• 1
  • 2
2022-09-30, 21:18
Medlem
Bacontjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Har du ens letat? Jag använde KeePass förr och mitt system har kvar två filer:

Kod:
$ find ~/Library/Preferences -type f -name "*kee*"
/Users/Litton/Library/Preferences/org.keepassxc.keepassxc.plist
/Users/Litton/Library/Preferences/org.keepassx.keepassxc.plist

På macOS skapas plist-filer när program körs. Så det spelar ingen roll om de inte skapades via installation.
Tack!...

Nu hitta jag denna:
KeePassX_"sträng av bokstäver och siffror".plist

Hur ändrar jag i den och vad..?
Tack!!...
Citera
2022-10-03, 12:24
Medlem
Bacontjejs avatar
Citat:
Har du ens letat? Jag använde KeePass förr och mitt system har kvar två filer:

Kod:
$ find ~/Library/Preferences -type f -name "*kee*"
/Users/Litton/Library/Preferences/org.keepassxc.keepassxc.plist
/Users/Litton/Library/Preferences/org.keepassx.keepassxc.plist

På macOS skapas plist-filer när program körs. Så det spelar ingen roll om de inte skapades via installation.
Hej Litton är du kvar?....
Citera
2022-10-03, 13:01
Medlem
Jag begriper inte riktigt vad problemet är.

Men en självklar work around borde väl slagit även trådskaparen.
Flytta den hemliga filen från nuvarande position till en annan.
Citera
2022-10-04, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saliv
Jag begriper inte riktigt vad problemet är.

Men en självklar work around borde väl slagit även trådskaparen.
Flytta den hemliga filen från nuvarande position till en annan.

Min tolkning, är att problemet bör följa med då.
Detta eftersom programmet verkar öppna senast valda mapp per default, vilket bör innebära att om filen flyttas från mapp Y till mapp X, så kommer mapp X att öppnas istället.
Citera
2022-10-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Min tolkning, är att problemet bör följa med då.
Detta eftersom programmet verkar öppna senast valda mapp per default, vilket bör innebära att om filen flyttas från mapp Y till mapp X, så kommer mapp X att öppnas istället.
Helt sant.

Och då kan TS efter varje omstart flytta önskad fil från X till Y.

Själva flytten kan göras manuellt eller via AppleScript. Det går tillockmed att automatisera, men jag hade nog valt att göra det manuellt. Bara för att det är så enkelt.
Citera
2022-10-04, 14:00
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacontjej
Hej Litton är du kvar?....

Jag är nästan kvar.
Du har alla delarna i svaren ovan. Du kan bygga lösningen själv, men eftersom att du skriver igen så antar jag att du inte lyckats.

Del 1 Hitta rätt plist-fil med följande i terminalen:
Kod:
find ~/Library/ -type f -iname "*kee*" 2>@1 | grep 'plist'

Del 2 När du hittat rätt plist; ta bort sökvägen och suffix och använd defaults för att radera värdet för senast använda mapp. Plist-filerna börjar ofta med "com.". Byt ut com.Filnman till i del 1 funna plist-filens namn exklusive ändelsen (.plist):
Kod:
defaults delete com.Filnamn NSNavLastRootDirectory

Om defaults avslutas utan felmeddelande, verifiera att du ändrat rätt plist-fil med att öppna ditt KeePass program och öppna en fil. Nu ska den tidigare valda mappen inte visas som förvald. Istället visas Finders förvalda mapp, oftast Dokument.

Del 3 Nu får du hitta något sätt att kör filen regelbundet. Här finns det många lösningar.
Vissa program har en inställning för att köra program vid avslut. Det vore den smidigaste lösningen.
Oavsett så är det en bra början att lägga kommandot i en shell script fil med innehållet:
Kod:
#!/usr/bin/env bash

Lägg den i ex ~/bin (mappen får du skapa själv) med filnamnet: radera-senaste-mapp.sh
Och gör den körbar med: chmod +x radera-senaste-mapp.sh

Ett annat sätt är att köra shell script:et via cron.

(De andra okunniga svaren om att flytta filen med lösenord är vilseledande och ska ignoreras.)
Senast redigerad av Litton 2022-10-04 kl. 14:51.
Citera
2022-10-04, 21:47
Medlem
Bacontjejs avatar
Hej Litton.. Tack för svaren..
Andra svar i tråden förstår inte mitt problem, därför jag citerar dig...

Jag har kommit till punkt 2 och hittat .plist filen och den heter följande: org.keepassx.keepassx.plist

Men när jag öppnar Terminal och skriver detta:
Kod:
defaults delete /Users/bacon/Library/Preferences/org.keepassx.keepassx.plist NSNavLastRootDirectory

... så hittar den inte filen, och säger detta:

Kod:
Domain (/Users/bacon/Library/Preferences/org.keepassx.keepassx.plist) not found.
Defaults have not been changed.

Jag har fastnat och kan inte orientera mig väl i terminal/OSX miljön, än mindre skapa automatiserande skript. Om du kan hjälpa mig med detta såvore jag evigt evigt evigt tacksam... tack!...

