• 1
  • 2
2023-02-09, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur funkar det med lån och restvärde.

Säg man köper för 200k.
Kontantinsats 40k

Lånet blir då 160k

Men sen läggs restvärdet på 50% på 36 mån och landar då på 100k

Är dessa 100k som är restvärde med i lånet?
Det är ju en summa som ligger kvar sen efter 36 mån har gått, men har man på papper lånat 160k trots att restvärdet sedan är något man kan ta nytt lån på för att betala av?

Vad är detta för märkligt upplägg? Är det samma sak som finansiell leasing? (Till skillnad från operationell leasing som är det folk oftast menar med leasing)
Citera
2023-02-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är detta för märkligt upplägg? Är det samma sak som finansiell leasing? (Till skillnad från operationell leasing som är det folk oftast menar med leasing)

Detta är väl det som kallas kredit antar jag?

Det är en hederligt gammalt billån med restvärde.
Jag har pratat med handlaren hur det funkar exakt.

Har också kommit fram till att jag aldrig kommer ta ett billån
Citera
2023-02-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Detta är väl det som kallas kredit antar jag?

Det är en hederligt gammalt billån med restvärde.
Jag har pratat med handlaren hur det funkar exakt.

Har också kommit fram till att jag aldrig kommer ta ett billån

En vanligt billån fungerar ju så att man lägger en del kontant (eller inbytesbil) och resten lånar man och sen äger man bilen (men med återtagandeförbehåll, kreditmarkering).

Det du pratar om är ju att man i princip lånar bilen en tid och kreditbeloppet är då värdeminsningen under den perioden. Du äger inte bilen under tiden.
Citera
2023-02-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
En vanligt billån fungerar ju så att man lägger en del kontant (eller inbytesbil) och resten lånar man och sen äger man bilen (men med återtagandeförbehåll, kreditmarkering).

Det du pratar om är ju att man i princip lånar bilen en tid och kreditbeloppet är då värdeminsningen under den perioden. Du äger inte bilen under tiden.

Man kan välja utan restvärde om man vill men med restvärde behöver man inte amortera hela beloppet.
Man kan byta bil när som helst mot att man lämnar in bilen mot värdet som är plus eventuell skillnad med kontantinsats.
Men jag är inte mer insatt än så. Mer än att jag inte kommer gå vidare med sånt.
Citera
2024-03-31, 09:07
Medlem
Men om man övertar ett befintligt billån på en bil som är 2 år gammal och ingen kontantinsats behövs. Första ägaren har lagt in den och man behöver som nr 2 inte betala in någon.
Lånet är upplagt på 5 år så 3 år kvar.
Rörlig ränta men satt på 2% när lånet togs. Nuvarande ränta är 6% men sjunker i takt med att räntan sänks.

Om man jämför en sådan här deal med en privatleasing, borde inte denna vara bättre ?

Idag kostar en privatleasing över 10k i månaden. Detta billånet kostar 6500k i mån på den höga nuvarande räntan.
Så jag skulle egentligen bara vilja veta vad ni tänker om man jämför detta. Säg att man har bilen 3-5 år till?

Bilen är en Tesla MY 2022. Kollar man 2022 på blocket kontra de nya 2024 så skiljer priset bara 100.000 kr. De håller värdet riktigt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in