2022-09-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tutrut
Varför skulle pappan inte existera?
Tror du att föräldrar gör saker tillsammans hela tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Tutrut
ALLA i samhället har ett ansvar för hur vi behandlar "minderåriga med outvecklad hjärna och konsekvenstänkt."
Trådstartaren hade ett ansvar.
Det var han som köpte ut cigaretter till barn som var för unga att köpa cigaretter.
Han gjorde fel och det var STÖRT av honom att vända på det och skälla ut föräldrarna.

För allt vi vet så kanske det aldrig funnits en pappa, och barnet är fött genom insemination. Att du tar för givet att det finns en pappa med i bilden betyder enbart hur trångsynt du är.

Han gjorde fel, i kombination med med mamman som gjorde fel genom dottern som proxy. Hade inte dottern ställt frågan, pga sin dåliga uppfostran, så hade situationen aldrig skett.
Citera
2022-09-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Vem har friskrivit sig någonting. Den där mamman gjorde allt rätt. Om ingen köper ut till barn så är inte grupptrycket ett problem. Du, däremot är antingen korkad som glömt eller så var du ett unikt barn som vågade stå emot det.

Fast frågar inte barnet, så blir inget utköpt heller. Knappast så att vuxna springer runt och frågar tonåringar utanför tobaksaffärerna om de skall langa.

Därför ligger ansvaret även hos den dåliga modern, som helt enkelt borde uppfostrat sitt barn bättre.
Citera
2022-09-20, 21:06
Medlem
Neroxxs avatar
Klart TS som gör fel här, helt onödigt att gå med på att köpa ut åt barn som inte är sina egna. Kan förstå att en del vill lägga ett ansvar på barnets föräldrar men då måste man komma ihåg att barn överlag är rebelliska och inte alltid har ett konsekvenstänkt. Titta bara på er själva, gjorde ni aldrig något som gick emot vad era föräldrar sa eller försökte lära er? Jag tror att svaret för merparten här är att man gjorde saker som ens föräldrar inte tyckte om... så sluta att sitta på era höga hästar och direkt skylla på föräldern. Sen kan mycket väl denna förälder vara en mindre bra förälder förstås, men det vet vi ju inte egentligen med den lilla data vi har. Kudos dock att föräldern hade ryggrad att säga till TS .

Skulle TS även hjälpa till att sätta eld på ett hus om dessa tjejer kom fram och frågade? (Ja jag vet att det är ett extremt och lite tramsigt exemple).
Citera
2022-09-21, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Klart TS som gör fel här, helt onödigt att gå med på att köpa ut åt barn som inte är sina egna. Kan förstå att en del vill lägga ett ansvar på barnets föräldrar men då måste man komma ihåg att barn överlag är rebelliska och inte alltid har ett konsekvenstänkt. Titta bara på er själva, gjorde ni aldrig något som gick emot vad era föräldrar sa eller försökte lära er? Jag tror att svaret för merparten här är att man gjorde saker som ens föräldrar inte tyckte om... så sluta att sitta på era höga hästar och direkt skylla på föräldern. Sen kan mycket väl denna förälder vara en mindre bra förälder förstås, men det vet vi ju inte egentligen med den lilla data vi har. Kudos dock att föräldern hade ryggrad att säga till TS .

Skulle TS även hjälpa till att sätta eld på ett hus om dessa tjejer kom fram och frågade? (Ja jag vet att det är ett extremt och lite tramsigt exemple).

Dålig jämförelse.

Tror du att föräldrarna till de 14 åriga barn som springer runt och skjuter andra människor i huvudet tycker det är bra?

Nej, givetvis inte, men de har fortfarande ett ansvar för att barnet har hamnat där det hamnat. Med en bättre uppfostran, förebild och förälder så hade det inte skett.

Samma sak med denna situationen, och om man inte inser det så var man svagsint själv.
Citera
2022-09-21, 03:57
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Dålig jämförelse.

Tror du att föräldrarna till de 14 åriga barn som springer runt och skjuter andra människor i huvudet tycker det är bra?

Nej, givetvis inte, men de har fortfarande ett ansvar för att barnet har hamnat där det hamnat. Med en bättre uppfostran, förebild och förälder så hade det inte skett.

Samma sak med denna situationen, och om man inte inser det så var man svagsint själv.

Jag skrev att det var ett tramsigt exemple, mest för att "prove a point" att TS handling fortfarande var korkad.

Så du menar att du aldrig gjort något som dina föräldrar sagt du inte ska göra? Jag tvekar dock att merparten varit helt 100% lydiga ungdomar/barn. Föräldrar får ju ta problem som uppstår, tex tjuvrökning eller prova alkohol. Du kan ha många och långa samtal kring dessa ämnen men sannolikheten att barn/ungdomar provar utan föräldrarnas tillåtelse lär dock vara stor. Man kan inte heller som förälder ha 100% koll på sina barn, såvida man inte heter Fritzel. Och individer kommer göra misstag och jävelskap nu och i framtiden, man får tackla det när det uppstår. Har det dock gått så långt så det sker extrema saker så är det förstås värre . (Tjuvrökning och att testa alkohol och droger är väl relativt milt egentligen). Jag vill dock vara tydlig att föräldrar har ett ansvar att sätta gränser och visa vad som är rätt och fel, men barn/ungdomar lär ändå passera dessa under sin uppväxt. Merparten lär dock stanna vid rätt milda saker där ingen större skada egentligen är skedd, men ändå viktigt att markera gränserna.

