• 1
  • 2
2022-11-02, 19:21
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
TUF är garanterat lägre binnat (https://spacehop.com/what-is-binning/). Det betyder inte att alla TUF kort presterar sämre än ROG STRIX, men majoriteten gör det.Ofta kan det vara lite mer påkostad kylare och lite mer bling på ROG jämte TUF. Sen brukar de ha lite högre power limit, alltså hur mycket effekt (Watt) kortet är tillåtet att dra. Men du kan i regel alltid testa att peta in ett ROG STRIX BIOS i ett TUF och vise versa, detta bör man inte göra om man inte har ett visst hum om hur det fungerar.

Jag har själv ett 3070 TUF och det fungerar fint och klockar exceptionellt bra.
Gillar du att pilla och överklocka så är det nog värt med ett STRIX, vill du bara starta datorn och spela så räcker det med ett TUF.
Skulle inte gå så långt att påstå att "TUF är garanterat lägre binnat". Tillverkarna testar inte binningen själva speciellt bra som jag förstått det, utan bara till den nivån att de klarar den frekvensen i volten de ska köras. Bristen på binnade från tillverkarna har ju banat väg för tredjeparts företag som binnar produkter själva.

ROG Strix kanske har marginellt bättre sannolikhet att vara bra binnade, men kan nästan garantera dig att de bäst binnade TUF korten är betydligt bättre än de sämst binnade Strix korten.

Allmänt skulle jag ge folk rådet att sikta på det billigare kortet som TUF eller av andra tillverkare där recessionerna på kylning osv är bra. Prisskillnaden är ofta löjligt stor, och ett "premium" kort av en lägre modellen (3070 t.ex) kostar oftast nästan lika mycket som medelklass modellen av en högre modell (3080 t.ex).

Och ett 3080 TUF kommer ALLTID vara ett mycket bättre kort än ett 3070 Rog Strix.
Citera
2022-11-05, 04:04
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Skulle inte gå så långt att påstå att "TUF är garanterat lägre binnat". Tillverkarna testar inte binningen själva speciellt bra som jag förstått det, utan bara till den nivån att de klarar den frekvensen i volten de ska köras. Bristen på binnade från tillverkarna har ju banat väg för tredjeparts företag som binnar produkter själva.

ROG Strix kanske har marginellt bättre sannolikhet att vara bra binnade, men kan nästan garantera dig att de bäst binnade TUF korten är betydligt bättre än de sämst binnade Strix korten.

Allmänt skulle jag ge folk rådet att sikta på det billigare kortet som TUF eller av andra tillverkare där recessionerna på kylning osv är bra. Prisskillnaden är ofta löjligt stor, och ett "premium" kort av en lägre modellen (3070 t.ex) kostar oftast nästan lika mycket som medelklass modellen av en högre modell (3080 t.ex).

Och ett 3080 TUF kommer ALLTID vara ett mycket bättre kort än ett 3070 Rog Strix.

TUF är 100% lägre binnat generellt. Sen är det möjligt att det finns TUF-kort som presterar bättre än Strix. Förmodligen så köper de in en del i "batcher" av AMD/Nividia med en specificerad lägsta nivå i snitt. Jag kör själv ett RTX 3070 TUF som med råge klår Swelockers ASUS TUF och MSI TRIO X tester med mina 2130MHz i stock spänning, jämfört med deras testkort. Möjligen för att de pressar minnesfrekvensen för hårt, men GPU-frekvensen gör markant mindre för prestandan. Största problemet med 3070 är 8GB.

TUF är fortfarande lägre binnat generellt och garanterat MSI's kort.
Senast redigerad av hockexx 2022-11-05 kl. 04:14.
Citera
2022-11-08, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torba
strix är lite dyrare och lite bättre.
Lite tystare lite mer överklockad från fabrik lite svalare och lite mer RBG bling.
Annars ingen skillnad du kan köra vilken som.

Yes!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in