2022-09-24, 08:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ja detta är inget blattarna kommit med

Okej, har de rent av tagit till sig "svensk" kultur?
Citera
2022-09-24, 08:09
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Hahaha charmigt.

"Du är så söööt, pissluffare!"

Han var jätte sööööt!
Men dissade mitt kärleksbrev som jag hade lagt i hans låda med att det är äckliga baciller ifrån tjejer.
Då sa jag men din pissluffare... 90-talet var bästa tiden som fanns
Citera
2022-09-24, 08:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Jag minns pissluffare, CP och mongo väldigt bra.
Men vi fick ju alltid utskällning av alla lärare. Vet du vad ordet CP betyder? Den får du aldrig använda.

Däremot hora var absolut inte vanligt under 90-talet och det var verkligen nolltolerans på den tiden.
Minns en kille som gjorde det mot mig under högstadiet då jag ansågs vara en besserwisser och läraren kastade ut honom och skällde ut honom minst en timma. Då hade ju läraren makt och kontroll på den tiden

Nu har det spårat ur med barn som använder ordet hora. Men det är inte så konstigt om man kommer ifrån miljöer där kanske farsan gör det konstant. I Ryssland exempelvis är det väldigt vanligt att kalla kvinnor för hora och se ner på kvinnor.

Många olika miljöer så tillåter man det olikt svenska mäns uppväxt

Ja, kanske respekterar man cp-skadade på ett annat sätt idag, än vad man gjorde för 30-35 år sedan?

Funderade också precis på om antalet cp-skadade minskat i samhället. Om det helt enkelt föds färre personer med förlossningsskador idag och det är därför uttrycket möjligen används mindre frekvent idag? Helt ovetenskapligt tycker jag mig nog se färre personer med detta handikapp idag, men det kan absolut vara fel. Jag vet inte.
Citera
2022-09-24, 08:14
Medlem
Pissluffare/luffare används av Svenskar med och är vanligt i min årskull faktiskt. Luffare använder jag till vanligt folk som agerar som tattare och vill man vara extra vulgär så säger man pissluffare, så det inte är bara blattar som nyttjar dessa ord och har förövrigt aldrig hört en blatte säga luffare/pissluffare.
Citera
2022-09-24, 08:20
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, kanske respekterar man cp-skadade på ett annat sätt idag, än vad man gjorde för 30-35 år sedan?

Funderade också precis på om antalet cp-skadade minskat i samhället. Om det helt enkelt föds färre personer med förlossningsskador idag och det är därför uttrycket möjligen används mindre frekvent idag? Helt ovetenskapligt tycker jag mig nog se färre personer med detta handikapp idag, men det kan absolut vara fel. Jag vet inte.

Nu har jag en kollega som man skulle tro är brutal högerextrem/obildad som fortfarande använder sig av cp-skadad, mongo och neger uttryck. Det är för att han likt mig uppväxt i såna miljöer.

Tror att det är mindre vanligt med cp-skadade men nu har vi en annan extrem kultur som jag anser är obehaglig som du nämner om hora, slampa osv. Jag brukar fundera om deras lärare bara gett upp eller om man inte vågar säga något?
Citera
2022-09-24, 08:20
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Okej, har de rent av tagit till sig "svensk" kultur?

Ja men det finns det ju flera exempel på. "Betongen" är till exempel inget blattarna kom på.

Lilla Pakistan i Backa i Göteborg kallades så av Svenskar innan blattarna började kalla det för det själva.

Här i Göteborg är det ganska lustigt när man hör blattar säga "Stila dig"

Citat:
Han var jätte sööööt!
Men dissade mitt kärleksbrev som jag hade lagt i hans låda med att det är äckliga baciller ifrån tjejer.
Då sa jag men din pissluffare... 90-talet var bästa tiden som fanns

Hahaha ja 90-talet for the win. I min lilla kranskommun till Göteborg var det enklaste sättet att göra en tjej ledsen att säga att Arvingarna var fula/dåliga
Citera
2022-09-24, 08:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu har jag en kollega som man skulle tro är brutal högerextrem/obildad som fortfarande använder sig av cp-skadad, mongo och neger uttryck. Det är för att han likt mig uppväxt i såna miljöer.

