2022-09-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vaddå "vi"?

https://www.bbc.com/news/world-europe-60131520

Polen, stoppade gasleveranserna då man vägrade betala, att Ryssland FYSISKT stoppar leveransen på grund av det är alltså vad du menar?

Ok Ryssland skänker inte bort naturresurser till oss. Vad hemskt. Kan du knyta dina egna skor?
Citera
2022-09-27, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Dom får väl inte gas via NS?
Men nu är det ju i det närmaste klarlagt att det är Ryssland.

Men det har inte med gasen i sig att göra vare sig det är USA eller Ryssland som ligger bakom. Jag har redan förklarat hur det egentligen handlar om en slags hybridkrigföring och att skicka ett budskap. Är det USA som ligger bakom är det som ett långfinger till högerpopulistiska euroskeptikers parlamentariska framgångar nyligen i framför allt Italien. Är det Ryssland är det antagligen ett långfinger åt det fortsatta biståndet till Ukraina från EU.

Och vem har klarlagt att det är Ryssland som ligger bakom bortsett från handplockade "experter"? Jag tvivlar inte att Ryssland kan ligga bakom, men USA har motiv även de hur mycket du än vill smyga undan det.
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-09-27 kl. 20:14.
Citera
2022-09-27, 20:12
Medlem
Hamsterbolls avatar
Danmarks statsminister har presskonferens nu och säger att det in tre är en olycka.

Kommer Sveriges statsminister ha presskonferens?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om man har uppmätt explosionerna till 2.5 på richterskalan så motsvarar det ungefär 5 ton TNT. Det är alltså väldigt kraftiga explosioner det handlar om. Det kan handla om någon form av sjunkbomber.
What!? En tredjedels Hiroshimabomb??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ja, intressant om rören är fläkta utåt.

Nu är jag inte alls insatt i konstruktionen av dessa gasledningar på havsbotten, men...

En frågeställning dök upp i mitt huvud. Den som kan det här får gärna besvara mina påståenden.

Vad jag förstår så var rören fyllda med stillastående gas, med syftet att upprätthålla trycket i gasrören. För att stå emot trycket från havsvattnet, eller hur?

Så. Nu är rören punkterade och gasen läcker ut. Och därmed är det inre trycket borta. Eller hur?

Vad gör nu havsvattnet med hela längden av dessa gasledningar? Kan konstruktionen stå emot trycket från havsvattnet? Eller kollapsar hela konstruktionen och omöjliggör en reparation eller omstart av gasleveranserna?
Citera
2022-09-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Solklart försäkringsbedrägeri. Någon får betalt för mängden gas som transporteras men sitter fortfarande med underhållskostnader om ledningen inte används.

Klassisk restaurang-brand-sceneri.

Tänk att ni inte listat ut det än... men det är ju sååå mycket roligare att konspirera om nationers intressen etc.

Så vad behöver man för att sabotera ledningen? Massa pengar, massa off-shorekontakter som inte tjallar, ett helvetes incitament och gärna rätt så stor försäkran om att en rättsprocess dör ut. Alltså en direkt eller indirekt ägare. Så vem av oligarkerna förlorar mest på att det står still?

Vem äger rören?

Känns som en ganska lång process innan man får ut de pengarna.

Det kan inte vara så att rören är rostiga och spruckit? Man kanske kört på med extra mycket gas. Och sen har det kackelerat och pysst ut.
Citera
Medlem
Zorzarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fattar endå inte hur en sprängning kan ske utan att typ Nato märkt det eller andra länder runt omkring. Finns det ingen övervakning på sånt här?

Men Östersjön är stor, det är ingen jävla vik i skärgården. Dessa laddningar kan ha placerats närsomhelst dessutom.
Citera
Moderator
Ancistruss avatar
Två trådar om samma händelse sammanfogade.

Vänligen sök innan ni startar nya trådar tack!

/Mod
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Polen, stoppade gasleveranserna då man vägrade betala, att Ryssland FYSISKT stoppar leveransen på grund av det är alltså vad du menar?

Ok Ryssland skänker inte bort naturresurser till oss. Vad hemskt. Kan du knyta dina egna skor?

Vaddå Polen? Polen har väl ingenting med Nordstream att göra.

Ryssland stängde ner Nordstream 1 permanent i början av månaden. De bränner istället upp all gas som skulle skickats via ledningen. Det finns mängder med artiklar om det.
Citera
2022-09-27, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Varför ska Ryssland sälja gas genom Nordström när de nu säljer genom mellanöstern, Saudi etc?

Då kan de lika gärna förstöra det, de vet att de är paria ändå

Ja för om Joe Bidens USA förstör Nordstream så applåderar du säkert fortfarande varje gång du ser ett amerikanskt hangarfartyg eller annan skit här i Europa, därför att det är skiten du matats med på film i hela ditt liv.

Joe Biden hotar Nordstream:
https://twitter.com/townhallcom/status/1490791554088321024

"...If Russia invades...there will be no longer a Nordstream2...WE will bring an end to it".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag såg just en video där han sa det. Jag påstår inte att det var USA. Men biden har sagt det icke desto mindre.

För i helvete...

1. Biden har inte "uttryckligen sagt att han ska bomba Nordstream 2".

2. Biden har sagt att USA kommer sätta stopp för Nordstream 2 för det fall att Ryssland anfaller Ukraina.

3. Väst har redan satt stopp för Nordstream 2. Det beslutet fattades redan i samband med att Ryssland gick in i Ukraina i februari 2022.

Du sprider propaganda. Antingen medvetet eller omedvetet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför skriver Aftonbladet "oljeläckagen"?

21 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=960641

Ann Linde i möte med danska utrikesministern efter oljeläckagen
Ann Linde har haft ett möte med sin danska dito, Jeppe Kofod, efter de upptäckta oljeläckagen från Nord Stream 1 och 2 i Östersjön.

"Talade med min danska kollega Jeppe Kofod om gasläckaget i Östersjön. Viktigt för att nära samordna och hantera situationen", skriver hon på Twitter.

"Våra regeringar och myndigheter följer noga utvecklingen", skriver hon vidare.

För att den tidningen har journalister utan någon som helst kunskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in