• 2
  • 3
2022-09-20, 08:26
Medlem
Det verkar finnas många missförstånd.
Finns inget åldersstopp gällande banklån med säkerhet, som ett bostadslån.
Men det många pensionärer med låg pension missar är just det med inkomsten.
Finns många med låg pension som inte kan låna pengar även om de har kontanter eller värde i ett befintligt boende.
Men mina föräldrar lånade när de flyttade sist för 1 år sen(Även om de kunnat betala kontant), 80 och 83.
Var inga bekymmer och de fick en bra ränta 1.20% bundet på 5år. Nu blev väl belåningsgraden låg 40% men de har bra pensioner då bägge jobbat heltid så lånet låg på runt 2 årspensioner för dem..
Samma med mig och frugan hon är pensinär men jag har en bra inkomst och hon en hyffsad pension.
Däremot sitter man som ensam med en pension på 18 000 brutto så blir det inga stora marginaler för ett lån.
Däremot kan det nog vara bekymmer med ett blankolån eller stå som borgensman för ett blankolån, då risken är stor att man avlider innan lånet är återbetalt.
Citera
2022-09-20, 08:59
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Är inte SBAB en av de "banker" som rakt av säger nej till personer som närmar sig 65?
Verkligen inte! Så länge du har något att pantsätta så kan du få väldigt förmånliga lån jämfört mot deras konkurrenter.
Citera
2022-09-20, 09:03
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Som många redan påpekat brukar pensionsåldern sätta käppar i hjulet. Men när bör man isåfall köpa sitt sista boende?

Återbetalningstiden lär kunna bli kortare om man är 60+
Vilken ålder räknar bankerna på att man lever till ? 85 eller 82 (som jag tror är medellivslängden för män i Sverige)

Lite svårt att få en återbetalningstid på 40 eller 50 år som det brukar räknas på.
Citera
2022-09-20, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Återbetalningstiden lär kunna bli kortare om man är 60+
Vilken ålder räknar bankerna på att man lever till ? 85 eller 82 (som jag tror är medellivslängden för män i Sverige)

Lite svårt att få en återbetalningstid på 40 eller 50 år som det brukar räknas på.

Det beror på vilken typ av lån, handlar det om bostadslån som är under 50% av värdet av panten(Bostaden) så skiljer det sig inte mot övriga kunder.
Inga bekymmer för ett par i 80års åldern att få bostadlån. Då banken har säkerhet i bostaden, så länge de har inkomster som täcker löpande utgifter.
Börjar själv närma mig 60 och har inga bekymmer med banken, men då har jag låg belåningsgrad och bra marginaler.
Däremot så kan det säkert påverka blankolån eller möjligheten att stå som borgensman.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-09-20 kl. 09:12.
Citera
2022-09-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Som många redan påpekat brukar pensionsåldern sätta käppar i hjulet. Men när bör man isåfall köpa sitt sista boende?

En aspekt är hur och var vill du/ni bo, ex efter att ungar knuffats ur boet och inga sådana hänsyn måste styra. Bortser även från om man bor i barndomshemmet eller liknande. Viktigt är ju att kunna välja inte plötsligt bli varse att två- plans med källare, dubbelgarage och stor fruktträdgård kräver sin tid och insats. Många som skriver här har verkar det som ett hyfsat snävt perspektiv åldersmässigt sett, typ 30-34 kanske som mest 42…
.. vi hade hus fram till strax efter 50 och då ställde vi oss i bostadskö och flyttade strax före 60 till lägenhet med bra tillgänglighet, hiss och ort vi hade anknytning till. Planen var att köpa en bostadsrätt efter att kollat runt då det byggdes oerhört mycket.
Men vi trivdes oväntat bra i lägenheten och stannade kvar. Bästa tillfället tycker jag är när du kan välja och inte är tvingad på grund av tråkigheter av oundvikliga anledningar som hör livet till.
Lite väl filosofiskt svar kanske och inte handfast data men tråden får ursäkta isf.
Citera
2022-11-12, 15:45
Medlem
använt olika banklån tidigare
Citera
2022-11-15, 10:25
Medlem
Mittpunkts avatar
Många köper bostad i utlandet när dom går i pension. Cashar dom kontant då eller?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in