Tror att det är mindre vanligt med cp-skadade men nu har vi en annan extrem kultur som jag anser är obehaglig som du nämner om hora, slampa osv. Jag brukar fundera om deras lärare bara gett upp eller om man inte vågar säga något?

Tror många lärare bara gett upp. Sedan har nog dessa uttryck normaliserats. "Din jävla HORA", blir ett nytt "Goddag- hur står det till med dig?" :-)
Citera
2022-09-24, 08:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja men det finns det ju flera exempel på. "Betongen" är till exempel inget blattarna kom på.

Lilla Pakistan i Backa i Göteborg kallades så av Svenskar innan blattarna började kalla det för det själva.

Här i Göteborg är det ganska lustigt när man hör blattar säga "Stila dig"

Hahaha ja 90-talet for the win. I min lilla kranskommun till Göteborg var det enklaste sättet att göra en tjej ledsen att säga att Arvingarna var fula/dåliga

Intressant. Här har vi ju ett område som länge kallats för Blåkulla.
Uttrycket kommer sig av att husen är blå, ligger på en kulle och dessutom befolkas av många hucklen...

https://www.helikopterfoto.se/dronarfoto-solna/
Senast redigerad av IMBILDEN 2022-09-24 kl. 08:28.
Citera
2022-09-24, 08:28
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Tror många lärare bara gett upp. Sedan har nog dessa uttryck normaliserats. "Din jävla HORA", blir ett nytt "Goddag- hur står det till med dig?" :-)

Tror man behöver höja lönerna rejält för lärare i förorten
Det kommer göra nytta genom att vi får gamla hederliga lärare som brydde sig om elever/deras utveckling och framtid

Jag var livrädd att säga cp-skadad efter att ha blivit utskälld och fått sitta kvar i en timma
Mina föräldrar kallades till skolan och det var en hel scen
Citera
2022-09-24, 08:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Tror man behöver höja lönerna rejält för lärare i förorten
Det kommer göra nytta genom att vi får gamla hederliga lärare som brydde sig om elever/deras utveckling och framtid

Jag var livrädd att säga cp-skadad efter att ha blivit utskälld och fått sitta kvar i en timma
Mina föräldrar kallades till skolan och det var en hel scen

Tvivlar på att lärarnas löneutveckling har något större samband kopplat till vilka okvädningsord kidsen kallar varandra för i skolan faktiskt...
Citera
2022-09-24, 08:35
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Tvivlar på att lärarnas löneutveckling har något större samband kopplat till vilka okvädningsord kidsen kallar varandra för i skolan faktiskt...

Men det måste vara något som hänt
Varför är vi som är uppväxta under 80-90 talet så annorlunda ifrån dessa i förorten?
Jag menar till och med svenskar ser ju att det är stor skillnad på invandrare och invandrare.

Vad är det som har hänt? Det frågar jag mig dagligen
Citera
2022-09-24, 08:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men det måste vara något som hänt
Varför är vi som är uppväxta under 80-90 talet så annorlunda ifrån dessa i förorten?
Jag menar till och med svenskar ser ju att det är stor skillnad på invandrare och invandrare.

Vad är det som har hänt? Det frågar jag mig dagligen

Skulle nog säga att lärarna tjänar relativt sett bättre idag, än vad de gjorde på 80/90-talet. Så det beror inte på det.

Men jag håller med dig. Folk visade varandra större hänsyn och respekt förut. Det har skett en upplösning av normer och värderingar. Exakt varför vet jag inte, även om det säkert finns många teorier kring hur det hänger ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in