2025-01-28, 00:42
Medlem
Ryssland har tagit kontroll över Dvorichna i Charkiv oblast.

https://divgen.ru/
https://www.google.com/maps/d/viewer...194723434&z=14
Citera
2025-03-12, 00:39
Moderator
Schlesiens avatar
Ryssarna har återtagit norra delen av Kurskfickan, t o m stationssamhällesdelen av Sudzha.

På två dygn har Kurskfickan minskat 327 km² --> 289 km² --> 197 km² enligt Deepstate.

Kurskfickan är nu en sjättedel av när den var som störst.
Citera
2025-05-19, 21:48
Medlem
Någon som har läst vad gemene kart/militärbloggare säger om ryssarnas framfart i området kring Pokrovsk? Går det framåt för ryssen eller håller Ukraina stånd?
Ukraina bör ha grävt ner sig rejält kring staden om "hemläxan" gjorts väl och bör väl då kunna hålla stånd i ett bra tag. Under förutsättning att de har tillräckligt med soldater dvs.
Citera
2025-05-20, 18:07
Medlem
Lyssnade på nedan häromdagen och undrar hur mycket det stämmer. Och om en kan se objektiva förändringar av vad som sker på slagfältet och dessa "kartförändringar".

Russia advances. Media ignores military reality
The Duran: Episode 2231

https://m.youtube.com/watch?v=Hz-x1X...cJCdgAo7VqN5tD
Citera
2025-05-20, 23:50
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Någon som har läst vad gemene kart/militärbloggare säger om ryssarnas framfart i området kring Pokrovsk? Går det framåt för ryssen eller håller Ukraina stånd?
Ukraina bör ha grävt ner sig rejält kring staden om "hemläxan" gjorts väl och bör väl då kunna hålla stånd i ett bra tag. Under förutsättning att de har tillräckligt med soldater dvs.

Ser onekligen ut som att det händer saker mellan Pokrovsk och Kostiantynivka. Dels öppnar de för att kunna nå Novoekonomichne, men även fortsätta sin "flankning" av Pokrovsk norrut. Dessutom, om de lyckas fortsätta avancera österut kommer det sätta enorm press på Kostiantynivka. Än så länge ser ukrainarna inte ut att ha fått stopp på denna läcka. Ställningarna nedanför Pokrovsk verkar hålla rätt bra, det farliga är som sagt att ryssarna slagit sig igenom i Malynivka-Nova poltavka området.

I ett läge där de börjar nå Rusyn Yar d.v.s. direkt väst om Kostiantynivka kommer de kunna nå logistiken mellan staden och Druzhkivka med drönare. Det tror jag snabbt skulle bli väldigt blodigt om dessa "förbindelser" kan nås både västerifrån och österifrån (med drönare).

Även Velyka Novosilka är högintressant. Om ryssarna kan avancera rejält i det området kan jag se framför mig att de avancerar västerut mot Huliaipole.
Senast redigerad av Shuravi 2025-05-20 kl. 23:52.
Citera
2025-05-21, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuravi
Ser onekligen ut som att det händer saker mellan Pokrovsk och Kostiantynivka. Dels öppnar de för att kunna nå Novoekonomichne, men även fortsätta sin "flankning" av Pokrovsk norrut. Dessutom, om de lyckas fortsätta avancera österut kommer det sätta enorm press på Kostiantynivka. Än så länge ser ukrainarna inte ut att ha fått stopp på denna läcka. Ställningarna nedanför Pokrovsk verkar hålla rätt bra, det farliga är som sagt att ryssarna slagit sig igenom i Malynivka-Nova poltavka området.

I ett läge där de börjar nå Rusyn Yar d.v.s. direkt väst om Kostiantynivka kommer de kunna nå logistiken mellan staden och Druzhkivka med drönare. Det tror jag snabbt skulle bli väldigt blodigt om dessa "förbindelser" kan nås både västerifrån och österifrån (med drönare).

Även Velyka Novosilka är högintressant. Om ryssarna kan avancera rejält i det området kan jag se framför mig att de avancerar västerut mot Huliaipole.
Tack, för denna summering.
Logistiken är som historiskt känt otroligt viktigt och som du säger. Lyckas ryssen "ta kontroll" över Ukrainas försörjningtillförsel så är det exponentiellt mycket svårare att kriga.
Får se hur mycket ryssen tar av Ukraina innan en vapenvila förhandlas fram
Citera
2025-05-21, 10:35
Medlem
Jag tycker att youtube-kanalen Weeb Union är en av de bättre, om man vill följa krigets utveckling. Han ger detaljerade uppdateringar varje dag, utan att spekulera alltför mycket.

https://www.youtube.com/@WeebUnionWU/videos

Faktum är att de flesta "mappers" numera stämmer ganska bra överens med varandra. Det kan vara lite tidsförskjutning beroende på vilka källor de använder sig av. Även liveuamap, som mainstream media ofta refererar till, stämmer nästan alltid med det som oberoende youtubers rapporterar.

