Citat:
Ursprungligen postat av
Charlatanery-end
Någon som har läst vad gemene kart/militärbloggare säger om ryssarnas framfart i området kring Pokrovsk? Går det framåt för ryssen eller håller Ukraina stånd?
Ukraina bör ha grävt ner sig rejält kring staden om "hemläxan" gjorts väl och bör väl då kunna hålla stånd i ett bra tag. Under förutsättning att de har tillräckligt med soldater dvs.
Ser onekligen ut som att det händer saker mellan Pokrovsk och Kostiantynivka. Dels öppnar de för att kunna nå Novoekonomichne, men även fortsätta sin "flankning" av Pokrovsk norrut. Dessutom, om de lyckas fortsätta avancera österut kommer det sätta enorm press på Kostiantynivka. Än så länge ser ukrainarna inte ut att ha fått stopp på denna läcka. Ställningarna nedanför Pokrovsk verkar hålla rätt bra, det farliga är som sagt att ryssarna slagit sig igenom i Malynivka-Nova poltavka området.
I ett läge där de börjar nå Rusyn Yar d.v.s. direkt väst om Kostiantynivka kommer de kunna nå logistiken mellan staden och Druzhkivka med drönare. Det tror jag snabbt skulle bli väldigt blodigt om dessa "förbindelser" kan nås både västerifrån och österifrån (med drönare).
Även Velyka Novosilka är högintressant.
Om ryssarna kan avancera rejält i det området kan jag se framför mig att de avancerar västerut mot Huliaipole.