2022-09-27, 19:13
Medlem
jontebojs avatar
Var inne på Försvarsmaktens webbsida igår och läste om officers rankerna och vad jag förstår det så är det bara ÖB och kungen som har graden general (4 stjärnor) medans i länder som USA så har de flera 4 stjärniga generaler.

Varför har inte Sverige samma gradsystem som USA eller liknande och dessutom en 5 stjärnig general som ÖB grad om landet hamnar i krig?

Eller är ÖB i Sverige endast en titel och har vi flera 4 stjärniga generaler?
Citera
2022-09-27, 19:37
Medlem
Det finns bara två generaler (fyra stjärnor) och det är ÖB och kungen, den senare är också amiral.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/militara-grader/officerare/
Citera
2022-09-27, 20:10
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Det finns bara två generaler (fyra stjärnor) och det är ÖB och kungen, den senare är också amiral.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/militara-grader/officerare/
Knepigt system vi ska ha då
Citera
2022-09-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Knepigt system vi ska ha då
Egentligen rätt sunt att ÖB också har den unikt högsta militära graden. Kungen som statschef måste förstås ha de högsta graderna han också. Sedan har vi ingen stor försvarsmakt, så vi behöver inte en massa generalspersoner.
Citera
2022-09-28, 03:04
Avslutad
I USA har de olika grenar inom försvaret, Armen, Flottan, Luftvapen etc som i sin tur ar egna grenar, vilket slutar i en jävla massa generaler.. vad har vi i Sverige, några halvtrötta soldater och en träeka? Kanske en helikopter från 1900frusitfast.. nåja, i jämförelse med USA ser det nog ut så men du förstår vad jag vill få fram med min sarkasm, hoppas jag.
Citera
2022-09-28, 13:17
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Egentligen rätt sunt att ÖB också har den unikt högsta militära graden. Kungen som statschef måste förstås ha de högsta graderna han också. Sedan har vi ingen stor försvarsmakt, så vi behöver inte en massa generalspersoner.
Kungen har väl graderna endast av ceremoniella skäl? Han är ju ingen direkt äkta general och amiral så sätt för han skulle väl aldrig föra befäl i krig haha? Kan han ens det om han vill?
Citera
2022-09-28, 13:33
Medlem
Citat:
Kungen har väl graderna endast av ceremoniella skäl? Han är ju ingen direkt äkta general och amiral så sätt för han skulle väl aldrig föra befäl i krig haha? Kan han ens det om han vill?
Nej, det är enbart titulära gradbeteckningar.
Citera
2022-09-28, 15:58
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
I USA har de olika grenar inom försvaret, Armen, Flottan, Luftvapen etc som i sin tur ar egna grenar, vilket slutar i en jävla massa generaler.. vad har vi i Sverige, några halvtrötta soldater och en träeka? Kanske en helikopter från 1900frusitfast.. nåja, i jämförelse med USA ser det nog ut så men du förstår vad jag vill få fram med min sarkasm, hoppas jag.
Tycker dessutom att Sverige har så fruktansvärt tråkiga grad symboler. I USA så har de ju järnvägs räls för Kapten, löv för Major och Överste löjtnant och en örn för Överste.

Här i Sverige är det bara stjärnor alltihop med minimala skillnader Hade det inte varit bättre med mer unika symboler? Då är det ju lätt att se vilken grad varje person är.
Citera
2022-09-28, 20:38
Medlem
dragonsneezes avatar
Så vitt ja vet, ja. Den svenska militären är inte som USA. Vi har ingen "General of the Army" dvs 5 stjärnor som bara används när USA är i krig för det finns ingen direkt anledning till det. 4 stjärnor räcker ändå extremt väl sen så är vår militär dessutom tusen gånger mindre i personalomsättningen och utrustningen. Det går inte ens att jämföra.

På tal om Kungen så är han statschef och det är bara logiskt då att han har 4 stjärnors grad. Inte för att det egentligen betyder något då hans grader ändå är konstruerade och uppgjorda så han är ingen äkta general. När Victoria blir drottning så kommer även hon att få 4 stjärnors grad i alla grenar.
Citera
2022-09-28, 20:40
Medlem
dragonsneezes avatar
Citat:
Tycker dessutom att Sverige har så fruktansvärt tråkiga grad symboler. I USA så har de ju järnvägs räls för Kapten, löv för Major och Överste löjtnant och en örn för Överste.

Här i Sverige är det bara stjärnor alltihop med minimala skillnader Hade det inte varit bättre med mer unika symboler? Då är det ju lätt att se vilken grad varje person är.
Det här håller jag verkligen med om.
Citera
2022-09-28, 20:42
Medlem
Citat:
Var inne på Försvarsmaktens webbsida igår och läste om officers rankerna och vad jag förstår det så är det bara ÖB och kungen som har graden general (4 stjärnor) medans i länder som USA så har de flera 4 stjärniga generaler.

Varför har inte Sverige samma gradsystem som USA eller liknande och dessutom en 5 stjärnig general som ÖB grad om landet hamnar i krig?

Eller är ÖB i Sverige endast en titel och har vi flera 4 stjärniga generaler?
Japp och den senare är en idiot jag vet har mött honom 2 gånger
Citera
2022-09-28, 20:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Kungen har sin grad bara som "H.C".
Samma som att Silvia är medicine doktor "H.C".

"H.C" betyder Honoris causa, om jag minns rätt.
Silvia är visserligen "medicine doktor", men kan inte jobba som medicine doktor, då hennes "doktorat" bara är något hon fått från folk som "fjäskar för henne".

Samma grej med Hans Majonäs: Hans generalsgrad är "H.C". Han har "titeln", får bära uniformen, men får inte utöva "yrket som general i praktiken".

Här är mer info om "hitte-på-titlar"!

Har Leif Göransson verkligen fyra stjärnor på sin uniform? -Generalsstjärnor alltså.
Han tror jag, har rätt att bära sin uniform som pensionär.
Kolla exempelvis hur många inkompetenta flerstjärniga generaler Putin har, bara som exempel!

Man kan dekorera en "julgran" med en massa stjärnor och glitter hur mycket man vill, men ändå "få tråkiga julklappar"..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in