• 1
  • 2
2022-10-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Det är möjligt men inte optimalt, men svaret är ja på frågan.
Ja-men hur då?
Antag att jag sitter med et usb-modem instoppat i datorn, där operatören satt på CGNAT och inte vill att jag kör en server på den. Jag vill göra det som operatören inte vill jag ska kunna.
Publik ip.kunna forwarda alla portar osv
Senast redigerad av sparvodling48 2022-10-13 kl. 10:15.
Citera
2022-10-13, 14:58
Medlem
BenfriFalafels avatar
CGNAT är något som ISP:n aktiverar i sin ände på sin "ISP-router", och ingen inställning som görs på din enhet.

Antar att det rör sig om ett mobilabonnemang. Om de inte kan erbjuda dig en publik IP så är du körd.
Vanligtvis är det bara företagsabonnemang som kan få publika IP-adresser på mobilabonnemang.

Du skulle kunna ta dig runt det genom att tunnla trafiken över VPN eller SSH.
Senast redigerad av BenfriFalafel 2022-10-13 kl. 15:07.
Citera
2022-10-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenfriFalafel
CGNAT är något som ISP:n aktiverar i sin ände på sin "ISP-router", och ingen inställning som görs på din enhet.

Antar att det rör sig om ett mobilabonnemang. Om de inte kan erbjuda dig en publik IP så är du körd.
Vanligtvis är det bara företagsabonnemang som kan få publika IP-adresser på mobilabonnemang.

Du skulle kunna ta dig runt det genom att tunnla trafiken över VPN eller SSH.
Okej, så det är bara det föregående postare menade med svaret ja på min fråga?
Tunnla över vpn eller ssh är ju inget nytt,läste du det med quectel modemen som länkades till? Min fråga handlade såklart också om dessa och vad de tillför som inte går på vilket som helst usb-modem.
Det kan väl inte vara bara att de kör linux-variant för det gör ju ganska många usb-modem, så vad är det då? Nåt specifikt för dess linux kärna som ökar användningspotentialen?
Citera
2022-10-13, 23:17
Medlem
BenfriFalafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Okej, så det är bara det föregående postare menade med svaret ja på min fråga?
Tunnla över vpn eller ssh är ju inget nytt,läste du det med quectel modemen som länkades till? Min fråga handlade såklart också om dessa och vad de tillför som inte går på vilket som helst usb-modem.
Det kan väl inte vara bara att de kör linux-variant för det gör ju ganska många usb-modem, så vad är det då? Nåt specifikt för dess linux kärna som ökar användningspotentialen?

Hittade inget länkat, men antar att det är https://nns.ee/blog/2021/04/01/modem-blog.html du syftar på.
Grejorna han diskuterar där har inget med CGNAT att göra. Han pratar om att hosta en webbserver på telefonens modems hårdvara och att exponera webbservern mot telefonen genom att forwarda trafiken över adb.
Citera
2022-10-15, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ja-men hur då?
Antag att jag sitter med et usb-modem instoppat i datorn, där operatören satt på CGNAT och inte vill att jag kör en server på den. Jag vill göra det som operatören inte vill jag ska kunna.
Publik ip.kunna forwarda alla portar osv

Det är utanför din kontroll.

Byt ISP.
Citera
2022-10-15, 19:30
Medlem
Citat:
Hej,
Jag sitter på en gammal isp-router jag vill leka med-problemet är att jag vill inte ha gamla ISP-openwrt variant som ligger på den.(Iopssys luci tror jag den heter.)

Kan ssh in til denna isp-router-kommer då in i dess openwert miljö. Problemet är at då jag lägger in grejer via opg install osv fabrikåterställs den hela tiden efter viss tid. Får tillbaka massa inställningar
och konfigs som isp hade på boxen. Misstänker att det är nåt script som "ringer hem" till ISP efter att den ansluts till nätet,trots att jag inte är kund där mer.
(Är också problem med att mounta externa hårddiskar och usb minnen,fast det är inte mitthuvudproblem nu, eller det kanske det är iom det är just isp:s egenkonfigurerade openwrt variant jag sitter i)

Vill nu därför in en blank ,senaste openwrt image på boxen. Är detta möjligt?

Är alltså et lösen från isp som används då man lokalt ssh:ar in, får då root access,men det är allst¨i ISP's openwrt med dess konfigs man kommer in i.

Kan isp ha låst routern mot omflashning på något sätt?