PS jag har testat att utelämna .plist filänden i ditt Steg 2 kommand, och utelämna vägen dit /Users/bacon/Library etc... med samma resultat, inte mycket som händer....

Citat:
Jag är nästan kvar.
Du har alla delarna i svaren ovan. Du kan bygga lösningen själv, men eftersom att du skriver igen så antar jag att du inte lyckats.

Del 1 Hitta rätt plist-fil med följande i terminalen:
Kod:
find ~/Library/ -type f -iname "*kee*" 2>@1 | grep 'plist'

Del 2 När du hittat rätt plist; ta bort sökvägen och suffix och använd defaults för att radera värdet för senast använda mapp. Plist-filerna börjar ofta med "com.". Byt ut com.Filnman till i del 1 funna plist-filens namn exklusive ändelsen (.plist):
Kod:

Om defaults avslutas utan felmeddelande, verifiera att du ändrat rätt plist-fil med att öppna ditt KeePass program och öppna en fil. Nu ska den tidigare valda mappen inte visas som förvald. Istället visas Finders förvalda mapp, oftast Dokument.

Del 3 Nu får du hitta något sätt att kör filen regelbundet. Här finns det många lösningar.
Vissa program har en inställning för att köra program vid avslut. Det vore den smidigaste lösningen.
Oavsett så är det en bra början att lägga kommandot i en shell script fil med innehållet:
Kod:
#!/usr/bin/env bash

Lägg den i ex ~/bin (mappen får du skapa själv) med filnamnet: radera-senaste-mapp.sh
Och gör den körbar med: chmod +x radera-senaste-mapp.sh

Ett annat sätt är att köra shell script:et via cron.

(De andra okunniga svaren om att flytta filen med lösenord är vilseledande och ska ignoreras.)
Senast redigerad av Bacontjej 2022-10-04 kl. 21:50.
Citera
2022-10-04, 22:37
Medlem
Littons avatar
defaults behöver oftast inte hela sökvägen. Testade du detta?

Kod:
defaults delete org.keepassx.keepassx NSNavLastRootDirectory
Min maskin krävde hela sökvägen:
Kod:
defaults delete ~/Library/Preferences/org.keepassxc.keepassxc.plist NSNavLastRootDirectory

Verifiera med:
Kod:
defaults read org.keepassx.keepassx

Min maskin gillade inte den ovan. Fick använda hela sökvägen:
Kod:
defaults read ~/Library/Preferences/org.keepassxc.keepassxc.plist

När jag testade detta via script i Finder så flyttade macOS plist-filen till en annat plats. Jag vet inte varför, kanske för att nya program som är kompatibla med iCloud kräver plist-filerna på en annan plats. För att hitta vart plist-filen flyttats körde jag sökningen igen:

Kod:
find ~/Library/ -type f -iname "*keepass*" 2>&1 | grep 'plist'

Sedan hade jag problem med defaults via shell script kört från Finder. Där passade PlistBuddy bättre.
Senast redigerad av Litton 2022-10-04 kl. 23:36.
Citera
2022-10-04, 23:11
Medlem
Littons avatar
En annan lösning istället för cron är att starta programmet med ett skript och i skriptet sätta ett kommando som körs efter att första kommandot avslutas. Uttryckt med andra ord: låt ett skript starta KeePassXC och efter att KeePassXC avslutats kör ett kommando som raderar senast använda mapp för KeePassXC.

Så här ser det ut:

Kod:
#!/usr/bin/env bash

/Applications/KeePassXC.app/Contents/MacOS/KeePassXC && \

sudo /usr/libexec/PlistBuddy -c 'Delete :NSNavLastRootDirectory' \
     /Users/bacon/Library/Preferences/org.keepassxc.keepassxc.plist 2> /dev/null

# För att bevara terminal-fönstret öppet: Ta bort hash framför $SHELL nedan.
# $SHELL

Det inom CODE ovan lägger du i en fil och kallar något med ".sh" på slutet.

Som du ser har PlistBuddy en helt annan syntax än defaults.

Observera sökvägen till binären för KeePassXC, den måste stämma med din sökväg. Likaså sökvägen till plist-filen. Skriptet måste göras körbart likt tidigare inlägg. Sedan kan du dra skriptet till Docken.
Senast redigerad av Litton 2022-10-05 kl. 00:09.
Citera
2022-10-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saliv
Helt sant.

Och då kan TS efter varje omstart flytta önskad fil från X till Y.

Själva flytten kan göras manuellt eller via AppleScript. Det går tillockmed att automatisera, men jag hade nog valt att göra det manuellt. Bara för att det är så enkelt.

Den lösningen hade inte jag velat ha, då den verkar väldig omständig i mina ögon, men visst.
Löpnummer-baserat mapp-namn kanske, eller t.om slumpvis med radering av föregående.

Men jag tycker också att den föreslagna lösningen i tråden verkar bra mycket bättre än att flytta filer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in