid avföring i tarmen efter varje toabesök.

Men nu på den senaste månaden har det blivit värre. Jag har tappat flera kg på en månad. Är darrig i kroppen och får frossa på nätterna. Mina matvanor har inte ändrats avsevärt. Tvärtom, jag äter mer nu än jag gjorde förr.

Är det nån som har upplevt liknande? Vad kan det bero på?
Citera
2022-10-02, 14:15
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Hejsan

Jag har i 6 år haft problem med förstoppning. Inte på så sätt jag går flera dagar utan att bajsa eller att det är svårt att få ut nånting. Mitt problem är snarare att jag aldrig får ut all avföring. Det återstår alltid avföring i tarmen efter varje toabesök.

Men nu på den senaste månaden har det blivit värre. Jag har tappat flera kg på en månad. Är darrig i kroppen och får frossa på nätterna. Mina matvanor har inte ändrats avsevärt. Tvärtom, jag äter mer nu än jag gjorde förr.

Divertikulit, eller inflammerade tarmfickor.

Läker av sig själv, men grundtillståndet måste åtgärdas.

Rekommenderar en tre dagars vattenfasta en gång i månaden, plus hälsosam kost i övrigt.

Grönsaker, frön och filmjölk fixar förstoppningen. Fisk, ägg, ost och kött ordnar en annan tarmflora.
Citera
2022-10-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Hejsan

Tycker absolut du ska rådfråga läkare!
Citera
2022-10-02, 14:17
Medlem
VackraYazmines avatar
Tycker du ska kontakta vården. Det är farligt att ha gammal avföring i ändtarmen, vad jag vet.
Citera
2022-10-02, 14:18
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackraYazmine
Tycker du ska kontakta vården. Det är farligt att ha gammal avföring i ändtarmen, vad jag vet.

Nä, det är det inte.
Citera
2022-10-02, 14:18
Medlem
Emellies avatar
Kikade på 1177 och skulle råda dig att kontakta vården.

Citat:
När och var ska jag söka vård?

De allra flesta som blir tillfälligt förstoppade behöver inte söka vård. Besvären brukar gå över av sig själv.

Kontakta en vårdcentral om du är förstoppad och samtidigt har ett eller flera av symtomen nedan:

Förstoppningen går inte över trots att du har provat att behandla dig själv.
Du har ont i magen på natten.
Du minskar i vikt.
Du har blod i bajset.
Citera
2022-10-02, 14:20
Medlem
ABBORREs avatar
Låter som ändtarmscancer.

Risk att du får gå med stomipåse resten av livet
Citera
2022-10-02, 14:20
Medlem
Hur gammal är du? En rektoskopi skulle nog vara på sin plats.
Citera
2022-10-02, 14:28
Medlem
Gå till läkaren Troligen lätt åtgärdat, men kan ev. bli kroniskt om man går och drar på de och har otur Bra tips i en del svar men man ska inte testa för länge Till doktorn så får du svar och troligen lugn och ro och kan koppla av Lycka till
Citera
2022-10-02, 14:51
Medlem
Cindells avatar
Testa 1 matsked kokosolja i en kopp kaffe eller te. (Håll dig nära en toalett efter varje kur.)

Nej, det ser inte trevligt ut när kokosoljan flyter på ytan av kaffet/teet, men är lättare att få i sig än att käka kokosoljan som det är.

Ps. Inte det fullhärdade kokosfettet i silverförpackning, utan naturlig kokosolja på burk (några exempel).
Senast redigerad av Cindell 2022-10-02 kl. 15:12.
Citera
2022-10-02, 16:13
Medlem
john-henry-edens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackraYazmine

Finns dock många med förstoppning som går veckor utan att bajsa
Citera
2022-10-02, 16:32
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Processen i tarmarna är ständigt pågående och avföring produceras hela tiden, således får man inte ut allt.

Viktminskning utan livsstilsförändring ska utredas på VC.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in