Edit:står inteno på routern-säkert 10 år gammal ser det ut som

Varför ens lägga tid på gammal skräp när det finns nyare grejer för hyffsad peng
Citera
2022-10-29, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Varför ens lägga tid på gammal skräp när det finns nyare grejer för hyffsad peng

skräp och skräp, nyare grejjer betyder väl inte alltid bättre och säkrare? Framförallt inte inom denna delen.

Vad är det för konstigt sätt att resonera. Finns tusen sätt att vilja göra det som efterfrågas i denna tråden, te.x lära sig att förstå hur en ISP konfigurerar en router så man kan ta lärdom av det? Lära sig hur dom gör si eller så? För att få ut max kapacitet av en router som på pappret kostar ~1000kr enlgit ISP:in men som upplåst hamnar på 4000-5000kr klassen.

Varför slösa pengar på saker man inte behöver ändå, i dom nya routrarna.

Vet du hur bra många routrar är som du kallar "skräp" är egentligen om man lägger in en original firmware te.x utan begränsningar? Lär man sig hur man gör kan man köpa en router på tradera eller blocketeller valfritt ställe för 20-30kr om man har tur (hänt mig en gång då fick jag den för 12kr och dom brukar gå för runt ~100kr) i budet och sedan om man kan flasha om den så har man en router för flera tusen.

Man kan ju antingen vilja tjäna pengar på det eller lära sig mer om saker och ting i livet, finns väl ingen anledning till varför man inte skulle vilja kunna.

/ wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-10-29 kl. 09:00.
Citera
2022-11-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
skräp och skräp, nyare grejjer betyder väl inte alltid bättre och säkrare? Framförallt inte inom denna delen.

Vad är det för konstigt sätt att resonera. Finns tusen sätt att vilja göra det som efterfrågas i denna tråden, te.x lära sig att förstå hur en ISP konfigurerar en router så man kan ta lärdom av det? Lära sig hur dom gör si eller så? För att få ut max kapacitet av en router som på pappret kostar ~1000kr enlgit ISP:in men som upplåst hamnar på 4000-5000kr klassen.

Varför slösa pengar på saker man inte behöver ändå, i dom nya routrarna.

Vet du hur bra många routrar är som du kallar "skräp" är egentligen om man lägger in en original firmware te.x utan begränsningar? Lär man sig hur man gör kan man köpa en router på tradera eller blocketeller valfritt ställe för 20-30kr om man har tur (hänt mig en gång då fick jag den för 12kr och dom brukar gå för runt ~100kr) i budet och sedan om man kan flasha om den så har man en router för flera tusen.

Man kan ju antingen vilja tjäna pengar på det eller lära sig mer om saker och ting i livet, finns väl ingen anledning till varför man inte skulle vilja kunna.

/ wuseman

Jag resonerar som så att jag lägger inte ex antal timmar på att lära mig om något så trivialt som en gammal isp router.
Jag köper hellre nytt då jag vet vad jag får och jag får något som fungerar utan en massa spilltid, min tid är också värt en del i pengar.
Du kan ju försöka inbilla mig att en isp router skulle vara värd 4-5000 kr men ja ja alla gör ju vad dom vill med sin fritid.
Citera
2022-11-04, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Jag resonerar som så att jag lägger inte ex antal timmar på att lära mig om något så trivialt som en gammal isp router.
Jag köper hellre nytt då jag vet vad jag får och jag får något som fungerar utan en massa spilltid, min tid är också värt en del i pengar.
Du kan ju försöka inbilla mig att en isp router skulle vara värd 4-5000 kr men ja ja alla gör ju vad dom vill med sin fritid.

Naturligtvis. Du får ju resonera som du vill, jag har full respekt för det.

Inbilla? Det är ju så det är. Det blir en helt annan router med helt nya förutsättningar som både blir snabbare, senaste versionerna och säkrare beroende på vad man lägger in, bara man kommer åt shell så kan man ju flasha om en router nästan till vad man vill. Operatörerna tar bort nästan alla funktioner som finns. Det är ungefär som att köpa en telefon som samsung mot en telefon som doro, du kan ju få en doro att bli som en samsung beronde på hårdvara men systemet är extremt begränsat i doron men för att få doron att bli lika anpassningarbar som samsung så kommer det ju att bli en likadan telefon.

Eller varför inte ta och jämföra en telefon som du sätter i batterisparläge vs en som inte är det. Det blir en helt ny telefon som låser upp en massa funktioner som stängs av under begränsningen, likväl kan en isp ta bort funktioner som dom anser inte behövs. ISP'n äger ofta routern och man får egentligen inte ändra då det är olaga intrång men det hindrar en inte från att lyckas ändå om man vill. Det är ju upp till var och en likväl allt annat.
Senast redigerad av wuseman 2022-11-04 kl. 20:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in