2022-09-27, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaddå Polen? Polen har väl ingenting med Nordstream att göra.

Ryssland stängde ner Nordstream 1 permanent i början av månaden. De bränner istället upp all gas som skulle skickats via ledningen. Det finns mängder med artiklar om det.

Nja, visst är det så att det går en hel del natgas ledningar via Ukraina till europa, som fortfarande pumpar på, om jag inte misstar mig.
Citera
Medlem
ursprungsindians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoreOfBabylon
USA har officiellt deklarerat krig mot hela Europa.

Va? Har dem? Officiellt också? Var, när och hur?
Citat:
Finns verkligen 0 anledning för ryssarna att bomba sönder nordstream 1 & 2 då de bara kan skruva av eller på gasen.
Nej, de kan inte bara skruva av. De behöver en anledning. Det är därför de har ljugit om underhåll tidigare. Nu fick de en till anledning att hålla det avstängt.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar

Olyckor och katastrofer -> Politik: Ryssland och det nära utlandet
/Mod
Citera
Medlem
WhoreOfBabylons avatar
Nordstream 1 &2 söndersprängt, konsekvenser?

Ja. Det var riktigt passande precis innan vintern ,

Hur många miljoner lär dö denna vinter i Europa pga detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
För att den tidningen har journalister utan någon som helst kunskap
Men de har värdegrund, det är viktigare.
Citera
Medlem
Någon som har tänkt på möjligheten att Ryssland skulle kunna pumpa enorma mängder kemiska stridsmedel genom läckorna så att alla inom en enorm radie skulle dö?
Citera
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
I praktiken inte möjligt, inte när det gäller USA iaf. Det är faktiskt ett ganska stort land.
Om ryssen nukar USA är världen färdiga.

Det enda alternativet där världen kanske inte är färdiga, är den totala motsatsen, om USA hinnar nuka Ryssland och klarar av att träffa alla viktigsta strategiska ställen före ryssen hinnar svara. Det är teoretiskt möjligt sedan USA och deras militär är betydligt proffsigara och har mer resurser. Motsatsen är omöjlig utan svar.
Jag tror inte det är teoretiskt möjligt då ryssarna har hypersoniska missiler, något USA och resten av västvärlden saknar. Ryssarna verka även besitta en överlägsen vapenarsenal kontra NATO/USA. Sett till hur USA skötte tillbakadragandet från Afghanistan kanske vi ska tala tyst om deras proffsighet.

Nu har väl USA gasledningar själva under vatten och börjar de explodera oförutsett är vi i början på ett kärnvapen krig.
Citera
2022-09-27, 20:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Nja, visst är det så att det går en hel del natgas ledningar via Ukraina till europa, som fortfarande pumpar på, om jag inte misstar mig.

Inte via Nordstream 1 eller 2.
Citera
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Nu är jag inte alls insatt i konstruktionen av dessa gasledningar på havsbotten, men...

En frågeställning dök upp i mitt huvud. Den som kan det här får gärna besvara mina påståenden.

Vad jag förstår så var rören fyllda med stillastående gas, med syftet att upprätthålla trycket i gasrören. För att stå emot trycket från havsvattnet, eller hur?

Så. Nu är rören punkterade och gasen läcker ut. Och därmed är det inre trycket borta. Eller hur?

Vad gör nu havsvattnet med hela längden av dessa gasledningar? Kan konstruktionen stå emot trycket från havsvattnet? Eller kollapsar hela konstruktionen och omöjliggör en reparation eller omstart av gasleveranserna?

Ja du har förstått rätt. Tänk dej en tom pantburk vad lätt den bucklas ihop vid yttre tryck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
De är ju runda, samt det måste varit tomma när man la i dom.

Okej. Så varför vill man behålla stillastående gas i rören för att upprätthålla det inre trycket?

Kan det vara en tidsfaktor? Att rören kan vara tomma en viss tid men sedan börjar konstruktionen att svikta av trycket från havsvattnet?
Citera
Medlem
WhoreOfBabylons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Va? Har dem? Officiellt också? Var, när och hur?

Nej, de kan inte bara skruva av. De behöver en anledning. Det är därför de har ljugit om underhåll tidigare. Nu fick de en till anledning att hålla det avstängt.

Genom bombning av nordstream 1 & 2 vilket kommer leda till total misär & massdöd i Europa.
Citera
2022-09-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Men de har värdegrund, det är viktigare.

Ja, jo så är det förstås................
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in