• 1
  • 2
2022-09-25, 10:55
Medlem
Håller med dig helt bara vara åka in till närmsta centrum och sätt dig o kolla på människor var o varannan är ju fet så de flesta skulle ju nog må bra av någon dag utan mat och skulle ej dö utav det.
Citera
2022-09-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Ni som besväras av skenande matpriser kan lätt kapa era matkostnader rakt av genom att helt enkelt fasta 36 timmar i veckan och därmed äta 20% mindre livsmedel än annars.

Hela nätet svämmas över av artiklar som beskriver de långtgående hälsofördelarna med att fasta till exempel 36 timmar i veckan.

Om man dessutom beaktar att en försvarlig del av sveriges vuxna befolkning är mer eller mindre överviktig så kan detta bli en framgång för folkhälsan också om detta blir en folkrörelse!

Jag har massa tankar / teorier / åsikter om detta!
Låt oss analysera denna lösning på ett för många stort problem!

Vill du sänka dina matkostnader med 20%?
Är du beredd att fasta 36 timmar i veckan för att göra det?
Själv kör jag med periodiskfasta (äter under ett 8 timmars fönster) sedan tre år, tänker även minska portionerna med 10-15% eftersom vi i väst äter för mycket.
Citera
2022-09-25, 11:35
Medlem
Är nyfiken på siffran 20%. Hur kom TS fram till att man sparar det på att fasta 36 timmar en gång i veckan? Sedan finns det eventuellt fler sätt att minska på matkostnaderna men ändå kunna äta varje dag. Det beror lite på hur ens situation ser ut.

Jag vet heller inte om alla bör/kan fasta i 36 timmar, och regelbundet (tex en gång i veckan). Det gäller exempelvis barn (gäller barnfamiljer), gravida kvinnor, och folk med vissa sjukdomar/hälsoproblem och eventuellt mediciner som kan påverkas av fasta.
Citera
2022-09-25, 11:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Hej!
Ni som besväras av skenande matpriser kan lätt kapa era matkostnader rakt av genom att helt enkelt fasta 36 timmar i veckan och därmed äta 20% mindre livsmedel än annars.

Hela nätet svämmas över av artiklar som beskriver de långtgående hälsofördelarna med att fasta till exempel 36 timmar i veckan.

Om man dessutom beaktar att en försvarlig del av sveriges vuxna befolkning är mer eller mindre överviktig så kan detta bli en framgång för folkhälsan också om detta blir en folkrörelse!

Det gör jag redan, jag äter inte när jag sover - utan sparar det tills jag är vaken.
Jag trodde var det normala -- inga nattmål för vuxna och därmed minst 36 timmars fasta i veckan.
Citera
2022-09-25, 12:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Är nyfiken på siffran 20%. Hur kom TS fram till att man sparar det på att fasta 36 timmar en gång i veckan? Sedan finns det eventuellt fler sätt att minska på matkostnaderna men ändå kunna äta varje dag. Det beror lite på hur ens situation ser ut.

Jag vet heller inte om alla bör/kan fasta i 36 timmar, och regelbundet (tex en gång i veckan). Det gäller exempelvis barn (gäller barnfamiljer), gravida kvinnor, och folk med vissa sjukdomar/hälsoproblem och eventuellt mediciner som kan påverkas av fasta.

36 timmar är cirka 20% av en vecka.
Citera
2022-09-25, 13:22
Medlem
Citat:
36 timmar är cirka 20% av en vecka.

Det förutsätter väl att matbudgeten per dag är ungefär densamma? När det kan variera mer i vanliga fall. Tex att man gör billiga storkok och matlådor, som man äter på vardagarna. För att sedan lyxa till det med lite festligare mat på helgen.
Citera
2022-09-25, 13:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Det förutsätter väl att matbudgeten per dag är ungefär densamma? När det kan variera mer i vanliga fall. Tex att man gör billiga storkok och matlådor, som man äter på vardagarna. För att sedan lyxa till det med lite festligare mat på helgen.

Ja det förutsätter lite hjärna och engagemang något som det kan råda brist på hos folk som har ont om pengar till mat.

Men mitt förslag är en hjälp om man vill kapa sina matkostnader med 20%

Man kan även fasta 36 timmar i veckan och öka sina matkostnader istället med 20%.

Det blir vad man gör det till.
Citera
2022-09-25, 13:29
Bannlyst
Menar TS verkligen 36 timmar på en hel vecka? Det ger ingen mening.

Fasta gör mig så jävla hungrig att jag köper junkfood och annat skit.

Sover man 8 timmar i dygnet blir det 56 timmar fasta på en vecka.
Citera
2022-09-25, 13:33
Medlem
Citat:
Hej!

Måste man fasta för att sänka sitt matintag är man uppenbarligen jävligt ointelligent.
Citera
2022-09-25, 14:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparlycka1863
Måste man fasta för att sänka sitt matintag är man uppenbarligen jävligt ointelligent.

Det är gott om överviktiga fattiglappar ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in