• 4
  • 5
2022-09-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är klart det är härligt när skattebetalarna pröjsar åt dig.
Har man råd med husdjur och streamingtjänster har man råd att betala sin egen tandvård.

Måste vara lika skönt att alla som har barn slipper betala för att ens barn ska gå i skolan, utan det är vi skattebetalare gemensamt som betalar det. Eller när du blir sjuk. Vi subventionerar även till alla de som reser kollektivt mycket. Många som aldrig reser kollektivt som är med och betalar där via skatter.

Så de flesta i landet utnyttjar saker som skattebetalarna i grupp betalar och det känns fint enligt mig. Så man bygger ett samhälle. Att inte ha någon skatt alls och alla betalar sitt hade förgjort samhället helt inom tio år. Då hade vi kommit fram till att "mena-folk" inte är så våldsamma av sig ändå.

Har man råd med streamingtjänster och husdjur så har man väl prioriterat bort något annat. En oförutsedd utgift på tänder är kanske inget man räknat med. Svår balansgång där i hur mycket man ska spara kontra "livskvalité" i stunden. Jag är inte lika dömande som dig i hur saker är. Finns ju egentligen ingen logik att de med dåligt saliv/tänder ska få betala sitt själv medan de som har ett dåligt hjärta får en operation för 1200 det året samt en hundring per dygn som man sen stannar på sjukhuset. Eller de som föddes med diabetes typ 1. Finns de som behöver hjälpmedel, rullstol etc. Varför ska tänder skilja sig från högkostnadsskyddet? Allt tillhör ju kroppen och inget vi själva väljer. En hund väljer vi men inte tänder.
Citera
2022-09-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Måste vara lika skönt att alla som har barn slipper betala för att ens barn ska gå i skolan, utan det är vi skattebetalare gemensamt som betalar det. Eller när du blir sjuk. Vi subventionerar även till alla de som reser kollektivt mycket. Många som aldrig reser kollektivt som är med och betalar där via skatter.

Så de flesta i landet utnyttjar saker som skattebetalarna i grupp betalar och det känns fint enligt mig. Så man bygger ett samhälle. Att inte ha någon skatt alls och alla betalar sitt hade förgjort samhället helt inom tio år. Då hade vi kommit fram till att "mena-folk" inte är så våldsamma av sig ändå.

Har man råd med streamingtjänster och husdjur så har man väl prioriterat bort något annat. En oförutsedd utgift på tänder är kanske inget man räknat med. Svår balansgång där i hur mycket man ska spara kontra "livskvalité" i stunden. Jag är inte lika dömande som dig i hur saker är. Finns ju egentligen ingen logik att de med dåligt saliv/tänder ska få betala sitt själv medan de som har ett dåligt hjärta får en operation för 1200 det året samt en hundring per dygn som man sen stannar på sjukhuset. Eller de som föddes med diabetes typ 1. Finns de som behöver hjälpmedel, rullstol etc. Varför ska tänder skilja sig från högkostnadsskyddet? Allt tillhör ju kroppen och inget vi själva väljer. En hund väljer vi men inte tänder.

Klart det känns fint när man är någon som nyttjar detta, men får oss andra som måste betala kalaset år efter är det inte lika kul. Särskilt inte då när dom som nyttjar det vägrar att ta ansvar och spara ihop en buffert för såna utgifter och istället prioriterar streamingtjänster och husdjur.
Citera
2022-09-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Klart det känns fint när man är någon som nyttjar detta, men får oss andra som måste betala kalaset år efter är det inte lika kul. Särskilt inte då när dom som nyttjar det vägrar att ta ansvar och spara ihop en buffert för såna utgifter och istället prioriterar streamingtjänster och husdjur.
Du behöver ju inte betala någon annans tandläkarräkning förutom de papperslösa samt de där Soc anser det vara nödvändigt att gå in och hjälpa till (vilket är sällsynt). Det jag ville ha sagt med mitt meddelande är att du också drar enorm nytta av skattepengarna i det här landet. Få människor klarar sig utan att ta del av detta! Barnbidrag, sjukpenning, bostadsbidrag, studiemedel (csn), rut- och rotavdrag och det finns utöver det jag tidigare nämnt många fler områden. Samtliga kommunala och statliga tjänster t ex.