De senaste veckorna verkar ryssarna ha ökat takten på sitt avancemang, framförallt öster om Pokrovsk, men även till väster. Jag antar att det beror på att markerna har blivit torrare igen efter vintern så att det nu går att ta sig fram bättre i terrängen.
Citera
2025-05-21, 11:31
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag tycker att youtube-kanalen Weeb Union är en av de bättre, om man vill följa krigets utveckling. Han ger detaljerade uppdateringar varje dag, utan att spekulera alltför mycket.

https://www.youtube.com/@WeebUnionWU/videos

Faktum är att de flesta "mappers" numera stämmer ganska bra överens med varandra. Det kan vara lite tidsförskjutning beroende på vilka källor de använder sig av. Även liveuamap, som mainstream media ofta refererar till, stämmer nästan alltid med det som oberoende youtubers rapporterar.

De senaste veckorna verkar ryssarna ha ökat takten på sitt avancemang, framförallt öster om Pokrovsk, men även till väster. Jag antar att det beror på att markerna har blivit torrare igen efter vintern så att det nu går att ta sig fram bättre i terrängen.
Jag använder Deepstatemaps för kartor, långsammare och konservativare än Ryska dito men pålitliga. Ibland kollar jag på ryska kartor också, t.ex. Iron Dispatch - och se vad Deepstatemaps kommer visa men inte alltid.

Framförallt har de omgrupperat sig. Dels p.g.a. återtagandet av kursk, och för att offensiven kring Pokrovsk stannade av. Deepstatemaps har statistik på antalet "attacker" som utförs varje dag. Denna är i och för sig ca en månad gammal, men det syns att ryssarna ökar takten: https://novynarnia.com/wp-content/up...skyh-vijsk.jpg
Senast redigerad av Shuravi 2025-05-21 kl. 11:33.
Citera
2025-05-25, 09:41
Medlem
Är min bild av läget idag felaktig?

Min uppfattning är att Ryssland går framåt sakta men relativt stabilt. Ukrainas motstånd är hårt men räcker inte för att stoppa Ryssland.

Är detta en förenkling eller stämmer det någorlunda? Vill såklart ha objektiva svar och inte typ "nää Ukraina kommer krossa ryssen" bla bla.

Ofta skriver media här att Ryssland är så dåliga och förlorar m.m, men jag ser inte det när jag kollar kartor eller uppdateringar?
Citera
2025-05-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo

Min uppfattning är att Ryssland går framåt sakta men relativt stabilt. Ukrainas motstånd är hårt men räcker inte för att stoppa Ryssland.

Är detta en förenkling eller stämmer det någorlunda? Vill såklart ha objektiva svar och inte typ "nää Ukraina kommer krossa ryssen" bla bla.

Ofta skriver media här att Ryssland är så dåliga och förlorar m.m, men jag ser inte det när jag kollar kartor eller uppdateringar?
Ukraina har suttit i försvar sen sin såkallade motoffensiv sommaren 2023 som va ett rent fjasko. Natos standard håller inte när ryssarna knäpper en major eller löjtnant som har 20 års utbildning faller den delen av fronten. Ryssen går fram i samma takt som dom har senaste 1.5året. Nöter ner försvaret och avancerar endast när dom slutar skicka mer kött till linjerna är ett extremt blodigt krig som kommer sänka hela regimen och eventuellt landet. Informationen finns och söka på flera ryska källor hade inte länge litat på kiev regimen då dom mörkar siffror och räknar dubbelt om inte 10x i många fall. Linjen är rätt statisk i många fall och söker du vett du varför, annars lyssnar du på kiev töntarna och tror dom sänker 1k ryssar per dag då är det hopplöst.
Citera
2025-05-25, 21:48
Medlem
RobbanUCs avatar
Dima på Military summary presenterar utvecklingen på kartan och det framgår helt klart vad som händer.

Citat:
Defense on the Kleban-Byk Front Collapses💢🔥 MS For 2025.05.25
https://www.youtube.com/watch?v=XXZwo71pu7A
Citera
2025-05-28, 00:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo

Du har rätt så klart, det är inte svårt att se om man studerar de karttjänster som finns.

Dock går det väldigt långsamt. Det räcker inte för att stoppa ryssen i sig självt, men kanske händer nåt stort oväntat som vänder Zelenskys krigslycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in