• 1
  • 2
2022-09-30, 17:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ja det är varmhyra. Tänkte köpa ledlampor, samt dra ut alla sladdar från vägguttag när vi ej använder utrustningen då de drar el i standby läge.

Ska koka vatten med vattenkokare istället för spisen.
Tvätta mer i tvättstugan än hemma.

Kollade in godel men deras pris ligger på 325 öre per kwh och vattenfalls ligger på ca 282 men kanske det ej går att lita på vattenfall just nu med den låga nederbörden?

Har du moderna apparater drar de knappt något alls i stand-by. Blir mer jobb än var det "är värt" att dra ut alla kontakter, och därefter stoppa i "dom igen".

Antar att det som "drar mest ström" är spisen. Satsa på snabblagad mat i stället för "långkok" på flera timmar.

Tror du kommer fixa det bra!
Citera
2022-10-01, 14:48
Medlem
Jeg bruger denne ångkokare som tilbereder tre typer mad på samme tid med en effekt på 800W:

https://www.amazon.de/Russell-Hobbs-...tag=netzosp-21
Citera
2022-10-01, 14:51
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Hade kört på rörligt, och vist går det att köra timpris med barn, kräver bara lite planering
Citera
2022-10-02, 19:50
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har du moderna apparater drar de knappt något alls i stand-by. Blir mer jobb än var det "är värt" att dra ut alla kontakter, och därefter stoppa i "dom igen".

Antar att det som "drar mest ström" är spisen. Satsa på snabblagad mat i stället för "långkok" på flera timmar.

Tror du kommer fixa det bra!

tackar!
Citera
2022-10-02, 21:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hade nog kört rörligt och snålat maximalt med elen (det är vad vi gör här hemma), känns surt om du blir fast ett år med svindyr el om det vänder tidigt på våren.

Hade för ett tag sedan långt gångna planer på att bygga ett stort "hamsterhjul" med generator, så att mitt äldsta barn skulle få jobba för att hålla igång strömmen till laptop och iPhone (mest som en rolig grej men tänkte även att det skulle vara en nyttigt insikt i hushållsekonomi, hälsosamt och även karaktärsdanande på samma gång). Hade till och med ritat upp allt i CAD och börjar planera inköpen, men frugan satte stopp för det. Du kanske inte behöver göra något så extremt, men det går att spara in mycket bara genom att tänka smart.

Har för mig att jag läst att man sparar 5% per grad man sänker inomhustemperaturen. Sänker man från 20 till 16 grader kan man spara kanske 20%. Tar man lite kortare duschar och inte så varmt så sparar man några % till. Lufttorkar man tvätten istället för TT/TS så sparar man ytterligare något. I övrigt är det nog svårt att spara särskilt mycket tror jag.

Kan man binda elpriset till 5 kronor så kan man nog utgå från att det rörliga priset kommer vara betydligt lägre än så närmaste 12 månaderna.
Citera
2022-10-04, 19:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hade nog kört rörligt och snålat maximalt med elen (det är vad vi gör här hemma), känns surt om du blir fast ett år med svindyr el om det vänder tidigt på våren.

Hade för ett tag sedan långt gångna planer på att bygga ett stort "hamsterhjul" med generator, så att mitt äldsta barn skulle få jobba för att hålla igång strömmen till laptop och iPhone (mest som en rolig grej men tänkte även att det skulle vara en nyttigt insikt i hushållsekonomi, hälsosamt och även karaktärsdanande på samma gång). Hade till och med ritat upp allt i CAD och börjar planera inköpen, men frugan satte stopp för det. Du kanske inte behöver göra något så extremt, men det går att spara in mycket bara genom att tänka smart.

Något sådant såg jag på ett program om forskning på inlärning för barn med lindrig adhd. Kommer inte ihåg varifrån men ett engelskspråkigt land, ungarnas datorer i skolan var kopplade till typ cykeltramp så varannan timma fick de skärmsläckning och trampa igång sig ett par minuter.
Citera
2022-10-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Något sådant såg jag på ett program om forskning på inlärning för barn med lindrig adhd. Kommer inte ihåg varifrån men ett engelskspråkigt land, ungarnas datorer i skolan var kopplade till typ cykeltramp så varannan timma fick de skärmsläckning och trampa igång sig ett par minuter.
Intressant! Barnet i fråga har nämligen denna diagnos så kanske är det ingen dum ide ändå..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in