2022-09-19, 21:35
Medlem
Hade en discussion med sambon, hon är säker på att en eller några gånger absolut ej påverkar över huvudtaget. jag skulle säga att det knappast är bra för impregneringen att tvätta kläderna(förstår att man måste tvätta) men då får man impregnering kläderna efter
Citera
2022-09-19, 21:53
Medlem
Ja det försvinner, inte allt vid en tvätt men ganska mkt
Citera
2022-09-19, 21:58
Medlem
svengörans avatar
Impregneringen blir betydligt sämre efter en tvätt, man ser ofta en ganska omedelbar effekt på hur vattnet inte längre pärlar sig på samma sätt
Citera
2022-09-19, 22:56
Medlem
Hade en jacka som var perfekt i över ett år, den blev aldrig smutsig, smutsen vägrade fastna, och den blev knappt blöt heller. Tvättade den en gång i maskin sen det blev en helt annan jacka. Allt damm och smuts fastnade nu och den blev mjuk och inte sådär lagom sträv.
Så ja impregneringen försvinner.
Har försökt tvätta in impregnering och även spraya men det gör ingen större skillnad.

Tvätta inte såna plagg. De goa effekterna försvinner
Citera
2022-09-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Hade en jacka som var perfekt i över ett år, den blev aldrig smutsig, smutsen vägrade fastna, och den blev knappt blöt heller. Tvättade den en gång i maskin sen det blev en helt annan jacka. Allt damm och smuts fastnade nu och den blev mjuk och inte sådär lagom sträv.
Så ja impregneringen försvinner.
Har försökt tvätta in impregnering och även spraya men det gör ingen större skillnad.

Tvätta inte såna plagg. De goa effekterna försvinner
Beror på vad det är för plagg. Är det goretex eller liknande material då presterar plagget mycket sämre när det är smutsigt.
Citera
2022-09-20, 18:48
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Beror på vad det är för plagg. Är det goretex eller liknande material då presterar plagget mycket sämre när det är smutsigt.

Goretex måste tvättas varmt för att återställa funktionen men man tappar impregneringen
Citera
2022-09-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Goretex måste tvättas varmt för att återställa funktionen men man tappar impregneringen
Jag skrev inget annat, men man ska inte tvätta in impregneringen utan den ska sprutas på utanpå. Men man måste tvätta dom för att inte förlora egenskaperna. Står klart och tydligt på i alla deras kläder
Citera
2022-09-23, 10:51
Medlem
ok då är jag inte knäpp och min smabo har fel
Citera
2022-09-23, 15:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Hade en discussion med sambon, hon är säker på att en eller några gånger absolut ej påverkar över huvudtaget. jag skulle säga att det knappast är bra för impregneringen att tvätta kläderna(förstår att man måste tvätta) men då får man impregnering kläderna efter
Finns det inga tvättråd på dina kläder hur dom skall behandlas?
Citera
2022-09-23, 15:12
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Jag skrev inget annat, men man ska inte tvätta in impregneringen utan den ska sprutas på utanpå. Men man måste tvätta dom för att inte förlora egenskaperna. Står klart och tydligt på i alla deras kläder

Polarn och pyrets overaller i bävernylon? Skall torktumlas för att bli vattenavvisande efter tvätt.

LL
Citera
2022-09-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
ok då är jag inte knäpp och min smabo har fel
Kvinnor har ofte fel..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto