2022-09-27, 16:01
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allexx2
Kan man använda samma engångsfilter (Coops Xtra kaffefilter) två gånger ifall man vill ha mer kaffe direkt, eller skall man byta filter efter varje gång? Hur brukar ni göra?

Om du med "direkt" bokstavligen menar "direkt", dvs. i samma sekund som den första bryggningen är avslutad, så hade jag nog bara hällt på lite mer kaffepulver i samma filter och mer vatten i bryggaren och kört på, mest för att slippa besväret att byta filter.

Om du menar att det gått en stund sedan första bryggningen avslutades, så hade jag tagit ett nytt filter. Jag menar kom igen, vad snackar vi här, några ören? Du gör väl förhoppningsvis inte om misstaget att brygga för lite kaffe varje dag?
Citera
2022-09-27, 17:33
Medlem
Redisas avatar
Nej. Det blir inte gott att köra på kaffesump. Det är inte heller värt ansträngningen att gröpa ur sumpen och fylla nytt pulver. Filtret kommer att gå sönder och du får sump i ditt kaffe.
Citera
2022-09-27, 18:12
Medlem
Sladdarens avatar
kaffe metallfilter el
kaffe syntetfilter
kaffe tyg

papper kan man nog glömma för rerun retur
Citera
2022-09-27, 18:28
Medlem
Har börjat med kokkaffe, good old fashioned, hur gott som helst. Hört en del använda samma kaffefilter tre ggr, inkl. tidigare kaffepulver + nytt, undra hur deras toabesök blir
Citera
2022-09-27, 19:13
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Brukar lägga på mer nytt kaffe ovanpå det tidigare och det har fungerat i 30 år iallafall.

Sedan får det inte gått för lång tid innan man gör laddning 2.

Jo men då kyler det gamla kaffet i filtret det nya kaffet. Inte bra.
Citera
2022-09-27, 19:26
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Kan man använda samma engångsfilter (Coops Xtra kaffefilter) två gånger ifall man vill ha mer kaffe direkt, eller skall man byta filter efter varje gång? Hur brukar ni göra?

Nej för faen. Gör inte det, mycket farligt. Diska filterhållaren mellan varje brygg och på med nytt filter och pulver.

Mike Oence
Citera
2022-09-27, 20:02
Medlem
Har provat att låta kaffesumpen va kvar i filtret och tänkt "Jag älskar starkt snutkaffe, nu häller jag på 2 skopor nytt, behåller gamla sumpen, brygger 3 koppar och så får vi se om det duger".
Det dög inte. Finns inte mycket gott kvar i sumpen.

Filterpappret i sig håller för att återanvändas.
Förusatt att du har en vanlig kaffebryggare med vanlig filtertratt.

Däremot har jag en gång bott på ett airbnb som bara hade 1 filter och kaffepulver men ingen tratt. Körde med random mått-tratt, vattenkokarvatten och filtret - och försökte återanvända det i några dagar, - då gick filterbotten sönder dag2. Men det va nog mer för att tratten va kass och det blev för mycket 'tyngd' än för att filtrpappret va återanvänt.
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
De var svåra tider början 90 talet då tog man till alla knep. Sedan var det så enkelt så man fortsatte bara.
Hah, skönt inlägg
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-09-27 kl. 20:06.
Citera
2022-09-27, 20:04
Medlem
Köp ett sånt här filter, blir godare kaffe och går använda hur många ggr som helst.
Undrar man varför ett guldfilter, så finns det massor läsa om fördelarna med ett sånt här filter

https://nybryggt.nu/tillbehor/guldfi...r-med-handtag/
Citera
2022-09-27, 22:10
Medlem
NoPasswords avatar
Med tanke på kaffepris kontra pris för filter så borde du spara avsevärt mycket mer om du återanvänder bönorna också..
Eller åtminstone tar 75-85% av mängden bönor som du vanligtvis skopar i. Om man nu tvunget försöker spara in på just kaffet.
Citera
2022-09-28, 13:18
Bannlyst
Det går utmärkt göra kaffe 2 gånger med samma filter och resterna, bara man tillsätter lite nytt extra kaffe med.

Varje morgon
Min sambo vaknar 2-3h före mig och gör sitt kaffe innan jobbet.
2-3h senare när jag vaknar tillsätter ja 3kaffemått nytt bryggkaffe i samma och brygger på nytt en andra gång.
Hur bra som helst. Görs det inom 3-4h är det ok, helt onödigt byta allt.

En tredje runda skulle jag inte göra, men två gånger går utmärkt inom 4h.

Skönt att bara behöva fylla vatten och 3mått nytt kaffe, till storkopp
Citera
2022-10-01, 23:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
För det första undviker jag onödiga inköp (inte till 100% men i någon mån), och för det andra kör jag bara med vanliga filter nu för tillfället, hade tänkt mig skaffa ett permanentfilter

Jobbigaste med kaffefilter är väl inte kostnaden, för den är försumbart låg. Jobbigaste är att de tenderar att ta slut när man som "minst vill det", samt så kan kaffet få bismak av papper, speciellt om man bara brygger få koppar har jag märkt.

Kör perkolator samt ibland snabbkaffe med vattenkokare. Vattenkokaren tar bara en minut, perkolatorn typ 8-10. Tidsvinst med snabbkaffe. Antagligen energivinst också. Perkolatorn 1400W, vattenkokaren 2000W. Då jag har mjölk i kaffet funkar snabbkaffe. Men riktigt kaffe är klart godast.

Skulle inte återanvända gammalt filter.
Citera
2022-10-02, 12:51
Medlem
abvs avatar
Ibland skickar jag bara på mer kaffe i sumpen på det gamla filtret om jag vill ha mer kaffe nära inpå tidigare bryggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in