• 1
  • 2
2022-09-26, 14:42
Medlem
Visste jag kunde må sämre vid insättningem,men detta är katastrof. Är på dag 14 med 20 mg,första veckan funkade men nu kan jag inte sova,tokångest o bara gråter..panikattacker mm.Känner inte igen mig själv.Ska jag ge det en vecka till eller borde det ha vänt nu? Legat hemma o gömt mig i en vecka redan,börjar få nog.
Citera
2022-09-26, 15:00
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrtroll13
Visste jag kunde må sämre vid insättningem,men detta är katastrof. Är på dag 14 med 20 mg,första veckan funkade men nu kan jag inte sova,tokångest o bara gråter..panikattacker mm.Känner inte igen mig själv.Ska jag ge det en vecka till eller borde det ha vänt nu? Legat hemma o gömt mig i en vecka redan,börjar få nog.

De flesta SSRI tar ett par veckor innan man för önskad effekt, men om man mår så som du beskriver är det bäst att prata med sin läkare. I vissa fall kan man få någon ångestdämpande under insättningen, eller så bedömer de att du kanske ska ta ett annat preparat. Kraftigt försämrat mående ska dock alltid rapporteras till läkaren.

Jag hade varken insättningsbesvär eller utsättningssymtom på Fluoxetin och det är jag tacksam för, men de flesta SSRI kan vara besvärliga både att börja och sluta med.
Citera
2022-09-26, 15:07
Medlem
neuron-drones avatar
Beror lite på vilket stöd du har från din läkare. Om hen är vettig tycker jag du ska tala om hur du mår. De flesta brukar bara säga att man ska härda ut och återkomma efter 8-12 veckor.

När jag fick den medicinen hade jag mest akatisi som biverkning. Det var hemskt. Min läkare slängde massa Sobril och Stilnoct på mig som inte hjälpte, men sedan fick jag Inderal istället och det lindrade mer.

Är det så att din läkare bryr sig tycker jag du ska säga till honom eftersom det handlar om att du ska vara trygg och att du kanske behöver telefontider för att läsa av att du inte hamnar i en livshotande situtation.
Citera
2022-09-26, 15:09
Medlem
Ess85s avatar
Började med Fluoxetin för ungefär 3 veckor sedan som tillägg till Voxra.
Har verkligen mått skit hela tiden och har fått varenda biverkning som finns känns det som.

Har tagit ganska många olika antidepressiva under åren men kan inte minnas att det har varit så här jävligt tidigare.
Citera
2022-09-26, 15:15
Medlem
Jag har ätit den från 15 års ålder till nu 26. I början hade jag kraftigt ökad ångest men nu mår jag mycket bättre med dom och skit utan dom. Jag har väl haft tur antar jag. Jag hade också 20 mg men nu 40.
Senast redigerad av Orangebanan1 2022-09-26 kl. 15:25.
Citera
2022-09-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrtroll13

Får man fråga varför du började med medicinen, finns ju olika orsaker.
Citera
2022-09-26, 15:37
Medlem
Tror det är alldeles för kort tid för att utvärdera. Tror du behöver ge det mera tid.
Ring läkaren och berätta hur du mår och kanske kan få stöd/känna dig lite tryggare.

Uppdatera gärna hur det går!
Citera
2022-09-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
De flesta SSRI tar ett par veckor innan man för önskad effekt, men om man mår så som du beskriver är det bäst att prata med sin läkare. I vissa fall kan man få någon ångestdämpande under insättningen, eller så bedömer de att du kanske ska ta ett annat preparat. Kraftigt försämrat mående ska dock alltid rapporteras till läkaren.

Jag hade varken insättningsbesvär eller utsättningssymtom på Fluoxetin och det är jag tacksam för, men de flesta SSRI kan vara besvärliga både att börja och sluta med.
Fått oxascand som jag tar 10mg till natten,mer får jag inte ta.Läkaren går inte att nå och psykiatrin är som den är.Tack för svar.
Citera
2022-09-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chumpa280
Tror det är alldeles för kort tid för att utvärdera. Tror du behöver ge det mera tid.
Ring läkaren och berätta hur du mår och kanske kan få stöd/känna dig lite tryggare.

Uppdatera gärna hur det går!
Läkaren går inte att nå förns om nån vecka, får kämpa på en vecka till då😉
Citera
2022-09-26, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Får man fråga varför du började med medicinen, finns ju olika orsaker.
Svår Depression med hög ångest.
Citera
2022-09-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Beror lite på vilket stöd du har från din läkare. Om hen är vettig tycker jag du ska tala om hur du mår. De flesta brukar bara säga att man ska härda ut och återkomma efter 8-12 veckor.

När jag fick den medicinen hade jag mest akatisi som biverkning. Det var hemskt. Min läkare slängde massa Sobril och Stilnoct på mig som inte hjälpte, men sedan fick jag Inderal istället och det lindrade mer.

Är det så att din läkare bryr sig tycker jag du ska säga till honom eftersom det handlar om att du ska vara trygg och att du kanske behöver telefontider för att läsa av att du inte hamnar i en livshotande situtation.
Läkaren bryr sig inte,fått lugnande att ta men hjälper inte.Harvar på nån vecka till😉
Citera
2022-09-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ess85
Började med Fluoxetin för ungefär 3 veckor sedan som tillägg till Voxra.
Har verkligen mått skit hela tiden och har fått varenda biverkning som finns känns det som.

Har tagit ganska många olika antidepressiva under åren men kan inte minnas att det har varit så här jävligt tidigare.
Hur länge tänker du försöka? Vad säger din läkare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in