Så förenkla inte det hela och låtsas som att du bara betalar utan att ta del av skattemedlen. Tror att 80% av alla svenskar är en minuspost i budgeten. 20% är de som använder mindre av skattepengarna än vad de betalar in. Jag gissar att även du tillhör den första gruppen där. Statistiskt borde du göra det nämligen. Men många ser ju inte alla subventioner, t ex ränteavdrag t ex, barnbidrag eller ovan nämnt som någon kostnad (för samhället) utan detta tar den här gruppen för givet. Vansinne enligt mig att subventionera de som anlitar städhjälp (ja, jag har själv gjort det), eller de som ska bygga till eller göra annat som ingår. För ett tiotal år sen snackade ju mycket om det här bidraget på runt 6 000 som alla som var hemma och (hade barn?) fixade skulle få. Däremot är jag för basinkomst eller medborgarlön. Det ger alla samma möjlighet och indirekt har vi ju det redan så i Sverige. Men detta hemmafrubidrag (minns inte vad det kallades) kändes som ett hån mot en stor del av befolkningen. Lyckligtvis röstades förslaget aldrig igenom.
Citera
2022-09-26, 20:54
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
En liten sidofråga. Min far gick bort nyligen och hade en del guld i mun. Vart tar detta vägen när de kremeras? Skulle man inte kunna tänka sig en fond eller något, där tandguld från avlidna kan komma till gagn för de som inte har råd med tandläkaren.

Metallerna återvinns och ersättningen går sedan till Allmänna arvsfonden.

OT: Tror en hel del kommer behöva se över och planera sin budget så att tandläkarbesök (och eventuella hål/andra ingrepp) är möjliga att betala (alternativt se om det går att ha avbetalning). Den där välkända "bufferten" som det pratas om så mycket är det hög tid att se till att ordna, om det inte redan är gjort förstås. Lätt för vissa, svårt för andra...
Citera
2022-09-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
En privatekonomisk fråga som gör sig påmind när tandvärken kommer.

Bistra tider stundar med sjunkande ekonomi, räntehöjningar, hyreshöjningar, i stort sett tomma förhandlingar om höjda löner på arbetsmarknaden och slutligen som grädden på moset astronomiska räkningar för el och värme.
I dessa tider med allt högre kostnader och utgifter där folkets privatekonomi blir alltmer ansträngd och krisartad så sparar man in på allt som är möjligt för att rädda sig åtminstone en dag till.
Tandläkarräkningen är för många ett rent skräckscenario och blir allt oftare rent omöjlig för många.
Frågeställningen blir därför för många medborgare om de öht. har råd att gå till tandläkaren eller helt enkelt låta förfallet löpa vidare och gluggarna i tandraderna bli flera och större.

Hur ser ni kära forumdeltagare på denna fråga?
Har ni råd att besöka tandläkaren eller inte?
Har ni råd med både små och stora ingrepp eller "får det vara" i brist på pengar?
Kommer vi som i många andra länder få se folk med trasiga eller inga tänder alls i munnen framöver?
Vad tror ni om det Svenska folkets framtida tandstatus om ett år , om fem år?
Diskutera!
"Svenskar" dvs de som aldrig dragit in en spänn till den gemensamma välfärden kommer fortsätta kunna få gratis tandvård, eftersom de är "socioekonomiskt utsatta"
Svenskar däremot kommer som vanligt att bli spottade på och får betala "svenskarnas" kostnad och har därmed inga pengar kvar till sin egen tandvård.

Värdegrundssamhället är ett helvete, men det verkar inte svenska folket inse.
Citera
2022-09-26, 21:29
Medlem
Är dagsläget billigare att ta flygplanet och åka en vecka på semester samtidigt och laga tänderna i andra länder än att besöka svensk tandvård.

Betalar inte vi världens högsta skatter för att få just sådant subventionerat? Tillhör inte tänderna kroppen och hälsan?

Samma sak gällande elen bättre att flyga till värmen i vinter än att värma upp bostaden = går jämnt upp, bägge kostar lika mycket. Elpriset är urspårat och oseriöst
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in