Och åter igen, datan vi har angående mamman är för lite för att avgöra hur hon är som mamma. Hon kan vara en skitdålig mamma, det är svårt att avgöra med det vi vet.
Senast redigerad av Neroxx 2022-09-21 kl. 04:06.
Citera
2022-09-21, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag skrev att det var ett tramsigt exemple, mest för att "prove a point" att TS handling fortfarande var korkad.

Så du menar att du aldrig gjort något som dina föräldrar sagt du inte ska göra? Jag tvekar dock att merparten varit helt 100% lydiga ungdomar/barn. Föräldrar får ju ta problem som uppstår, tex tjuvrökning eller prova alkohol. Du kan ha många och långa samtal kring dessa ämnen men sannolikheten att barn/ungdomar provar utan föräldrarnas tillåtelse lär dock vara stor. Man kan inte heller som förälder ha 100% koll på sina barn, såvida man inte heter Fritzel. Och individer kommer göra misstag och jävelskap nu och i framtiden, man får tackla det när det uppstår. Har det dock gått så långt så det sker extrema saker så är det förstås värre . (Tjuvrökning och att testa alkohol och droger är väl relativt milt egentligen).

Jodå, men jag har gjort vad jag velat utan yttre påverkan så som grupptryck.

Då jag också växte upp i en dysfunktionell familj, så fanns det inte samma typ av möjlighet att springa runt som en idiot, utan man fick bli vuxen vid ett väldigt tidigt tillfälle.

Så jag ser det så är de flesta föräldrar alldeles för dåliga, därför får de dåliga och svagsinta barn. Om man har en förälder som inte har något självförtroende, karaktär eller själslig styrka, så kommer även barnen bli våta nudlar.

Med starka förebilder och mogna föräldrar så sker inte den här problematiken på samma sätt. Man skall även ha en dialog med sitt barn, och möjligtvis även tillgodose en begränsad mängd alkohol före att ungen skall köpa smuggelsprit av någon pajas.

Frihet under ansvar är nyckeln till en bra uppfostran, men då måste man också ha mogna och starka föräldrar och där sållas en klar majoritet av befolkningen bort.
Citera
2022-09-21, 04:54
Medlem
Alla är överens att rent juridiskt var det en olaglig handling av TS. Sen vad det gäller moralbiten så har vi nog väldigt olika syn på det hela. Jag hade förmodligen inte handlat det till någon jag inte har någon helst relation till men hade beslutat mig i situationen. Känns de som de över 16 så ökar ju risken medan om de ser ut att vara ner mot 10 hade det varit högst osannolikt. Hade dock förklarat att rökning är skit och det finns bättre saker att ägna sig åt!

Har köpt ut alkohol till folk jag hade någon form av relation till. Var tre brudar som aldrig hade festat t ex. De var runt 16 år och skulle på fest. Där kan jag köpa ut en mängd jag vet är tillräcklig för de tillsammans utan att någon riskerar att bli för full. De kommer få en förhöjd upplevelse bara och jag kan prata med de om det hela. Risken om jag inte gör det här är bara att någon annan köper ut och köper för mycket till dem och inte tar något ansvar över det hela. Men hade tre random frågat mig hade jag förmodligen sagt nej.

Vem som gjort fel? Måste någon alltid göra ett fel? Olagligt, räcker inte det? Sen är det din moral som får styra din kompass!
Citera
2022-09-21, 15:50
Medlem
Om man bortser från det lagliga, detta är en tråd om moral trots allt.

Skulle inte säga att du gjorde fel. Dessa tonårstjejer, som har drivet att fråga en främling om cigg, KOMMER 100% att få ta i cigaretter, förr eller senare, med eller utan dig, så är det bara.

Bättre att de får av dig än att de går till någon skum langare som kanske lurar på dem droger eller rånar dem.
Citera
2022-09-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumant
Två tonårs tjejer kommer fram till mig och ber mig köpa 2 paket cigg till dem och svarar ok, och köper. Alla glada. Efter 20 minuter så kommer mamman till ena flickan och ger mig en utskällning att ha köpt cigg åt hennes dotter. Jag är en dålig förebild för barn, dålig fader efter ha berättat att jag själv har en dotter. Jag svarar med att säga att det är inte fel på mig utan att det är hon som är en urusel mamma som inte lärt sina barn att gå fram till en främling att be om att köpa ut cigg. Blir tjafs men vinner striden till slut.

Vems fel är det. Inte fan är det mitt fel eller. Var bara snäll men får skit ändå..

Ditt fel.
Du gör även ett annat kardinalfel - du ANTAR att du har "vunnit striden" genom ditt tjafsande.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in