Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-01, 20:58
  #3733
Medlem
snillet_1s avatar
Om det går så bra som man tror att det ska göra i Juventus så undrar jag om man inte måste börja betrakta hans karriär som "större" än Messis. Supersuccé i tre olika länder och EM-guld med Portugal. Får ju tillfälle att utöka sina ligatitlar nu också med Juventus. Blev endast två i Real Madrid vilket är rätt sjukt. Men Barca är/var ju en jävla maskin i ligaspelet.

CL-titlar med Man Utd, Real Madrid och Juventus skulle också väga tungt. Är väl typ bara Seedorf som vunnit med tre olika lag.
Citera
2018-08-01, 21:22
  #3734
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Om det går så bra som man tror att det ska göra i Juventus så undrar jag om man inte måste börja betrakta hans karriär som "större" än Messis. Supersuccé i tre olika länder och EM-guld med Portugal. Får ju tillfälle att utöka sina ligatitlar nu också med Juventus. Blev endast två i Real Madrid vilket är rätt sjukt. Men Barca är/var ju en jävla maskin i ligaspelet.

CL-titlar med Man Utd, Real Madrid och Juventus skulle också väga tungt. Är väl typ bara Seedorf som vunnit med tre olika lag.
Messi kommer alltid vara den bättre fotbollsspelaren i mina ögon, oavsett vad som händer i juve, men jag har också tänkt tanken på just om inte ronaldo haft den "större" karriären. Kanske redan innan flytten till juve. Han har "bevisat sig" i både PL och La liga. Vunnit CL med både united och real. Lägg därtill 3 i rad med real där han konstant varit skyttekung. Vunnit em med sitt landslag. Vinner han CL med juve, sin fjärde i rad, CL med tre olika lag och presterar i en tredje stor liga ja då råder det nog inga tvivel om vem som haft den större karriären. Tror också det är därför han går till juve. Han vill vara bäst. Och når han liknande framgångar med juve som han gjort med real, ja då kan ingen säga emot. Man får ändå beundra hans driv, även om jag har svårt för hans ego ibland. Han hade lätt kunnat "slappa" några år i bekvämligheten i real, alternativt casha in i qatar eller usa.
Citera
2018-08-18, 22:05
  #3735
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Om man vänder på det lite efter en match. Och nej jag drar inga tidiga slutsatser. Men säg att ronaldo floppar. 3 år i juventus där målsnittet är väldigt lågt. Ok vinner ligan på beställning juve. Men ronaldo lyckas inte vara lika framstående för juve som han var i real. Förändras synen på ronaldo som fotbollsspelare då? Jämfört med messi och dem andra stora fotbollsspelarna? Eller ska man bara förklara bort det med att han kommit till åren och är på nedgång naturligt?

Ska bli intressant och följa. Jag tror han gör succe men man funderar ändå lite. Min känsla är att juventus är mer defensiva, organiserade, gör inte lika mycket mål och skapar inte lika mycket chanser som real eller andra topplag. Och ronaldo är ju inte inblandad i spelet speciellt mycket utan är en renodlad målskytt som är beroende av att få chanser skapad åt sig. Sen kommer nog bevakningen i serie a vara tuffare. Med tanke på all uppståndelse kommer lagen vara stenhårda i sin bevakning. I spanien tror jag man blev slappare ju fler år det gick där man på något sett bara accepterade att ronaldo är ostoppbar och inte orkade fokusera på honom längre, utan släpp honom och påverka det vi kan påverka.
Citera
2018-08-18, 22:42
  #3736
Medlem
Känns som en "win win situation" för real. En bra ersättning för en spelare som inte finns i deras framtid, och ett gott kapital för att bygga vidare.
Citera
2018-08-19, 08:04
  #3737
Medlem
Trillskes avatar
Ronaldo har haft många tveksamheter även förut. Det är bara de senaste par åren han gått in och påverkat stora matcher (som 3-3 målet i EM), och nu har alla plötsligt glömt hur han förr i tiden öste in mål i avgjorda matcher bara för att sedan domineras totalt i classicos, em/vm, CL-slutspel - eller bara laget helt enkelt låg under.

