2022-09-26, 11:55
Medlem
Ja eller nej?
Är det möjligt enbart genom att lyssna och prata med någon på ton och röstläge om någon har dåliga intubationer?
Citera
2022-09-26, 11:56
Medlem
Bassplays avatar
På vissa går det säkert, men det finns ormar i gräset.
Citera
2022-09-26, 11:59
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Ja eller nej?
Är det möjligt enbart genom att lyssna och prata med någon på ton och röstläge om någon har dåliga intubationer?

Kanske om man känner personen väl innan. Men med främmande vore det nog väldigt svårt.
Träffar man en person "Live" öga mot öga så kan nog många läsa av kroppsspråk och ton/SPRÅK och läsa av någon annans intentioner.

Man måste nog själv vara ganska känslig för andras utstrålning vilket folk i regel inte är speciellt bra på.
Dock är en del personer väldigt bra på att läsa av andra och man kan nog träna upp sin förmåga en hel del med tiden.
Citera
2022-09-26, 12:12
Medlem
Jadå, inte 100% ofc, men ofta.
Citera
2022-09-26, 12:20
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ja eller nej?
Nej det går inte. Främst av skälet att man själv genom livet inte hinner att möta och lära sig att känna igen alla varianter av röster och tonlägen, och hur de är relaterade till falskhet eller goda intentioner.
Citera
2022-09-26, 12:22
Medlem
EnCartes avatar
Det finns inga som kan låta så övertygande som riktigt bra bedragare.
Citera
2022-09-26, 17:30
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
När någon är för bra, för snäll, säger precis rätt sak och får dig gilla personen direkt.

Där har du någon du ska se upp ordentligt med.

Men baserat på rösten allena, nej.
Citera
2022-09-27, 02:53
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ja eller nej?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Intubation

Ja. Absolut, om någon har en eller flera dåliga intubationer så påverkar det ton och röstläget definitivt, om det kommer ut något ljud ur dem alls.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-09-27 kl. 02:57.
Citera
2022-09-27, 03:24
Medlem
Inhale82s avatar
Ja, får jag 3-5 minuter med en person så vet jag om denna har goda eller dåliga intentioner.

De enda jag har haft svårt att läsa är psykopater.
Det har hänt mig 2 gånger i mitt liv.
Båda gångerna jag blivit lurad så har det senare kommit fram att båda två varit fullblodspsykopater.

De är väldigt svåra och har bemästrat sin trovärdighet helt enkelt.
Man kan inte gå efter kroppspråk, toner i rösten och vad de säger eller gör, inget.
Citera
2022-09-27, 04:15
Avstängd
Citat:
Ja eller nej?

Det är nog extremt ovanligt men bra pokerspelare kan läsa av kroppsspråket som ex Stu Unger och hur du pratar. Det kallas coldreading något som medium använder sig av.
Citera
2022-09-27, 04:33
Medlem
Polis2010s avatar
Väldigt svårt
Citera
2022-09-27, 04:35
Medlem
Ingen kommer kunna gå genom livet och träffa helt mitt i prick i exakt alla bedömningar av alla människor och deras intentioner och då har du två val när du inte är helt säker.

1. Resonera enligt ett gammalt indiskt ordspråk som lyder: "En främling är en vän du ännu inte lärt känna"

Eller

2. Bemöt en främling med misstänksamhet och ifrågasättande.

Det finns forskning på att det senare gör dig mer olycklig och det kommer definitivt utestänga dig från en hel del positiva kontakter i jämförelse med alternativ 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in