2022-10-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det gjorde faktiskt jag också men jag hade ingen aning om att den där rabatten skulle tas bort så jag hade tur.

Jag tror jag tjänade 70kr på det. Ingen stor summa men många bäckar små...

Jo, jag tankade just därför, mest av princip. Behövde inte egentligen.
Citera
2022-10-01, 10:00
Medlem
Fyllde på ordentligt tills ytspänning och några jeepdunkar, kan vara bra att ha om det skulle bli ransonering innan jul
Citera
2022-10-01, 10:00
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Ja någon ordning får det vara men runt 30 spänn litern vore lagom då skulle man slippa mycket pack i trafiken.
Slipper jag dig vid 40kr /L?
Citera
2022-10-01, 10:02
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Slipper jag dig vid 40kr /L?

Nej jag fortsätter att köra bil och motorcykel men går det upp emot hundringen litern så får man börja tänka på samåkning osv.
Citera
2022-10-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, tankade igår.

Kör det jag måste, kostar det så kostar det, har inte så mycket att välja på

Så ser livet ut för många.
Alternativet är annars att gå på akassa och hemskola för barnen.
Citera
2022-10-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Så ser livet ut för många.
Alternativet är annars att gå på akassa och hemskola för barnen.

Typ. Som Mp vill ha det.
Citera
2022-10-01, 10:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Idag höjs bensinpriserna med 1.31kr. Hann du tanka igår?

https://www.expressen.se/ekonomi/dri...rna-chockhojs/

Med tanke på Rysslands eskalering av kriget så lär ju bensinpriserna snart bli ännu högre.

Hur högt kan det gå innan svenskarna låter bilen stå? När blir det ekonomiskt ohållbart att ta bilen till jobbet när det kostar så mycket?

Fast vad gör det för skillnad? 100 kr mer för en tankning på cirka 70 liter, och har man en ny bil så drar den väl en halv liter milen, 70 öre dyrare per mil knäcker inte mig.

Svenskarna lägger väsentligt mindre av sin disponibla inkomst på bilbränsle nu jämfört med för 20 år sedan beroende på ökade realinkomster och bränslesnålare bilar, men detta faktum vägrar många acceptera.

"Svenskarna lägger 35 procent mindre av sin inkomst på bensin i*dag än för 20 år sedan – trots att bensinpriserna stiger i raketfart. Bränslesnåla bilar och en positiv löneutveckling ligger bakom skiftet." Källa SvD.
Citera
2022-10-01, 10:17
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Nej jag fortsätter att köra bil och motorcykel men går det upp emot hundringen litern så får man börja tänka på samåkning osv.

MC är ju smart med tanke på bränsleförbrukningen men det börjar bli lite väl kallt för det nu

Det är hur som helst märkligt med bensinpriserna. Folk klagar jämt på det men jag har aldrig hört talas om någon som slutar åka bil pga priset.
Citera
2022-10-01, 10:18
Medlem
Mr1931s avatar
Höj till 40kr/liter så slipper vi med viktiga ärenden trängas med tatuerade white trash vid pumpen. De bör åka buss.
Citera
2022-10-01, 10:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av febojentan
Fyllde på ordentligt tills ytspänning och några jeepdunkar, kan vara bra att ha om det skulle bli ransonering innan jul

Du belyser det viktiga i denna fråga!
Att sitta och lyxgnälla över bensin/dieselpriset är en sak, vänta tills det är tomt i pumparna, DÅ är det läge att gnälla!
Citera
2022-10-01, 10:20
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast vad gör det för skillnad? 100 kr mer för en tankning på cirka 70 liter, och har man en ny bil så drar den väl en halv liter milen, 70 öre dyrare per mil knäcker inte mig.

Svenskarna lägger väsentligt mindre av sin disponibla inkomst på bilbränsle nu jämfört med för 20 år sedan beroende på ökade realinkomster och bränslesnålare bilar, men detta faktum vägrar många acceptera.

"Svenskarna lägger 35 procent mindre av sin inkomst på bensin i*dag än för 20 år sedan – trots att bensinpriserna stiger i raketfart. Bränslesnåla bilar och en positiv löneutveckling ligger bakom skiftet." Källa SvD.

Ja det stämmer säkert men är det inte korkat som konsument att acceptera hur höga priser som helst? Bolagen kan säkert höja till 50 spänn utan att någon gör något.

Å varför i hela friden ska regeringen bidra med skattemedel för att hålla ner priset om ovanstående stämmer?
Citera
2022-10-01, 10:23
Medlem
ormbitens avatar
Nej tankade inte igår... Har egen dieseltank hemma så jag lider inte.
Endast mina bensinbilar som tankas på bensinstation. Har förövrigt knappt betalat för soppan dom sista 25 åren då jag drivit bensinstation fram till dags dato. Men nu har jag för första gången i livet skaffat tankkort att använda vid längre resor... Tycker dock inte att soppan är så himla superdyr, men fattar ju ändå att dessa priser skapar enorma ekonomiska klyftor mellan människor, vilket på sätt och vis är tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in