2022-09-22, 11:57
Medlem
motionsides avatar
Hej!

Det är så att det trasslat till sig med min far som jag har ett ganska stort privatlån till efter mina år som studerande och ett bilköp (ca 150.000.). Jag har nu valt att säga upp kontakten helt och för att han inte ska ha några hållhakar på mig vill jag även bli skuldfri för min egen sinnesfrid.

Nu till min fråga: min bil är ganska ny och den vill jag gärna ha kvar. Skulle jag sälja den idag skulle jag Max få 100.000 privat och 90.000 hos bilhandlare vilket gör att jag har ett stort lån kvar och jag blir utan bil.

En tanke jag hade var att låna pengar av min bank, att utöka mitt privatlån med 150.000 för att kunna behålla min bil och flytta över min privata skuld till banken.

Jag har fått det beviljat men banken vill nu veta vilken bil jag tänkt köpa. Är det lagligt att säga att jag ska köpa en bil och sedan inte köpa den när jag fått pengarna? Är det något banken är skyldig att följa upp tex ringa bilhandlare eller gå in och kolla mina transaktioner eller begära vilka ägarpapper jag står på?

Min tanke är annars att jag gör en överföring till min pappa och om banken frågar så säger jag att han hjälpte mig med bilköp.

Vill bara inte göra något straffbart innan jag skriver på något. Om det inte går får jag bita i det sura äpplet och fortsätta amortera månadsvis till min far med förhoppningen att han inte använder det som en anledning att komma åt mig.
Citera
2022-09-22, 12:01
Medlem
Säg som det är till banken..150000kr är rätt lite pengar nuförtiden.nog inga som helst problem att få ett lån.
Citera
2022-09-22, 12:03
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Säg som det är till banken..150000kr är rätt lite pengar nuförtiden.nog inga som helst problem att få ett lån.

Tror du de skulle gå med på det? Vad jag har förstått det som så vill de försäkra sig att pengarna låses upp i något som går att sälja om det skulle krisa? Jag har ju visserligen en bil som täcker 2/3 av lånet. Eller det kanske bara är jag som är lite paranoid?
Citera
2022-09-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motionside
Tror du de skulle gå med på det? Vad jag har förstått det som så vill de försäkra sig att pengarna låses upp i något som går att sälja om det skulle krisa? Jag har ju visserligen en bil som täcker 2/3 av lånet. Eller det kanske bara är jag som är lite paranoid?
Tror du tänker fel nu...banken vill låna ut pengar...vad du gör med dom är nog ointresant för dom...visa en stabil inkomst bara så löser det sig..trots allt är det lite pengar idag.
Citera
2022-09-22, 12:14
Medlem
Dom frågar för att dom måste (penningtvättslagen).
Jag skulle köpa en bil "kontant" av en gubbe. Bilen kostade runt 150.000:-

Jag ringde banken för att få utökad gräns på min swish.
Banken visste var pengarna kom ifrån.
Pengarna var mina och vita som snö.
Ändå vägrade dom höja gränsen på swish om jag inte berättade vilken bil jag skulle köpa. Dom ville ha modell och registreringsnummer.

När affären var genomförd gjordes inga kontroller whatsoever.

Så rent krasst hade man ju kunnat ange vilken jävla bil som helst och sen köpt vad man ville istället.
Citera
2022-09-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motionside
Vi får ignorera trollet helt enkelt..

Så det som hittills verkar stämma är att banken inte kan kräva att jag ska utföra ett visst köp efter jag fått pengarna och jag får göra vad jag vill med pengarna? Jag gör inget olagligt genom att betala en privatskuld genom bankens lånade pengar som jag fått beviljade för ett bilköp för 150.000?
Pratar du om ett billån så måste du köpa en bil för pengarna, är det ett blanco-lån finns ju ingen säkerhet och du kan köpa vad som helst.
Citera
2022-09-22, 13:42
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Pratar du om ett billån så måste du köpa en bil för pengarna, är det ett blanco-lån finns ju ingen säkerhet och du kan köpa vad som helst.

Det står på banken som privatlån och inte knutet till ett billån. Jag utökar mitt lån som jag tidigare hade från 600kr kvar till 150.000 och handläggaren nämnde att det är ett blanco så jag tolkar det som att det är helt grönt vad jag sen väljer att göra med pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in