Mao om han failar i Juve kommer folk efter ett tag ändå bara minnas de stora åren. Jag tycker det är helt rätt, och riktigt kul.
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Messi kommer alltid vara den bättre fotbollsspelaren i mina ögon, oavsett vad som händer i juve, men jag har också tänkt tanken på just om inte ronaldo haft den "större" karriären. Kanske redan innan flytten till juve. Han har "bevisat sig" i både PL och La liga. Vunnit CL med både united och real. Lägg därtill 3 i rad med real där han konstant varit skyttekung. Vunnit em med sitt landslag. Vinner han CL med juve, sin fjärde i rad, CL med tre olika lag och presterar i en tredje stor liga ja då råder det nog inga tvivel om vem som haft den större karriären. Tror också det är därför han går till juve. Han vill vara bäst. Och når han liknande framgångar med juve som han gjort med real, ja då kan ingen säga emot. Man får ändå beundra hans driv, även om jag har svårt för hans ego ibland. Han hade lätt kunnat "slappa" några år i bekvämligheten i real, alternativt casha in i qatar eller usa.
Håller helt med.
Citera
2018-08-19, 16:38
  #3738
Medlem
GenesisPs avatar
Målen för Juve lär komma. Han var på hugget och borde gjort minst ett mål i gårdagens match, som verkligen var en match med två ansikten. Hans spelstil är mångsidig så sett att han passar in i de flesta lag och kommer in direkt i karaktären som varje liga har. CR är universell på det sättet.

Jag tror t ex Messi hade haft svårare i Italien än vad CR potentiellt kan få det.
Citera
2018-08-19, 18:39
  #3739
Medlem
sunsidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Målen för Juve lär komma. Han var på hugget och borde gjort minst ett mål i gårdagens match, som verkligen var en match med två ansikten. Hans spelstil är mångsidig så sett att han passar in i de flesta lag och kommer in direkt i karaktären som varje liga har. CR är universell på det sättet.

Jag tror t ex Messi hade haft svårare i Italien än vad CR potentiellt kan få det.
Till skillnad från lagen i La liga så kan lagen i Serie A försvara, vare sig de är bottenlaget, mittenlaget eller topplaget. Han kommer inte göra alldeles för mycket mål som han och Messi kunde göra i La liga. Samt så kommer inte hela jävla laget underkasta sig Ronaldo och spela för honom, som det var i Real Madrid. Han var verkligen större än klubben där. Med allt rätt. Juventus är mer ett lag än Real nånsin kommer bli. Det gäller att utnyttja Ronaldo rätt för att få ut max då funkar de inte att spela han som ensam anfallare. Allegri måste ta reda på hur han ska göra för att få ut all potential Ronaldo besitter.
__________________
Senast redigerad av sunsidan 2018-08-19 kl. 18:41.
Citera
2018-08-19, 18:58
  #3740
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunsidan
Till skillnad från lagen i La liga så kan lagen i Serie A försvara, vare sig de är bottenlaget, mittenlaget eller topplaget.
Statistiken ger dig inte rätt. 15/16 är man något bättre men i övrigt ingen egentlig skillnad.

Insläppta mål i de olika ligorna:
La Liga 17/18: La Coruña 76, Las Palmas 74, Málaga/Real Betis 61 (13 lag släppte in 50 mål eller fler)
Serie A 17/18: Benevento 84, Hellas Verona 78, Crotone 66 (10 lag släppte in 50 mål eller fler)
---
La Liga 16/17: Osasuna 94, Granada 82, Las Palmas 74 (13 lag släppte in 50 mål eller fler)
Serie A 16/17: Pescara 81, Palermo 77, Cagliari 76 (14 lag släppte in 50 mål eller fler)
---
La Liga 15/16: Espanyol 74, Rayo Vallecano 73, Levante 70 (12 lag släppte in 50 mål eller fler)
Serie A 15/16: Frosinone 76, Palermo 65, Hellas Verona 63 (8 lag släppte in 50 mål eller fler)
---
La Liga 14/15: Córdoba/Rayo Vallecano 68, Levante 67 (11 lag släppte in 50 mål eller fler)
Serie A 14/15: Parma 75, Cesena 73, Cagliari 68 (11 lag släppte in 50 mål eller fler)
---
La Liga 13/14: Rayo Vallecano 80, Real Betis 78, Almería 71 (13 lag släppte in 50 mål eller fler)
Serie A 13/14: Livorno 77, Sassuolo 72, Hellas Verona 68 (12 lag släppte in 50 mål eller fler)

