2022-10-01, 19:24
Medlem
Larasofts avatar
Nina 44 är helt sjukpensionär och behöver snåla enligt ovan. Tyvärr betalartikel och relaterat till valet.

Nina har en bindvävssjukdom som gör att hon har värk och leder hoppar ur led. Hon har en dotter som vant sig att få avstå allt som kamraterna kan få, exempelvis en cool tröja. Redan innan inflationen hade Nina inte råd med smör och mjölk.

Hur ska dräglig tillvaro säkerställas för sjukskrivna med inflationen?

https://www.dn.se/sverige/vad-ska-nina-rosta-pa/
Senast redigerad av Larasoft 2022-10-01 kl. 19:38.
Citera
2022-10-01, 19:47
Medlem
Sonny00s avatar
Sjukersättningen (tidigare kallad förtidspension) höjs kraftigt nästa år: https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi...ket-mer-far-du

Jag har för mig att även skatten sänks nästa år.

Själv får jag väl max 2% löneförhöjning nästa år. Det brukar ligga på den nivån.
Citera
2022-10-01, 19:56
Medlem
Dricker buljong, hon verkar hälsomedveten.
Till frågeställningen, sverige går en linje där dräglig tillvaro snart möjligen inte kan säkerställas för någon, sjuk eller frisk.
När de friska har det bra och skapar överflöd så kan de stötta de sjuka, men om de friska måste kämpa för dräglig tillvaro, kan det ens finnas resurser över till de sjuka då?
Jag tror sjukpensionärerna kommer få kämpa lika mycket som alla andra och jag förstår att det blir tufft eller kanske omöjligt för de kan inte arbeta lika aktivt för att påverka sin tillvaro då de är för sjuka.

Nina borde jobba på sitt sociala nätverk så gott hon kan för att få större trygghet i form av vänner som kan stötta.
Citera
2022-10-01, 20:08
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Sjukersättningen (tidigare kallad förtidspension) höjs kraftigt nästa år: https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi...ket-mer-far-du

Jag har för mig att även skatten sänks nästa år.

Själv får jag väl max 2% löneförhöjning nästa år. Det brukar ligga på den nivån.

Gissningsvis har hon bostadstillägg som i så fall riskerar att minska pga höjd inkomst.
Citera
2022-10-01, 20:38
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Dricker buljong, hon verkar hälsomedveten.
Till frågeställningen, sverige går en linje där dräglig tillvaro snart möjligen inte kan säkerställas för någon, sjuk eller frisk.
När de friska har det bra och skapar överflöd så kan de stötta de sjuka, men om de friska måste kämpa för dräglig tillvaro, kan det ens finnas resurser över till de sjuka då?
Jag tror sjukpensionärerna kommer få kämpa lika mycket som alla andra och jag förstår att det blir tufft eller kanske omöjligt för de kan inte arbeta lika aktivt för att påverka sin tillvaro då de är för sjuka.

Nina borde jobba på sitt sociala nätverk så gott hon kan för att få större trygghet i form av vänner som kan stötta.

Vi vet inte om hon har något nätverk. Risken är att hon mest träffar personer i samma sits. Det är nog lätt att dra sig undan "lyckad medelklass" som permanent sjuk/nedsatt.
Citera
2022-10-01, 20:45
Medlem
Jordgubbes avatar
Ett nätverk som ser hur samhällsresurser går till helt annat än till henne, och det påhejat av DN, borde vara ganska stort.
Citera
2022-10-01, 22:04
Medlem
Sverige är ett land som inte kan ta hand om sjuka, därför kommer jag inte försvara Sverige när kriget kommer
Citera
2022-10-02, 03:12
Medlem
På ett Sverigevänligt parti = SD.

Tänk om vi hade 100.000.000.000+ SEK extra varje år att lägga på sådana som Nina istället för Mohammed och Achmed...
Citera
2022-10-02, 05:05
Bannlyst
lever man på buljong , så lär det gå åt toapapper , det är laxerande

ja sverige är ett land som sparkar på de svagaste , helt sjukt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in