2022-09-28, 10:02
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Ett omfattande desinformationsnätverk med ursprung i Ryssland som använt hundratals falska konton på sociala medier och tiotals falska nyhetssajter för att sprida propaganda från Kreml har upptäckts av Meta, som äger Facebook och Instagram. Nätverket har stängts ned, meddelar företaget.
Finns det fler sådana nätverk.
Jag påstår att det finns ett organiserat nätverk exklusivt för Flashback

Hur är detta organiserat och när kommer det avslöjas?

https://apnews.com/article/russia-ukraine-technology-social-media-misinformation-05d147b128c48bfa23705409448b7bbc
Citera
2022-09-28, 10:25
Medlem
TheJackets avatar
Meta är kända spridare av fake news så varför skulle man lita på att dom kan identifiera och ta bort fake news från andra källor?
Citera
2022-09-28, 11:04
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Meta är kända spridare av fake news så varför skulle man lita på att dom kan identifiera och ta bort fake news från andra källor?
Så du menar att det inte finns ryska trollkonton ?
Citera
2022-09-28, 11:24
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Frågan borde snarare vara - hur många av postningarna görs av andra än rysstrollen?
Mindre än 50% skulle jag tro.
Beteendemönstren under Pandemin och Ukrainakriget får mig att undra om inte Flashback drivs som en påverkansoperation styrd av Moskva.
Citera
2022-09-28, 11:44
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Frågan borde snarare vara - hur många av postningarna görs av andra än rysstrollen?
Mindre än 50% skulle jag tro.
Beteendemönstren under Pandemin och Ukrainakriget får mig att undra om inte Flashback drivs som en påverkansoperation styrd av Moskva.
Med andra ord andel procent mellan organiserat postande eller av ” nyttiga idioter”
Citera
2022-09-28, 11:50
Medlem
Tradens avatar
Citat:

Det finns nog gott om ryska trollkonton och trollfabriker kontrollerade av Moskva. Precis som CIA och antagligen andra underrättelseorganisationer sysslat med i årtionden.
Citera
2022-09-28, 11:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Diskussionen påminner mig om förhoppningsbolag på börsen, där alla som är mot majoritetsuppfattningen antingen är blankare eller folk som vill in billigt. Två år senare sitter de och förstår inte varför det blev annorlunda än vad "alla" sa
Citera
2022-09-28, 12:00
Medlem
svennebabbians avatar
CIA hade redan år 2000 ca 600.000 trollkonton. så gissar att många länder har det.
Citera
2022-09-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Det finns nog gott om ryska trollkonton och trollfabriker kontrollerade av Moskva. Precis som CIA och antagligen andra underrättelseorganisationer sysslat med i årtionden.

MEN DOOOOM DÅÅÅRÅ. Bra att du erkände att det finns ryska trollkonton.
Citera
2022-09-28, 12:29
Medlem
Citat:
Med andra ord andel procent mellan organiserat postande eller av ” nyttiga idioter”
Jag tror ändå att trollen är skickligare än de uppenbara dårarna som högljutt hyllar Putin och hatar väst i allmänhet och USA i synnerhet. Trollen vill snarare lyfta fel sida av kriget men inte framstå som troll.
Citera
2022-09-28, 12:34
Medlem
FetFulElaks avatar
Ahahsh... jag alltså den enda VERKLIGA användaren här? 50% ryssar, 30% CIA, 10 FBI och resten "nyttiga idioter"?
Citera
2022-09-28, 12:38
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag tror ändå att trollen är skickligare än de uppenbara dårarna som högljutt hyllar Putin och hatar väst i allmänhet och USA i synnerhet. Trollen vill snarare lyfta fel sida av kriget men inte framstå som troll.

Ja självklart det tror jag också att det finns viss hierarki.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in