• 1
  • 2
2022-09-25, 07:11
Medlem
vasaduellers avatar
Analysera dig själv. I vilka situationer låter du dig själv bli överkörd och utnyttjad? Vad krävs för att du ska kunna stå emot och inte tappa bort dig själv?

Klipp bort energitjuvar och de som skadar dig, från ditt liv. Inte genom att döda dem, eftersom det sannolikt förstör ditt eget liv. Inte genom att försöka få dem att förstå och ändra sig, eftersom det sannolikt är bortkastad tid och kraft. Utan genom att isolera dig från dem, så att de inte får tillfälle att fortsätta påverka dig negativt.

Andra människor, där du upplever mer av en gråzon, hanterar du genom att sätta tydliga gränser för hur länge i stöten du umgås med dem och/eller vilka typer av beteenden från dem som resulterar i att du reser dig upp, lämnar dem, och åker hem.

När du på detta sätt skär bort situationer som skadar dig, och som du inte klarar att hantera, så blir det lättare att stärka dig själv, sätta gränser, och i slutändan dra till dig fina, positiva människor, som ger dig energi tillbaka.
Citera
2022-09-25, 07:31
Medlem
Ghastens avatar
Känner samma sak själv ibland. Vissa personer som behandlat mig som skit. Som tur är tänker jag mer och mer sällan på dem.

Hört från vissa men aldrig testat att hypnos kan funka ibland att rensa bort sånt skit. Som sagt är själv lite skeptiskt och därför inte testat.
Citera
2022-09-25, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nasjeh
Behöver skriva av mig bara
Jag mår inte så bra just nu
Och minnena dyker upp hela tiden. Får massa Flashbacks som jag inte kan sluta tänka på. Dessa kommer från ingenstans, hela tiden. Tänker på alla människor som antigen i dag, eller i det förflutna utnyttjat mig, förnedrat, mobbat, utsatt mig för misshandel och övergrepp. Jag kan inte sluta tänka på det. Och det dödar mig inifrån. Det går i perioder, men just nu har jag en dålig period och är ganska ensam. Och då exploderar tankarna. Fantiserar om hämnd och att på något sätt få igen. Men kommer på mig själv med att vara tragisk som tänker så. Vill inte leva resten av mitt liv fast i det förflutna. Vill kunna släppa allt och förlåta. Men kan inte. Hatet är så starkt att jag känner att jag håller på att tappa det.

Tror det triggas av att jag idag fortfarande blir utnyttjad av familj och relationer. Kan inte sätta en gräns. Känner mig samtidigt personlighetsstörd. Är tacksam över att jag ens har folk som vill prata med mig, så tar emot allt jag får. Mår fan inte bra. Och vill inte söka hjälp. Vill bara få lugnare tankar. Kunna släppa allt lite mer enkelt.
Vad är det som hindrar dig från att hämnas? Du är ju knappast Jesus Kristus så du behöver inte vända andra kinden till. Att hämnas behöver inte betyda att man slår ihjäl någon, utan man kan göra något som livet besvärligt för de gamla plågoandarna. Varför tar du inte och sätter eld på någon bil som tillhör dem? Nu är det höst så det blir allt mörkare utomhus. Och det viktigaste av allt är att man mår bra av att hämnas.
Citera
2022-09-25, 09:34
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasjeh
Behöver skriva av mig bara
Jag mår inte så bra just nu
Och minnena dyker upp hela tiden. Får massa Flashbacks som jag inte kan sluta tänka på. Dessa kommer från ingenstans, hela tiden. Tänker på alla människor som antigen i dag, eller i det förflutna utnyttjat mig, förnedrat, mobbat, utsatt mig för misshandel och övergrepp. Jag kan inte sluta tänka på det. Och det dödar mig inifrån. Det går i perioder, men just nu har jag en dålig period och är ganska ensam. Och då exploderar tankarna. Fantiserar om hämnd och att på något sätt få igen. Men kommer på mig själv med att vara tragisk som tänker så. Vill inte leva resten av mitt liv fast i det förflutna. Vill kunna släppa allt och förlåta. Men kan inte. Hatet är så starkt att jag känner att jag håller på att tappa det.

Tror det triggas av att jag idag fortfarande blir utnyttjad av familj och relationer. Kan inte sätta en gräns. Känner mig samtidigt personlighetsstörd. Är tacksam över att jag ens har folk som vill prata med mig, så tar emot allt jag får. Mår fan inte bra. Och vill inte söka hjälp. Vill bara få lugnare tankar. Kunna släppa allt lite mer enkelt.
Jag försöker styra om dessa tankar till hur dåligt jag behandlat andra.
Det hjälper mig iallafall.
Vi är alla mer eller mindre skitstövlar.
Citera
2022-09-25, 12:39
Medlem
Narutoshippchops avatar
Droger är inte någon lösning, oavsett vad Flashbacks knarkare säger.

Att flytta och byta stad tror jag hade gjort dig gott.
Då kan du öva i lugn och ro på att bygga upp dig själv igen. Lär dig också om kluster B diagnoser, så du tidigt kan upptäcka såna vidriga & äckliga as i ditt liv.
Senast redigerad av Narutoshippchop 2022-09-25 kl. 12:42.
Citera
2022-09-25, 12:49
Medlem
Det låter som du lider av komplex PTSD, ett tillstånd som skapas av upprepade trauman under lång tid. Då får man flashbacks och kommer inte ur det känslomässigt.

Titta lite på tuben efter C-PTSD och känner du igen dig kan du vända dig till vårdcentralen för bedömning. Därefter kan du få traumabehandling och komma vidare i livet.

Jag beklagar det du varit med om. Mobbing och övergrepp sätter sina spår.

Lycka till!
Citera
2022-09-26, 01:10
Medlem
Tack till alla som tagit sig tid att svara. Läst igenom alla svar och tagit till mig allt. Jag känner mig lite mer insiktsfull och lite mindre konstig/ ensam med mina tankar.
Trots allt ont i världen finns det fina människor som verkar bryr sig, även om vi bara är främlingar. Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in