2022-09-21, 09:11
Medlem
mariamusdotters avatar
Jag trollade soctanterna på Malmö Kommun med denna fråga :

https://soctanter.malmo.se/fraga/9084

Citat:
Hej
Jag är en skötsam far som bor ensam med min 15-åriga dotter. Min dotter blev orosanmäld för att hon inte tog upp hundskiten. Det lades ner direkt.
Sen blev hon orosanmäld för att hon utan min vetskap rände ute om nätterna. Vi blev kallade till möte och allt var frid och fröjd efter det.
Sen snattade hon, och hon togs för fylla. Vi hade möte om det också och allt var frid och fröjd återigen. Jag daskade i glädjde soctjejen på rumpan och blev anmäld för det och fick ett föreläggande.

Sen skaffade jag en 18-årig flickvän från Thailand som jag tänkte kunde bli lite av en styvmor för min dotter. Men då gick min dotter själv till soc och bad om hjälp att flytta hemifrån!
Jag blev upprörd och traskade ner till soc med min flickvän. Soc menar att det kan vara "olämpligt" att jag försöker få min flickvän att bli styvmor. Men är man 18 så räknas man ju som vuxen. Eller hur?
Så kan soc verkligen på goda grunder hävda att min 18-åriga flickvän är olämplig som mor??

Svaret :

Citat:
Hej.

Du undrar om socialtjänsten utifrån ovanstående omständigheter kan ha goda grunder att påtala att din 18-åriga flickvän är olämplig som styvmamma till din 15-åriga dotter.

Även om man är myndig i den juridiska meningen kan det vara svårt för en 18-åring att inta rollen som styvförälder, både utifrån egen mognad och även den ansvarsbörda som det innebär att bli styvmamma till en tonåring.

Det kan också innebära svårigheter för din dotter att förhålla sig utifrån den nästan obefintliga åldersskillnaden mellan din flickvän och din dotter.

Vänliga hälsningar

Soctanterna

Vad anser ni om detta fiktiva fall? Visst har inte soc ett skit att göra med att mitt trolls vuxna flickvän ska bli styvmamma.
Är man 18 år så är man vuxen. Eller?

ps : Jag är tydligen inte ensam om att trolla soc : https://soctanter.malmo.se/fraga/9074
Senast redigerad av mariamusdotter 2022-09-21 kl. 09:18.
2022-09-21, 09:17
Medlem
psykoshippiens avatar
Utifrån din definition så är ju 16åringen också snart vuxen

I övrigt nej, jag skulle inte se en 18åring som vuxen. Och soc. har atr göra med det då du frågade. Deras bedömning verkar rätt och riktig, förvånad.
2022-09-21, 09:24
Medlem
Fummys avatar
Man är inte vuxen som 18 åring bara myndig, finns massa grejer man inte får göra i den åldern och dessutom blir särbehandlad.
2022-09-21, 09:25
Medlem
mariamusdotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Man är inte vuxen som 18 åring bara myndig, finns massa grejer man inte får göra i den åldern och dessutom blir särbehandlad.

Hm, man får inte handla på systemet? Säg nåt mer?
2022-09-21, 09:26
Medlem
I ditt fiktiva fall var styvmamman 3 år när din dotter födits.

Det är inte lämpligt... Kanske mer lämpligt som låtsas syskon men inte som mamma roll.
2022-09-21, 09:30
Medlem
mariamusdotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggargott
I ditt fiktiva fall var styvmamman 3 år när din dotter födits.

Det är inte lämpligt... Kanske mer lämpligt som låtsas syskon men inte som mamma roll.

Men dom kände ju inte varandra som små.

Styvmamman importerades nyligen från Thailand. Hemma i djungelbyn tog hon hand om sina 8 småsyskon. Hon är ytterst lämplig som styvmamma.
2022-09-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mariamusdotter
Men dom kände ju inte varandra som små.

Styvmamman importerades nyligen från Thailand. Hemma i djungelbyn tog hon hand om sina 8 småsyskon. Hon är ytterst lämplig som styvmamma.
Tror din dotter som är uppväxt i Sverige, som gått i skolan och kan både svenska och engelska skulle lämpa sig bättre än en Thai-kvinna som växt upp i djungeln utan utbildning.
2022-09-21, 09:37
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mariamusdotter
Hm, man får inte handla på systemet? Säg nåt mer?

Det handlar väl inte enbart om vad man inte får utan hur man blir behandlad i övrigt gällande ansvar och sånt.
Straff blir ju mildare, sen får man massa extrahjälp som ungdom när det kommer till rabatter och saker kan vara gratis som tandvård.
Jag har för mig att det finns jobb med åldersgräns om de anses som riskfyllda.
2022-09-21, 09:41
Medlem
Etta.Places avatar
Verkar väl inte direkt vara första problemet i den familjen. Pappan läses ju här som oansvarig, korkad och sexistiskt gubbäckel. Så nej kanske inte bästa miljön för en tonårstjej, är väl inte thaiflickvännen som är största problemet.
2022-09-21, 11:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tror din dotter som är uppväxt i Sverige, som gått i skolan och kan både svenska och engelska skulle lämpa sig bättre än en Thai-kvinna som växt upp i djungeln utan utbildning.
Varför skulle alla Thai-kvinnor växa upp i djungeln? Du vet kanske att det finns städer även där och säkert sådana som utbildar sig också?
2022-09-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför skulle alla Thai-kvinnor växa upp i djungeln? Du vet kanske att det finns städer även där och säkert sådana som utbildar sig också?
Om du läser vad TS skrev så skrev han att heans fiktiva kvinna gjorde det.
2022-09-21, 11:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om du läser vad TS skrev så skrev han att heans fiktiva kvinna gjorde det.
Om du själv läser TS så ser du att TS inte skriver något om att hans fiktiva kvinna skulle vara uppväxt i djungeln utan skolgång.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in