2022-09-20, 21:31
Medlem
Köpa bröd har blivit så sjukt dyrt så funderar på att börja baka mer själv.

Vad har ni för recept på favoritbröd som ni brukar baka?
Citera
2022-09-20, 21:38
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Köpa bröd har blivit så sjukt dyrt så funderar på att börja baka mer själv.

Vad har ni för recept på favoritbröd som ni brukar baka?

Kavring
Citera
2022-09-20, 21:46
Medlem
Filmjölksbröd - Gott och enkelt att göra.

4dl rågsikt
1dl rågkross
3dl vetemjöl
0,5msk bakpulver
0,5msk bikarbonat
1dl mörk sirap
0,2dl olja
4dl filmjölk

Rör ihop allt och häll ner i en smord brödform och sedan 1.5-2h i ugnen på 135 grader. Testa gärna med en sticka i mitten av brödet för att kontrollera om det fortfarande är fuktigt.
Senast redigerad av Fisksson 2022-09-20 kl. 21:48.
Citera
2022-09-20, 21:53
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisksson

4dl rågsikt
1dl rågkross
3dl vetemjöl
0,5msk bakpulver
0,5msk bikarbonat
1dl mörk sirap
0,2dl olja
4dl filmjölk

Rör ihop allt och häll ner i en smord brödform och sedan 1.5-2h i ugnen på 135 grader. Testa gärna med en sticka i mitten av brödet för att kontrollera om det fortfarande är fuktigt.

Det här rekommenderar jag också! Svingott.
Citera
2022-09-20, 22:08
Medlem
BekraftadNegers avatar
Pinnbröd passar bra när många kommer börja elda parkettgolv för att slippa värma med el.

4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1 3/4 dl vatten

Blanda mjöl, salt och bakpulver.
Tillsätt vattnet, arbeta ihop degen.
Forma degen till fingertjocka längder, rulla runt tjockare grillpinnar.
Snurra över glöd. Brödet är klart när man kan dra det av pinnen.
Citera
2022-09-21, 13:29
Medlem
Vänliga rosenbröd är gott. Rätt okomplicerat

https://www.koket.se/rosenbrod
Citera
2022-09-21, 17:33
Medlem
elephantstones avatar
Filmjölkslimpa (stulet recept från MatGeek)

5 dl vetemjöl
2 dl havregryn
0.5 dl vetekross
1 dl linfrön
1 dl pumpakärnor
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
5 dl filmjölk
0.5 dl mörk sirap
0.5 dl kruskakli

Ställ in ugnen på under-/övervärme och 200 grader. Blanda samtliga torra ingredienser väl och häll därefter i filmjölk samt sirap. Rör om och låt vila i 5 minuter. Klä en brödform i bakplåtspapper och häll i smeten. Fördela smeten jämnt med hjälp av slickepott. Grädda i mitten av ugnen i 55-60 minuter. Vira in limpan i en kökshanduk och låt svalna i några timmar. Därefter kan limpan enkelt skivas.

Bakar en limpa i veckan och förutom att receptet är gott så behöver det sällan kompletteras med ingredienser.
Citera
2022-11-15, 10:59
Moderator
rotadents avatar
Citat:

4dl rågsikt
1dl rågkross
3dl vetemjöl
0,5msk bakpulver
0,5msk bikarbonat
1dl mörk sirap
0,2dl olja
4dl filmjölk

Jag gör ett snarlikt bröd där jag brukar använda yoghurt istället för filmjölk och dessutom har lingonsylt i det. Den typen av bröd är verkligen svårslaget. Gott, saftigt och väldigt enkelt att göra. Jag uppskattar framför allt att man slipper jäsning och knådning, det sparar massor av tid även om jag har maskin för knådningen.
Citera
2023-05-01, 20:47
Medlem
Isnatts avatar
Citat:

4dl rågsikt
1dl rågkross
3dl vetemjöl
0,5msk bakpulver
0,5msk bikarbonat
1dl mörk sirap
0,2dl olja
4dl filmjölk

Jag gjorde ungefär det receptet idag. Men du har inget salt i degen? Varför ska man baka på så låg temperatur?
Jag bakade i min vedugn där temperaturen 'blir som den blir' så mitt bröd blev klart på 50 minuter ungefär. Men det blev bra! Ett tips är att ta temperaturen på brödet för att se när det är klart. 96-97 grader är bra.
Jag bakar en del ur Jan Hedhs klassiker 'bröd' numer. Det blir bra, men är lite omständliga recept ibland.
Citera
2023-05-01, 21:19
Medlem
Sqeptisks avatar
Allt nygräddat bröd är gott.

Ju enklare desto bättre.

Egentligen bara att jäsa ihop mjöl, degvätska, fett och kryddor i lämplig konsistens och sedan grädda.

Inte kvantmekanik precis
Citera
2023-05-03, 16:53
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
https://www.kungsornen.se/recept/ciabatta-med-fyllig-smak-kalljast/

Det här ciabatta-receptet har hängt med i familjen i många år. Det är gott, det blir ganska många och de känns otroligt lyxiga att fylla med valfritt pålägg och grönsaker!
Jag drar ner på jästen och har i surdeg istället.

Ingredienser

8-10 st

¼ pkt (ca12,5 g) färsk jäst
3½ dl kallt vatten
1 tsk strösocker
1 tsk salt
200 g (3 dl) Kungsörnen Durumvete
250 g (4 dl) Kungsörnen Vetemjöl Special
1- 2 msk olivolja

Ciabatta med fyllig smak (kalljäst)

Här en smakrikare variant av ciabatta, kalljäst i kylen. Godast är att äta dessa nygräddade - till frukost, brunch, soppa eller en sallad. Passar också till utflykten fyllda med t ex sallad, skinka och tomat.
Så här tillagar du receptet (1, 40 tim + 10-12 tim jäsning):
1. Lös upp jästen i vattnet i en stor degskål. Tillsätt socker, salt och allt mjöl. Arbeta degen kraftigt, gärna med maskin 6-8 minuter eller för hand 12-15 minuter. Degen ska inte vara för fast.

2. Lyft degen från kanterna och låt olivolja rinna ner runt om och ner på skålens botten. Täck skålen med plastfolie och låt den stå i kylen 10-12 timmar.

3. Häll upp degen direkt på lätt mjölat bakbord. Dofta över lite mjöl. Platta och dra försiktigt ut degen till en rektangel ca 25x30 cm.

4. Dela degen mitt itu längs med och sen varje del i 3-4 delar. Lägg över bitarna på plåt med bakplåtspapper. (De får gärna vara lite ojämna, ciabatta betyder toffel på italienska.) Låt dem jäsa utan bakduk, ca 1 timme.

5. Värm ugnen till 225°C. Grädda bröden mitt i ugnen, 15-20 minuter.
Låt dem svalna på galler utan bakduk. Går bra att frysa.
Citera
2023-05-05, 14:28
Medlem
Gräddfilsbröd är en favorit...
Bara att hiva i allt i samma bunke. Häll sen smeten i brödform klädd med bakplåtspapper. In i ugnen på 175 grader i ca 70 minuter (har varmluftsugne så tiden kan variera något).
– 6 dl gräddfil
– 1 dl mörk sirap
– 5 dl grovt rågmjöl
– 2 dl solrosfrön eller pumpafrön
– 2 dl havregryn
– 1½ tsk bakpulver
– 1½ tsk bikarbonat
– 1 tsk salt
– 1 tsk brödkryddor
Citera
  • 1
  • 2