Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-30, 16:19
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
Nu verkar turkpipen också stängas ner på sikt. Ungrarna blir säkert skitsura OCH de kommer att frysa. Gaspriset upp 10% idag !

European Gas Prices Soar on Russian Pipeline News

Natural gas prices in Europe rocketed more than 10% on Friday (Sept. 30), to $2,100 per thousand cubic meters, following news that the operator of the TurkStream pipeline had lost its license because of the latest EU sanctions on Russia.

Prices have seen upward pressure due to uncertainty over supply after the Russian-owned operator of the TurkStream pipeline, South Stream Transport, said on Thursday (Sept. 29) that the Netherlands had withdrawn its export license.

Media reports claim that if the TurkStream natural gas route is damaged, the operator won’t be able to mount repairs because of the sanctions. However, South Stream Transport stated it will continue gas transportation, adding it had already requested the resumption of the license.
Så jävla surt alltså. Jag fick en avisering från min gasleverantör härom dagen som meddelade mig att min gas jag förbrukar blir 21,6% procent dyrare från 1 dec. Så nu kommer alltså även detta till Man hör bara talas om el, diesel och bensinpriser som av staten skall hållas nere med olika åtgärder men aldrig detsamma om gasen
Citera
2022-09-30, 16:41
Medlem
TheAlamos avatar
Tänk vad jobbigt det hade blivit för alla inblandade om NS1 fortfarande körde på full fart. Tur att den var avstängd åtminstone.
Citera
2022-09-30, 16:43
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Vilket den redan hade gjorts, på ryskt initiativ. Plus att EU hade tänkt sluta köpa rysk gas.

Vad snackar du om ditt fyllo! Biden erkänner ju i klippet 30 sek in
Citera
2022-09-30, 17:17
Medlem
Om tyskarna fattar att USA gjort det så blir de sura. Men Ursula kommer säga att det inte är nåt att bråka om. Blir nog splittring i EU.
Citera
2022-09-30, 17:18
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Biden har sagt att Nord stream 2 skulle stoppas, vilket det också gjordes 22:a februari. Så det är väl något gamla nyheter.

Att ledningarna sedan sprängdes tjänar nog Ryssland bäst på då dom slipper betala straffavgifter till Tyskland.
Ryssland har ju sedan en tid stäng nord stream 1 och därmed ej uppfyller sina leveranskontrakt vilket skulle komma att kosta dom endel, nu kan dom enkelt hävda force majure och sälja gasen till Kina istället.

Tas ned, ett stopp var inte nog.
Citera
2022-09-30, 17:24
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Jag tror iofs mer på något i stil med följande scenario: Nordstream kartlagdes under Baltops 22. XLUUVer användes senare för att placera ut sprängladdningar under styrning av UUS Kearsarge som tränade på just UUVer i FBP 22 i mars 2022 och befann sig runt Nordstrem med lokalisering avstängd dagarna innan sprängningarna. Dessa laddningar aktiverades med tidsinställning via akustik kommunikation eller radiolänk från de helikoptrar som passerade över Nordstream strax innan explosionerna. Har inga belägg för detta mer än att det verkar förklara bekräftade rörelser i området och vad amerikanska flottan investerar i. Finns många andra möjligheter.

Mindre långsökt än mycket annat man läser här.
Citera
2022-09-30, 17:30
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Så då kan ju utesluta dykare ifall det rör sig om placerade sjunkbomber.
Likaså kan vi helt utesluta det tramsiga om bomber placerade vid byggandet.

Det som är kvar då är undervattensrobotar i arbetsklassen.
Då pratar vi inte om någon fiskebåt..

Du kan sätta ett snöre i sjunkbomben och släppa ner den med ett ankarspel medans du begapar bomb + pipeline på en tredimensionell fishfinder. Omöjligt att missa. Det var bara dryga 40 meter djupt. Amerikanarna använde någon ny sorts undervattensdrönare + navy seals, massiv overkill mao.
Citera
2022-09-30, 17:34
Medlem
Knivur-273s avatar
Det var säkert "global uppvärmning", även känt som "klimatförändringar" som punkterade ledningarna på fyra ställen samtidigt, genom en hittills okänd fysikalisk process, som skapade seismiska reaktioner i mätinstrumenten i Sverige och andra länder.
Senast redigerad av Knivur-273 2022-09-30 kl. 17:46.
Citera
2022-09-30, 17:45
Medlem
L3nn4rts avatar
Är det bara jag som tycker det är lite smått obehagligt med Maggans alla pressträffar, där hon står öppet och berättar hur vi ska sätta Putin på plats?

Sånt kan lätt piska upp stämningen och tillslut få Putin att vända sin ilska mot henne (oss). Jag tycker såna där diskussioner kan hållas bakom stängda dörrar. Jag förstår att hon tycker det käns lite trevligt att räta på ryggen när hon tror att hon är uppbackad av så många att hon slipper ta konsekvenserna av det. Sanningen kan dock vara en annan och inte förrän hon sitter i en bunker med handen för munnen och gråter, så inser hon att hon borde ha knipit igen.
Citera
2022-09-30, 17:48
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Jag vet att min farfars kusins brorson Börje var där och fiskade kräftor natten 14-15 september. På Facebook gillar Börjes polare Åke George Bush facebook sida vilket ger tydliga kopplingar till 9/11 och Bin Laden. Kan det vara så att de var ute och fiskade i Bin Ladens båt på uppdrag från Mossad för att få överhanden i konflikten med Palestina? Något med USA och olja också.

Den där teorin fiskar i grumliga vatten.
Citera
2022-09-30, 17:48
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Är det bara jag som tycker det är lite smått obehagligt med Maggans alla pressträffar, där hon står öppet och berättar hur vi ska sätta Putin på plats?

Nej, det är precis vad ett demokratiskt land bör säga till en diktatur som petar sig i näsan vid matbordet. Jag är absolut ingen sosse, men här har "Maggan" mitt fulla, patriotiska stöd.
Citera
2022-09-30, 17:51
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Nej, det är precis vad ett demokratiskt land bör säga till en diktatur som petar sig i näsan vid matbordet. Jag är absolut ingen sosse, men här har "Maggan" mitt fulla, patriotiska stöd.
Jag tror Putin har insett vad vi alla tycker om hans agerande. Det hade ju varit en sak om hon hade muskler till att gå i kamp med honom, men vi är ju bara en flugviktare som tror oss höra hemma i ringen för tungviktare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in