Inte heller någon direkt skillnad vad gäller få insläppta mål:
Lag med 40 eller färre insläppta mål:
17/18: La Liga 4, Serie A 5
16/17: La Liga 3, Serie A 3
15/16: La Liga 5, Serie A 4
14/15: La Liga 5, Serie A 3
13/14: La Liga 4, Serie A 4
__________________
Senast redigerad av Samizdat 2018-08-19 kl. 19:02.
Citera
2018-08-19, 19:01
  #3741
Medlem
sunsidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Statistiken ger dig inte rätt. 15/16 är man något bättre men i övrigt ingen egentlig skillnad.

Insläppta mål i de olika ligorna:
La Liga 17/18: La Coruña 76, Las Palmas 74, Málaga/Real Betis 61 (13 lag släppte in 50 mål eller fler)
Serie A 17/18: Benevento 84, Hellas Verona 78, Crotone 66 (10 lag släppte in 50 mål eller fler)
---
La Liga 16/17: Osasuna 94, Granada 82, Las Palmas 74 (13 lag släppte in 50 mål eller fler)
Serie A 16/17: Pescara 81, Palermo 77, Cagliari 76 (14 lag släppte in 50 mål eller fler)
---
La Liga 15/16: Espanyol 74, Rayo Vallecano 73, Levante 70 (12 lag släppte in 50 mål eller fler)
Serie A 15/16: Frosinone 76, Palermo 65, Hellas Verona 63 (8 lag släppte in 50 mål eller fler)
---
La Liga 14/15: Córdoba/Rayo Vallecano 68, Levante 67 (11 lag släppte in 50 mål eller fler)
Serie A 14/15: Parma 75, Cesena 73, Cagliari 68 (11 lag släppte in 50 mål eller fler)
---
La Liga 13/14: Rayo Vallecano 80, Real Betis 78, Almería 71 (13 lag släppte in 50 mål eller fler)
Serie A 13/14: Livorno 77, Sassuolo 72, Hellas Verona 68 (12 lag släppte in 50 mål eller fler)

Kvittar vad statistiken säger. Ronaldo och Messi gjorde 40-50 mål vardera ett tag. Det kommer inte hända i Serie A. Där med basta (pasta)

Juventus är mer av ett kollektivt ett lag. I Real arbeta alla för att Ronaldo skulle göra mål. I Serie A släpptes han ut på grönbetet som ENSAM anfallare. Det funkar inte.
Citera
2018-08-19, 19:03
  #3742
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunsidan
Kvittar vad statistiken säger. Ronaldo och Messi gjorde 40-50 mål vardera ett tag.
För att Ronaldo och Messi (samt Real Madrid och Barcelona) är/var så extremt överlägsna, inte för att La Ligas defensiv är/var sämre än den italienska ligans.
Citera
2018-08-19, 19:05
  #3743
Medlem
sunsidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
För att Ronaldo och Messi (samt Real Madrid och Barcelona) är/var så extremt överlägsna, inte för att La Ligas defensiv är/var sämre än den italienska ligans.
Juventus är lika överlägsna och han kommer inte göra 40 mål där.
Citera
2018-08-19, 19:12
  #3744
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sunsidan
Juventus är lika överlägsna och han kommer inte göra 40 mål där.


Det är ju 2 helt olika stilar som spelas. Mycket mer defensiv i Italien.

Men runt 30 mål borde han kunna hamna på. Snart kommer han komma igång. Och juventus kommer fortsätta vara överlägsna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback