2022-09-21, 12:25
Medlem
För några veckor sedan köpte jag doftpinnar med vätska från Rusta (Jasmin, luktar asgott) och delade upp vätskan och pinnarna i två flaskor.
Flaska 1 är flaskan som kom med i köpet och flaska 2 är en annan sorts flaska som också köpts på Rusta.
Jag satte tre doftpinnar i varje flaska och hällde över hälften av vätskan till flaska 2.

Nu är vätskan slut i flaska 1 men det finns väldigt mycket kvar i flaska 2.
Vad kan det bero på? Hur kan jag förhindra detta uppenbara slöseri som flaska 1 har sysslat med?
Jag har bild på flaskorna men jag vet inte hur man lägger till en bild i inlägget.
Citera
2022-09-21, 12:31
Medlem
Hade du exakt samma mängd vätska båda flaskorna. Kan ju vara svårt att se om flaskorna är olika. Men jag skulle gissa att det beror på hur mycket luften rör sig kring flaskorna.
Citera
2022-09-21, 12:43
Medlem
GalFisks avatar
Förutom luftströmmar kan även temperatur påverka avdunstning mycket. Står den tomma mer i solsken eller närmare ett element?
Citera
2022-09-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Hade du exakt samma mängd vätska båda flaskorna. Kan ju vara svårt att se om flaskorna är olika. Men jag skulle gissa att det beror på hur mycket luften rör sig kring flaskorna.

Jag utgick från flaska 1 och hällde över i flaska 2 tills det var hälften kvar i flaska 1. Det är enormt stor skillnad nu, flaska 1 är helt tom medans flaska 2 har omkring en deciliter kvar!
Flaska 1 har stått i badrummet, på ett lågt bord. Längst upp i taket ovanför sitter ventilationen. Dörren till badrummet är oftast tillstängd.
Flaska 2 har stått i vardagsrummet, nära balkongdörren som har varit öppen ut mot den inglasade balkongen (som för det mesta har öppet fönster).
Citera
2022-09-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Förutom luftströmmar kan även temperatur påverka avdunstning mycket. Står den tomma mer i solsken eller närmare ett element?

Nej, den står visserligen bredvid ett element men det har varit avstängt. Den fulla flaskan, däremot, har fått solljus på sig även om det inte har varit mycket och temperaturmässigt har det förmodligen varit ganska likt sedan det blev svalt, men flaska 2 hade det betydligt varmare första veckan (se svaret jag skrev nyss till annan person).
Citera
2022-09-21, 15:53
Medlem
Narutoshippchops avatar
Hur mycket vätska en träpinne suger upp kan nog variera en hel del.
Citera
2022-09-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Hur mycket vätska en träpinne suger upp kan nog variera en hel del.

Men borde det variera så pass mycket mellan doftpinnar (vet inte om de är av trä eller hårt pressad pappersmassa) som känns och ser likadana ut, samt kommer i samma förpackning?

Flaska 2 är buteljbrun och något högre än flaska 1, som är klar. Kan det ha något med det hela att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in