2022-10-02, 10:23
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Ja jag är långt ifrån någon ekonomisk expert men jag började såklart investera precis innan denna jävla ekonomiska kris. Mina fonder var plus ett par tusen till en början men nu bara faller det.

Min fråga: Är det inte bättre att sälja skiten o ha det på bankkontot istället? Iom att det 100% säkert bara kommer fortsätta falla på börsen??
Citera
2022-10-02, 10:51
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Ja jag är långt ifrån någon ekonomisk expert men jag började såklart investera precis innan denna jävla ekonomiska kris. Mina fonder var plus ett par tusen till en början men nu bara faller det.

Min fråga: Är det inte bättre att sälja skiten o ha det på bankkontot istället? Iom att det 100% säkert bara kommer fortsätta falla på börsen??
När kurserna faller brukar det annars vara köpläge!
Citera
2022-10-02, 10:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

När kommer du behöva pengarna?
Fortsätt spara i fonder under nedgången om du köper månadsvis. Vid nedgångar så köper du billigt och får bättre hävstång när det väl vänder.

Behöver du pengarna närmaste året så sälj och ta förlusten nu.
Citera
2022-10-02, 11:59
Medlem
abvs avatar
Att sälja till förlust låter korkat. Köp mer istället.
Citera
2022-10-02, 14:46
Medlem
Citat:

Försök inte tajma marknaden. Spara regelbundet och långsiktigt i spargrisen (börsen) och kasta bort nyckeln.

Finns många studier som visar på hur dålig avkastning man får om man missar några få börsdagar på en lång tidsperiod. Tex från 1993 till 2013, missade du dom 10 bästa börsdagarna halverades avkastningen. Problemet är att många av dom bästa börsdagarna kommer som en rekyl just när allt ser som mörkast ut.
Citera
2022-10-02, 16:51
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Försök inte tajma marknaden. Spara regelbundet och långsiktigt i spargrisen (börsen) och kasta bort nyckeln.

Finns många studier som visar på hur dålig avkastning man får om man missar några få börsdagar på en lång tidsperiod. Tex från 1993 till 2013, missade du dom 10 bästa börsdagarna halverades avkastningen. Problemet är att många av dom bästa börsdagarna kommer som en rekyl just när allt ser som mörkast ut.

Men vi lever i annorlunda tider från vad vi gjort. Ingenting garanterar att börsen repar sig över huvud taget. Börsen kommer förmodligen falla Mycket mer innan det kanske repar sig så om man inte har mycket pengar att spela med så äre kanske bäst att ta ut det ändå
Citera
2022-10-02, 17:56
Medlem
Citat:
Men vi lever i annorlunda tider från vad vi gjort. Ingenting garanterar att börsen repar sig över huvud taget. Börsen kommer förmodligen falla Mycket mer innan det kanske repar sig så om man inte har mycket pengar att spela med så äre kanske bäst att ta ut det ändå
Kan man inte avvara pengarna på längre sikt ska det inte vara på börsen från första början.

Har man inte mycket att spela med för att man nyligen börjat spara är det drömläge, bara att gneta vidare månad för månad.
Citera
2022-10-02, 18:03
Medlem
Citat:

Om det är 100% säkert att dina fonder kommer fortsätta falla är det självklart bäst att sälja.

Hur kan du veta att det är 100% säkert att de ska falla??
Citera
2022-10-02, 18:16
Medlem
Staking är ett alternativ under dessa tider.

Google it.
Citera
2022-10-02, 19:25
Medlem
Beror på när du behöver pengarna börsen är för de som kan tänka sig vara långsiktiga.

Jag själv ligger kvar på börsen och snarare än o bli skraj så har jag ökat på månadssparandet i mina fonder fortsätter det dyka så kör jag ännu mer disciplinerat med investeringarna och ökar sparandet ytterligare.

Det är när ingen vill köpa man köper extra
Citera
2022-10-02, 20:46
Medlem
Citat:

Ändrar vad jag skrivit tidigare. Om du nu är 100% säker på en ordentlig nedgång, då ska du sälja allt och köpa bear x10 certifikat givetvis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in