• 1
  • 2
2022-09-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karpus
Toppen Grizlo! Ska bli spännande att höra vad du får reda på. Vi har en man på insidan!

Yes, tror dock förbrukningen är extremt liten.

Ang vem som betalar för elmätarens egenförbrukning så har jag för många år sedan fått svaret av Landis o Gyr, en stor tillverkare av elmätare. Detta var i samband med de större utbyggnaderna av mätinsamlingssyatem så det är ju typ 20år sedan.
Men ska kolla upp det igen.
Senast redigerad av Grizlo 2022-09-27 kl. 19:30.
Citera
2022-09-27, 19:33
Medlem
Karpuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Du kan ha trefas säkrat med 240A, drar din tv, eller din mobilladdare mer för det?

Svaret är nej.
Där har du helt rätt förstås i att moderna elmätares egenförbrukning bör vara relativt konstant oavsett belastning.

Eller inte. Har man strömtrafomätning ökar värmeförlusterna i transformatorerna med stigande belastning. Men jag håller helt med dig ändå. Någonstans får man ju dra gränsen och kalla det för försumbart som någon var inne på tidigare.

Att jag specificerade 63A trefas var för att göra skillnad på min mätare och vägguttagsmätare. Det är en större manick helt enkelt. Större kretskort och större display.
Citera
2022-09-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homo-fil
Du kan ha trefas säkrat med 240A, drar din tv, eller din mobilladdare mer för det?

Svaret är nej.

Menar nog Max 63A. Över 63A brukar man använda strömtrafomätning
Citera
2022-09-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karpus
Där har du helt rätt förstås i att moderna elmätares egenförbrukning bör vara relativt konstant oavsett belastning.

Eller inte. Har man strömtrafomätning ökar värmeförlusterna i transformatorerna med stigande belastning. Men jag håller helt med dig ändå. Någonstans får man ju dra gränsen och kalla det för försumbart som någon var inne på tidigare.

Att jag specificerade 63A trefas var för att göra skillnad på min mätare och vägguttagsmätare. Det är en större manick helt enkelt. Större kretskort och större display.

Du har en direktmätare för Max 63A. Det har inget med mätarens förbrukning att göra.
Citera
2022-09-27, 19:38
Medlem
Karpuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Yes, tror dock förbrukningen är extremt liten.

Ang vem som betalar för elmätarens egenförbrukning så har jag för många år sedan fått svaret av Landis o Gyr, en stor tillverkare av elmätare. Detta var i samband med de större utbyggnaderna av mätinsamlingssyatem så det är ju typ 20år sedan.
Men ska kolla upp det igen.

Förbrukningen må vara extremt liten, men en av prognoserna var ändå att det kan kosta bortåt 200kr att hålla elmätaren vid liv. Det var ju det här med många bäckar små, och nu har jag intresserat mig för just den här bäcken.

Kul att du engagerar dig och jag ser fram mot upplysningens tid kanske redan imorgon!
Citera
2022-09-27, 23:52
Medlem
Onanikrems avatar
Ca. 4 månader om år stänger jag av strömmen i sommarstugan med strömbrytaren på proppskåpet inne. Elbolagets mätare sitter i ett plåtskåp på utsidan och den rör jag aldrig. Brukar ha 0,0 förbrukning dessa 4 månader på fakturan om jag inte varit upp dit i något ärende och då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in